رمز ارزها درحال ورود به حوزه گردشگری هستند

به گزارش نیلی ابزار، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، رمز ارزها درحال ورود به حوزه گردشگری هستند.

رمز ارزها درحال ورود به حوزه گردشگری هستند

آرش نورآقایی (فعال و نویسنده حوزه گردشگری) که بتازگی به عنوان یکی از اعضای شورای معرفی و آموزش معاونت میراث فرهنگی معرفی شده، با اشاره به ورود ما به سده تازه گفت: از سال 1397 بحث نو سده را مطرح کردیم و بارها دراین باره صحبت و سمینار برگزار کردیم. حتی تحقیقاتی انجام دادیم که کشورهای مختلف با ورود به سده تازه بخصوص در حوزه میلادی که با ژانویه 2001 کلید خورد چه روینمودهایی در پیش گرفتند و چه رویاهایی در نظر گرفتند و از گذشته خود برای ورود به قرن تازه استفاده کردند. اما با توجه به اتفاقاتی که از سال 1398 تا به امروز شاهد هستیم چه در عرصه سیاسی چه در عرصه اجتماعی و مالی و… بحث نو سده جدی گرفته نشد.

او پیرامون اینکه رمز ارزها درحال ورود به حوزه گردشگری هستند، ادامه داد: چندی است که شاهد برگزاری جلساتی در این خصوص هستیم و در حوزه فرهنگی عمومی کشور کارهایی در مورد نو سده در جریان است تا شاید اتفاقی رقم بخورد. اینکه تا چه مقدار می توانیم به اهداف مد نظر نو سده دست یافت چیزی است که در آینده تعیین می گردد.

نورآقایی اعلام کرد: در بحث نو سده فقط به این موضوع تاکید نداریم که قرن تازه در راه است و سال جاری وارد قرن تازه می شویم بلکه در حوزه های مختلف از میراث فرهنگی و محیط زیست گرفته تا زندگی عموم جامعه و… مجموعه ایران با موضوعات مختلفی روبرو هستیم که از جریان پیشرفت جهانی در عرصه های مختلف جدا نخواهد بود. در این میان آینده نگری و آینده پژوهی دراین خصوص وجود دارد یا خیر؟ سال جاری همچون هر سال نوروز را جشن خواهیم گرفت با این تفاوت که علاوه بر ورود به سال تازه، به قرن و سده تازه نیز وارد خواهیم شد.

ورود به سده ای که پیشینه ای از بزرگداشت آن نداریم. در نیمه قرن، با برگزاری بازی های آسیایی به عنوان یک رویداد و حتی ساخت بناهایی خاص مانند برج آزادی روبرو بودیم که به نوعی یادآور ورود ما به نیمه سده بودند. اما برای سرانجام سده و آغاز سده تازه چه برنامه هایی داریم؟ آیا خود را برای ورود به سده تازه آماده نموده ایم؟ تا چه مقدار با اتفاقات روز جهان در عرصه های مختلف میراث و گردشگری و… همراه شده ایم؟

این فعال گردشگری با اشاره به آنکه این روزها از قرن 21 و هزاره سوم به عنوان عصر دیجیتال یاد می گردد، گفت: شعار روز جهانی جهانگردی در سال 2019 به تحول دیجیتال اختصاص یافت. هرچند تحول دیجیتال موضوعات مختلفی را دنبال کند اما این روزها بحث رمزارزها و هر آنچه که بر کسب و کارها و گردشگری تاثیرگذار است، مطرح شد. حتی متاورس و نسل تازهی که از اینترنت سراغ داریم مطرح شد.

او در مورد متاورس و گردشگری نیز تاکید نمود: کشورهای مختلف از این امکانات استفاده می نمایند بطور مثال، عربستان صعودی از متاورس برای کسب عایدی از گردشگران و علاقمندانی بر آمده که خواستار زیارت کعبه هستند. حتی کشورهای اسکاندیناوی هم از این امکانات استفاده می نمایند. ایران هم می تواند در حوزه گردشگری از امکانات متاورس استفاده کند ضمن آنکه در این حوزه میتوان از فراوری محتوای شکل گرفته در حوزه VR و MR و… بهره جست. حتی این موضوع خیلی دور از فکر نیست و نیازمند همت است. در عصر دیجیتال اتفاقاتی در جریان است که ترکیب آن با نو سده می تواند برای ایران و حوزه گردشگری و میراث فرهنگی تاثیر بسزایی داشته باشد.

نورآقایی یادآورشد: رشد ورود ابزارهای دیجیتال از گوشی های هوشمند گرفته تا اینترنت و شبکه های اجتماعی در جریان زندگی عمومی مردم از یک سو و تاثیری که این فضا بر جامعه دارد از دیگر سو سبب شده تا نتوانیم از این فضا در حوزه گردشگری چشم پوشی کنیم. ورود شبکه های فروش بلیت هواپیما و سفر و اقامت و… به زندگی عادی مردم و گردشگران از این دست است. جامعه ایران این نوع از تجارت و بازیگری در نقش اقتصاد جهان را فهمیده و باید فضای ورود سایر بخشهای فعال در این فضای مالی را در آن فراهم کرد.

به گفته او، یکی از این فضاهای مالی که این روزها در جریان است، رمزارزها هستند. ورود رمزارزها به فضاهای مختلف کسب و کار سبب شده تا گردشگری نیز از این فضا مجزا نباشد. در این میان به رسمیت نشناختن رمزارزها راهکاری برای مقابله با این حوزه نیست. تجربه نشان می دهد که مقابله با ورود تکنولوژی، جزیره ای عمل کردن و دور شدن از فرایند روز جهانست. این امر سبب می گردد که ما در بازی جهان شرکت داده نشویم.

این امر در جریان است و ما شاهدانی هستیم که صحنه را می بینیم و باید هوشمند باشیم. ما بخشی از این بازی هستیم و می توانیم از این صحنه استفاده کنیم. در شرایط فعلی، تحریم ها و مشکلاتی که برای جابجایی پول بخصوص در عرصه گردشگری با آن روبرو هستیم، استفاده از رمزارزها می تواند راهکاری برای برون رفت باشد. هرچند ممکن است در ابتدا این امر از سوی مسئولان جدی گرفته نگردد اما بخش خصوصی به این امر ورود خواهد نمود. بستن چشم ها به روی این مهم کاری به جایی نخواهد برد.

نورآقایی یادآور شد: اینکه استفاده از رمزارزها در حوزه گردشگری می تواند روش یا نگاهی درست باشد یا خیر در تخصص من نیست اما می دانم که در این حوزه ورود نموده و گفتمان اینچنینی در این حوزه جریان دارد. جهانی مبادلات و تجارت در حال ساده شدن است و سرمایه گذاران به کنش و انتقال پول و نقدینگی اهمیت می دهند و بر این اساس وارد یک حوزه خاص می شوند.

منبع: همگردی

به "رمز ارزها درحال ورود به حوزه گردشگری هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمز ارزها درحال ورود به حوزه گردشگری هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید