یک شمال رفتنِ متفاوت: جاهای دیدنی نمک آبرود

به گزارش نیلی ابزار، شمال رفته ها می دانند این تیتر چه حال وهوایی دارد. حتی شاید این جمله صدای خاصی را در فکر شان تداعی کند. صدای عضوی از جمع خانواده یا دوستان که پای ثابت همه پیشنهاداتش برای سفر به خطه سبز شمال ایران است. احتمالا بیشتر از نصف جمعیت ایران در پاسخ به سوال شما تا حالا شمال رفته اید؟ می گویند مگه می شه نرفته باشم!. ولی اگر بپرسم کجای شمال رفته اید، چطور؟ باز هم جواب روشن است؟ شاید لیستی از شهرهای مختلف مثل محمودآباد و نوشهر در فکر تان شکل بگیرد. امروز آمده ام تا یک گزینه دیگر را به لیست تان اضافه کنم: یک شهرک گردشگری پر از جذابیت، یعنی جاهای دیدنی نمک آبرود با تفریحات هیجان انگیزش، آماده ثبت خاطرات خوش از سفر به شمال است.

یک شمال رفتنِ متفاوت: جاهای دیدنی نمک آبرود

با مجله گردشگری نیلی ابزار همراه باشید تا لذت سرگرمیات نمک آبرود و گشت وگذار میان انبوه درختان توسکا و افرا را در عرض چند دقیقه تجربه کنید.

جاذبه های طبیعی نمک آبرود کدام هستند؟

نمک آبرود جاذبه های زیادی دارد. از خط ساحلی دریای خزر تا جنگل های دامنه البرز و قله های زیبا، همگی جزو دیدنی های طبیعی نمک آبرود هستند.

نمک آبرود چه سرگرمیاتی دارد؟

سرگرمیات آبی مثل شاتل سواری، پاراسل، جت اسکی و…، تله کابین، سورتمه سواری، کارتینگ، شهربازی، زمین اسکیت و تنیس، پیست دوچرخه سواری، پل معلق و… از سرگرمی های نمک آبرود به شمارمی فرایند.

برترین زمان سفر به نمک آبرود چه وقت است؟

نمک آبرود در همه ایام سال آب وهوای خوبی دارد. ولی برای موجه نشدن با بارش های شدید و ناگهانی، بهتر است بهار و تابستان و ماه های اول پاییز به این شهر سفر کنید.

اگر عاشق طبیعت هستی…

یک ایرانی اگر عاشق خانه های خشتی باشد به یزد می رود. اگر قلبش برای هنر معماری سنتی بتپد به اصفهان و شیراز و تبریز سفر می نماید. اگر ضربانش با بیکران دریا هم ریتم باشد، دروازه های شمالی و جنوبی برایش باز است. خلاصه که در این مملکت، طبیعت و تاریخ و هنر دل هر مدل انسانی را به دست می آورند.

حالا اگر دلتان سبزی جنگل های شمال را می خواهد ولی با رطوبت دریایش کنار نمی آیید، یا این که با تماشای درختان تاریخی هوش از سرتان می رود، کوله پشتی را ببندید که نمک آبرود شما را صدا می زند. اصلا خیلی از جاهای دیدنی نمک آبرود باب میل شما ساخته شده تا نفس های تان با طبیعت جاندارش، جان بگیرد.

قله دیوحمام، هم نام افسانه ها

نمک آبرود از آن منطقه ها طبیعی گردشگری پرطمطراق است. یعنی تا جایی که آب وهوا و شرایطش اجازه بدهد، چیزی از تنوع پوشش گیاهی و جانوری کم ندارد. جایی مثل قله دیو حمام هم با آن داستان های افسانه ای، مجذوب کنندهیت این منطقه را بیشتر می نماید. ماجرا از این قرار است که در این قله، چاله ای به همین نام شکل گرفته که یک اتفاق زمین شناسی خیلی ویژه محسوب می شود.

دیواره های این گودال 30متری، به شکل عجیبی کاملا قائم ایستاده اند. داستان های افسانه ای محلی، این چاه بزرگ را حمام دیوهای مازندران می داند که البته بین خودمان باشد، ساختارش اصلا بی شباهت به خزینه های قدیم نیست. حتی براساس علم زمین شناسی، می گویند، این فرورفتگی با فرسایش مداوم و معمول پدید نمی آید.

وسیع و اصیل مثل پارک جنگلی نمک آبرود

پارک جنگلی نمک آبرود را با هیچ کدام از پارک های جنگلی شهرهای دیگر به خصوص شهرهای صنعتی مقایسه نکنید. در پارک جنگلی نمک آبرود بیشتر از 200 هکتار زمین سبز، زیر پای تان فرش شده است. اگر گذرتان به آن جا افتاد، حتما دوربین همراه تان داشته باشید. هرچه نباشد بالاخره درحال سیروسیاحت در یکی از زیباترین پارک های جنگلی هستید. خیلی از سرگرمیات نمک آبرود به وسیله این پارک دردسترس قرار می گیرد. مثلا خط یک تله کابین نمک آبرود از میان همین جنگل می گذرد.

یک وقت کلمه پارک شما را گول نزند! قدمت برخی از درختان شمشاد این منطقه از قدمت پیدایش کلمه پارک خیلی بیشتر است. هنگام عبور از درختان هفتصدساله پارک، حتما سلام همه ما را به این موجودات تاریخی زنده برسانید. البته فقط شمشادها میزبان گردشگران نیستند. پارک جنگلی حدودا در جنوب نمک آبرود و منتهی به دامنه های البرز است، پس گونه های دیگری مثل توسکا و افرا را هم می توانید از نزدیک ببینید.

شاید بهتر باشد شش ماه اول سال را برای تماشای این پارک انتخاب کنید. هوای جنگل در این مدت، مناسب تر است. بنابراین بعد از ساعت ها قدم زدن میان درختان و چشمه های زیبا و عبور از راستاهای پیاده روی مخصوص، می توانید با خیال راحت کمپ بزنید یا پیک نیک خود را روی آلاچیق های پارک بگذرانید. برای اسکان در پارک، نگران غذا و خوراکی نباشید. طبیعت بکر پارک جنگلی نمک آبرود مانع افتتاح رستوران ها و کافه های مختلف برای گردشگران نشده است.

ساحل، جزو جدانشدنی سرگرمیات شمالی

هرچقدر هم که از جنگل و سبزی دامنه های البرز تعریف کنم باز هم می دانم که دل تان برای دریا و ساحل و خلاصه هر چیزی که به آبی بیکران مربوط بشود، لک می زند. پس حالا که تا نمک آبرود آمده ایم، فرصت ساحل گردی را از دست ندهید. تفرجگاه ساحلی نمک آبرود جزو جاهای دیدنی مهم این شهرک به شمارمی رود، چون علاوه بر ساحل و منظره زیبای طبیعی، تعداد زیادی از سرگرمیات نمک آبرود را در خودش جای داده است.

پیست های مختلف مثل اسب سواری، موتورسواری و دوچرخه سواری، همگی در تفرجگاه ساحلی قرار دارند. برای استفاده از امکانات سرگرمیی آبی نمک آبرود هم باید به این منطقه بیایید. شنا، قایق سواری، ماهیگیری، جت اسکی، هاورکرافت، پاراسل و شاتل را در خط ساحلی نمک آبرود تجربه کنید.

برای ورود به این قسمت باتوجه به این که پیاده یا با ماشین هستید باید هزینه متفاوتی بپردازید. هم چنین اگر قصد اقامت و کمپ زدن را دارید، هزینه ورودی، با درنظرگرفتن اقامت شما در ساحل محاسبه می شود. در تفرجگاه ساحلی، اقامت گاه هایی شامل کلبه های چوبی و سوئیت وجود دارد که اسکان شما را راحت تر می نمایند. علاوه براین امکاناتی مثل چایخانه سنتی، فروشگاه، عکاسخانه و شهربازی هم برای مسافران فراهم شده است.

ساکنان دیگر نمک آبرود

نمک آبرود به جز محلی های شهرک و گردشگر ها، ساکنان قدیمی تری هم دارد. جانوران و گیاهانی که سالیان درازی است، در این سرزمین 650هکتاری زندگی می نمایند. به علت همسایگی با دامنه های شمالی البرز و دوری نسبی از دریا، نوع گیاهانی که در نمک رشد می نمایند با بقیه منطقه ها شمالی فرق دارد.

در نقاط نزدیک به قله ها، درختان شمشاد و ممرز و در نواحی پایین تر، توسکا، افرا، نارون، ملچ، بلوط و راش ریشه می دهند. همین طور درباره حیوانات هم آنچه در دامنه ها می بینید با منطقه ها مرتفع فرق دارد. اگر در پایین پای البرز قدم می زنید، توقع رویارویی با خرس، گرگ، پلنگ و خرگوش وحشی را داشته باشید. اما احتمال روبرو با مار و گرگ، شاید هم بزمچه و سوسمار، در ارتفاعات، بیشتر است.

نمک آبرود، دهکده سرگرمی ها

حتی اگر از آن عشق طبیعت گردی های درجه یک نباشید، باز هم در نمک آبرود به شما خوش می گذرد. سرگرمیات نمک آبرود آن قدر زیاد و متنوع هستند که افراد متعدد با سلیقه های متفاوت را راضی نگه دارد. از کارهای هیجان انگیز نفس گیر تا سرگرمی های آرام و کم دردسر، همه را در نمک آبرود تجربه می کنید.

تله کابین نمک آبرود، سفری طولانی میان آسمان و زمین

پرواز روی جنگل با طولانی ترین خط تله کابین ایران از آن لذت هایی است که فقط در نمک آبرود تجربه می شود. تله کابین نمک آبرود در جنوب شرقی این شهرک قرار گرفته است و با دو خط، مسافران را به قله های مدوبن و دیوحمام می رساند. اول از همه بگویم که اصلا نگران امنیت این سرگرمی مجذوب کننده نباشید.

این خط تله کابین موتور برق اضطراری دارد تا هنگام قطع برق مسافران را به سلامت از ایستگاه پیاده کند. خط اول تقریبا 2100 متر یعنی دو برابر ارتفاع مدوبن است و شما را به این قله می رساند. حدود 15 دقیقه در راستای میان درختان جنگل، از دریا فاصله می گیرید و جلو می روید تا به ایستگاه آخر خط اول برسید.

اما خط دوم با این که 1700 متر بیشتر نیست ولی با سرعت دوبرابر خط یک، شما را به دیوحمام می برد. و اینجا است که سفرتان رنگ وبوی دلهره و هیجان می گیرد. افسانه های نقل شده از دیوحمام یک طرف و پل معلق میان دیوحمام و مدوبن از طرف دیگر، گردشگران را به سمت یک تجربه فراموش نشدنی می کشانند.

در ایستگاه آخر، علاوه بر امکانات مختلف رفاهی ازجمله رستوران و سرویس بهداشتی، نمایشگاهی از حیوانات تاکسیدرمی وجود دارد که اگر بعد از این همه ترشح آدرنالین، جانی برای تان به جای مانده باشد، تماشایش خالی از لطف نیست.

پل معلق، نه راه پس و نه راه پیش

پل معلق ازجمله سرگرمیات نمک آبرود است که تا از دل وجرئت خودتان مطمئن نشدید نباید بلیطش را خریداری کنید. از آن کارهایی است که نمی شود میان راه رهایش کرد. یعنی اصلا امکانش وجود ندارد. اگر پا در راستا گذاشتید، باید با شجاعت تا آخرش را بروید. ولی از من می شنوید، اگر تا پای قله دیوحمام رسیده اید، این سرگرمی را ازدست ندهید. از آن خاطرات سرگرم نماینده می شود که تعریفش کل فامیل و دوستان تان را میخکوب می نماید.

پل معلق بی شباهت به پل های چوبی بالای دره ها در انیمیشن ها نیست. یک کفه چوبی خیلی باریک دارد که دوطرفش را طناب کشیده اند. عرض باریکش اجازه عبور بیشتر از یک نفر را نمی دهد.

حالا گذشته از این که زیر پای تان چقدر ارتفاع است، مه زیر پل، فضا را وهم آلودتر هم می نماید. پل معلق از قله دیوحمام تا مدوبن ادامه دارد، پس اگر انرژی کافی ندارید یا احساس خستگی و ترس می کنید، فتح این پل چوبی را برای روز دیگری بگذارید. اما اگر برای رفتن مصمم بودید، بهتر است دوربینی همراه تان باشد. پل معلق در فصل بهار و اواسط پاییز، منظره کم نظیری برای عکاسی دارد.

زیپ لاین، راهی دیگر برای فتح دو قله

برای افرادی که ترس از ارتفاع دارند، اولین اشتباه غلبه بر این ترس و طی راستا با تله کابین خط دوم است. چون بعد از آن، پیشنهاداتی که برای ادامه سرگرمیات پیش روی شان قرار می گیرد، سخت تر و ترسناک تر می شود. اگر از ایده پل معلق استقبال نکردید، یک پیشنهاد هیجان انگیزتر هم وجود دارد.

زیپ لاینی که بین دو قله کشیده شده است تا شما را از دیوحمام به مدوبن وصل کند. اصولا وقتی تا دیوحمام بالا می روید باید انتظار چنین موقعیت هایی را هم داشته باشید که البته برای دوستداران این دسته از سرگرمیات، برترین انتخاب است. شما می توانید همزمان برای زیپ لاین و پل معلق بلیط خریداری کنید که هزینه اش از تهیه دو بلیط جداگانه کم تر است.

طولانی ترین راستا سورتمه سواری

اولین سورتمه ایران، در قسمت کم ارتفاع مجموعه سرگرمیی نمک آبرود قرار داشته که برای استفاده از آن به تله کابین احتیاج ندارید. بیشتر از 1200 متر راستا ریلی که از قلب جنگل می گذرد و کمتر از 100 متر با سطح دریا فاصله دارد. سورتمه از آن سرگرمیات نمک آبرود است که هم آدرنالین را زیاد می نماید و هم بچه های کوچک می توانند از آن لذت ببرند.

البته بچه ها زیر پنج سال نمی توانند از سورتمه استفاده نمایند و بین پنج تا 10 سال هم حتما باید با والدین شان سوار شوند. آخرین میزان سرعت سورتمه 25 کیلومتربرساعت است. یعنی حدود نصف سرعت مجاز رانندگی در خیابان های تهران، اما با این حال می توانید با شاسی کنار سورتمه، سرعت تان را کم کنید.

کارتینگ، هیجان در ارتفاع صفر

اگر دنبال سرگرمیی هستید که از ارتفاع کوهستان و عمق دریا دور ولی همچنان همراه با تلاطم و تپش قلب باشد، حتما سری به کارتینگ نمک آبرود بزنید. کارتینگ هم مثل سورتمه در بخش جنوبی مجموعه سرگرمیی نمک آبرود قرار گرفته است. هیچ محدودیت خاصی برای استفاده از پیست وجود ندارد. به جز این که باید سن تان بیشتر از هشت و قدتان 130 سانتی متر یا بلندتر باشد. حتی اگر رانندگی بلد نیستید، با یک ویدئوی آموزشی کوتاه، کارتان راه میافتد.

پیست از دو قسمت بزرگسالان و نوجوانان تشکیل شده که هرکدام مسافت و سرعت مجاز خاصی دارند. پیست نوجوانان برای افراد هشت تا 15 سال طراحی شده و 200 متر است. این بخش پنج ماشین دارد و در آن با سرعتی بیشتر از 40 کیلومتر بر ساعت نباید رانندگی کنید. ولی قسمت بزرگسالان محدودیت کمتری دارد. پیستی با طول 600 متر با 10 ماشین که حداکثر سرعت مجاز آن ها 80 کیلومتر بر ساعت است. به طورکلی هر دور، تقریبا شش دقیقه طول می کشد. در روزهای عادی از ساعت 10 صبح تا 4ونیم بعدازظهر می توانید از پیست کارتینگ بهره ببرید.

مجتمع پروازی، مجالی برای یک صعود امن

به عنوان کسی که از ارتفاع دل خوشی ندارد، ترجیح می دهم برای تجربه کارهای هیجانی، به جای کابل و پل های لغزان، از فرودگاه سرگرمیی استفاده کنم. مجتمع پروازی نمک آبرود با کادری حرفه ای و در شرایطی ایمن، شما را برای پروازی بر فراز نمک آبرود آماده می نماید. پیشنهاد می کنم برای تماشای جاهای دیدنی نمک آبرود در یک منظره کاملا متفاوت، پرواز با پرنده های مختلف این فرودگاه را امتحان کنید. چتر، کایت، پاراگلایدر، بالگرد، کدام شان اشتیاق شما را بیشتر می نماید؟

تعقیب وگریز با پینت بال نمک آبرود

برای بازی پینت بال در بزرگ ترین زمین پینت بال جنگلی ایران حاضرید؟ زمین پینت بال نمک آبرود از ساعت 10ونیم صبح تا 10ونیم شب است. افراد بالای 10 سال می توانند با تهیه بلیط، خودشان را برای یک جنگ تمام عیار میان درختان سربه فلک کشیده، آماده نمایند. با خرید بلیط، درواقع هزینه 50 گلوله اولیه را هم حساب نموده اید. برای هر بسته گلوله بیشتر باید مبلغی جداگانه پرداخت کنید.

باشگاه تیراندازی

تیراندازی در رشته های مختلف مثل تپانچه و تیروکمان، علاقه مندان مخصوص خودش را دارد. اگر جزو این گروه هستید، برای گذران تعطیلات در سفرتان به چالوس، می توانید باشگاه تیراندازی نمک آبرود را در بلوار صنوبر امتحان کنید. ورود به این مکان برای افراد بالای 12 سال مجاز است. شما می توانید با تفنگ شخصی تان تیراندازی یا از تفنگ های دولول باشگاه بهره ببرید.

درهرصورت اهداف، پرنده های مرده هستند بنابراین، سرگرمی شما ضرری به جانداران نمی رساند. هواداران تیروکمان هم می توانند در میدان تیروکمان باشگاه با یکدیگر رقابت نمایند. باشگاه تیراندازی نمک آبرود با پنج سکوی پرتاب، دومین باشگاه تیراندازی ایران به شمارمی رود.

آفرود، لذت خالص رانندگی بدون مرز

سرگرمیات نمک آبرود با هر طبع و ذائقه ای همخوانی دارد. از عاشقان ارتفاع و هیجان تا دوستداران طبیعت بکر، هیچ کس دست خالی از خاطرات سفر به نمک آبرود برنمی شود. ولی شاید این یک مورد خیلی دور از انتظار باشد. پیست موتور چهارچرخ نمک آبرود، با موتورهای آفرود، آماده همراهی شما در یک رانندگی نفس گیر است.

شما می توانید تکی یا دونفره سوار این موتورها شوید و صدای فراموش نشدنی دریفت در زمین خاکی و کشیده شدن لاستیک روی زمین را لمس کنید. آن هایی که عاشق ماشین های آفرود هستند، احتمالا پیست چهارچرخ را بیشتر از جاهای دیدنی نمک آبرود و بقیه سرگرمیات آن دوست دارند.

پیست دوچرخه سواری بانوان

نوبتی هم باشد، نوبت به دوچرخه سواری خانم ها می رسد. همه این سرگرمیاتی که درباره شان صحبت کردیم برای خانم ها هم دردسترس است. اما درباره دوچرخه سواری، ایده جالبی در نمک آبرود شکل گرفته تا بانوان به راحتی و بدون مانع قانونی، با هر پوششی از دوچرخه سواری لذت ببرند.

پیست دوچرخه سواری بانوان را در اطراف پارک ساحلی پیدا می کنید. این راستا از اول فروردین تا آخر پاییز به جز ایام تعطیلات رسمی، برای دوچرخه سواری بانوان باز است. درنهایت خوب است اشاره کنم که نمک آبرود در ساخت پیست جنگلی برای بانوان، یکه تاز منطقه ها شمالی کشور محسوب می شود.

موزه خودروهای تاریخی

هرچقدر هم از تاریخ و حفظیاتش فراری باشید، در برابر ماشین های زیبای دوران قدیم وسوسه می شوید. پس بیشتر از این جلوی خودتان را نگیرید و حالا که تا نمک آبرود آمده اید، سری هم به موزه ماشین های تاریخی ایران بزنید. اگر از داستان های تاریخی سردرنمی آورید، اصلا نگران نباشید، تازه با من هم راستا شده اید.

ولی توصیه می کنم حتما با ماشین رولزرویس احمدشاه قاجار و ماشین معروف بنز 500k عکس بگیرید. درک زیبایی و ارزش این خودروها چیزی فراتر تاریخ و جغرافیای آن ها است. درهای موزه خودروهای تاریخی از ساعت 9 صبح تا 4 عصر با 25 ماشین تاریخی زیبایش، به روی بازدیدکندگان باز است.

آکوالیون، کمی متفاوت تر از دیگر جاهای دیدنی نمک آبرود

بوریس، شیردریایی اسپانیایی است که در سال 88 از زادگاهش به باغ وحش ارم تهران منتقل شد. از آن جا هم در سال 90 به نمک آبرود آمد. این شیردریایی حالا یکی از جاذبه های گردشگری نمک آبرود است که تقریبا با 80 حرکت نمایشی به مدت 45 دقیقه، همه را انگشت به دهان می گذارد.

آکوالیون در جنوب مرکز سرگرمیی و داخل بلوار یاس قرار گرفته است. این مجموعه علاوه بر شیردریایی، با پارک دلفین و برکه فلامینگو، گردشگران را سرگرم می نماید. اما معروف ترین بخش نمایش ها همان حرکات بوریس دوست داشتنی است.

چه زمانی به نمک آبرود سفر کنیم؟

شهرک گردشگری نمک آبرود در غرب استان مازندران و 12 کیلومتری چالوس ساخته شده تا هم جمعیت زیاد شهرهای اطراف را در خودش جای بدهد و هم بخشی گردشگری برای مسافران داشته باشد. این منطقه، در برخی قسمت ها آب وهوای معتدل و مرطوب و در بخش های دیگر آب وهوای کوهستانی و سرد دارد.

موقعیت جغرافیایی نمک آبرود، آن را برای سفر در هر فصل و زمانی از سال مناسب می نماید، اما هنگام بارش شدید برف و باران، برخی از سرگرمی ها مثل کارتینگ تعطیل می شوند. ازاین رو بهتر است در بهار، تابستان و اوایل پاییز، به این ناحیه بروید تا امکان استفاده از همه سرگرمیات نمک آبرود را داشته باشید.

این نکته را هم نباید فراموش کنید که یکی از راه های رسیدن به نمک آبرود جاده چالوس است. پس زمانی را برای سفر انتخاب کنید که با شلوغی و ترافیک معروف چالوس روبه رو نشوید. مثلا استفاده از مرخصی وسط هفته در مقایسه با تعطیلات عید و سایر تعطیلات رسمی بهتر است.

عمر کوتاه است و روزها کوتاه تر

هرچقدر هم که برای زندگی بدوید، آخر سر لحظات خوش همراه خانواده و دوستان در خاطرتان باقی می ماند و کام تان را شیرین می نماید. هیچ زمانی را برای سفر و ساختن خوشی های ماندگار، ازدست ندهید. اگر در تعطیلات هستید همین حالا باروبنه را جمع کنید و خودتان را به همین نمک آبرود زیبا برسانید. به نظرمی رسد، این جا آغاز خوبی برای همه تجربه های شیرین یک سفر باشد. سرگرمیات آبی، گشت وگذار در کوهستان، جنگل نوردی و… همگی نوید یک ماجراجویی فراموش نشدنی را به شما می دهند.

منبع: علی بابا

به "یک شمال رفتنِ متفاوت: جاهای دیدنی نمک آبرود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک شمال رفتنِ متفاوت: جاهای دیدنی نمک آبرود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید