گفت وگوی وزرای خارجه ایران و ازبکستان درباره مسائل دوجانبه

به گزارش نیلی ابزار، تهران (پانا) - محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که به ازبکستان سفر نموده است با عبدالعزیز کامل اف، وزیر خارجه این کشور ملاقات و گفت و گو کرد.

گفت وگوی وزرای خارجه ایران و ازبکستان درباره مسائل دوجانبه

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف در اولین مرحله از سفر خود به چهار کشور آسیای مرکزی شامل ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان، صبح امروز در تاشکند پایتخت ازبکستان با عبدالعزیز کامل اف وزیر امور خارجه ازبکستان دیدار و گفتگو کرد. وزیر امور خارجه در این دیدار با مرور بر روابط دو کشور در حوزه روابط دوجانبه خصوصا موضوعات مالی، تبادلات تجاری و همکاری ها در حوزه های حمل و نقل، ترانزیت و انرژی با بهره گیری از ظرفیت های موجود و توجیه مالی آن، مسائل سیاسی بین دو کشور و زمینه های موجود در حوزه همکاری های فرهنگی و گردشگری، راه های گسترش همکاری های فی مابین در موضوعات گفته شده را مورد گفت و گو و گفتگو قرار داد.

وزیر امور خارجه ازبکستان نیز در این دیدار با تاکید بر صندلی منطقه ای و تاثیرگذاری بین المللی جمهوری اسلامی ایران، همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف ازجمله همکاری ها در مجامع بین المللی، همکاری های پارلمانی بین گروه های دوستی مجالس دو کشور، همکاری ها در حوزه های حمل و نقل و ترانزیت و استفاده از ظرفیت های بندری ایران در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، ظرفیت های موجود برای همکاری در حوزه های مالی، حمل ونقل و لجستیک را فراتر از شرایط حاضر دانست و ضرورت گسترش همکاری های فی مابین را مورد تاکید قرار داد.

تحریم های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، همکاری های دو کشور در فرایند صلح افغانستان و همکاری ها در مجامع حقوقی- بین المللی از دیگر محورهای مورد گفتگو و گفتگو وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان در این دیدار بود.

محمدجواد ظریف پس از دیدار و گفت وگو با همتای ازبکستانی خود از مهمان نوازی دولت و ملت ازبکستان تشکر کرد و با تبریک جشن نوروز به مردم ازبکستان گفت: مردم ازبکستان با ما در نوروز و در بسیاری از موضوعات فرهنگی شریک هستند.

وزیر امور خارجه گفت: ما در زمینه روابط مالی، سیاسی فرهنگی و تقویت گسترش روابط بین ایران و ازبکستان و همینطور درباره همکاری های منطقه ای به ویژه در رابطه با صلح افغانستان گفت وگو کردیم.

ظریف ضمن ابراز امیدواری به گسترش همکاری های دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران می تواند راه ترانزیت ازبکستان به بازارهای جهانی و آب های آزاد را فراهم کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآورشد: حوزه های مختلف همکاری بین دو کشور وجود دارد، تاریخ مشترک بسیار طولانی ما زمینه برای دوستی بین دو ملت را بیش از پیش گسترش می دهد و امیدوارم در دیدار امروز بعد از ظهر با آقای میرضیایف رییس جمهوری ازبکستان این زمینه ها را گسترش بیشتری بدهیم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "گفت وگوی وزرای خارجه ایران و ازبکستان درباره مسائل دوجانبه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفت وگوی وزرای خارجه ایران و ازبکستان درباره مسائل دوجانبه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید