معایب و مزایای ارتفاع زدن ماشین

وبسایت اسمارت کار: هر خودرو دارای یک سری اندازه های استاندارد است که خارج کردن آن ها از استاندارد ممکن است گاها باعث ایجاد مشکلاتی برای خودرو گردد. یکی از این استانداردها، ارتفاع خودرو از سطح زمین می باشد که معمولا توسط افراد دستکاری شده و کم و زیاد می گردد. اکثرا دستکاری ارتفاع خودرو به سبب اهدافی همچون اسپرت کردن یا تیونینگ خودرو انجام می گردد. اگر این تغییر ارتفاع به درستی انجام نگردد، قطعا باعث بروز مشکلاتی در آیرودینامیک و سواری خودرو خواهد شد که راننده را مجاب می نماید تا ارتفاع را به حالت استاندارد خود برگرداند. با ما در ادامه همراه باشید تا در رابطه با ارتفاع زدن خودرو مباحثی را عنوان نموده و معایب ارتفاع زدن ماشین را مورد آنالیز قرار دهیم.

معایب و مزایای ارتفاع زدن ماشین

ارتفاع زدن به چه معنی است؟

به کاهش یا افزایش ارتفاع خودرو از حالت استاندارد یا معمولی، اصطلاحا ارتفاع زدن یا ارت زدن گفته می گردد. شایع ترین روشی که برای ارتفاع زدن استفاده می گردد، کم کردن و یا بریدن یاری فنر خودرو می باشد که بسیار غیر استاندارد بوده و معمولا سبب می گردد تا خودرو در سواری دچار مسائل گوناگونی گردد. روش های دیگری نیز برای کم کردن ارتفاع خودرو وجود دارد که بعضا مسائل زیادی را برای خودرو و سواری آن پیش نمی آورند، اما به دلیل هزینه نسبتا بالای این روش ها، معمولا هوادار چندانی ندارد و افراد به استفاده از همان روش های غیر استاندارد بسنده می نمایند.

استانداردترین روش برای ارتفاع زدن ماشین ، استفاده از یاری فنر های مخصوص و اسپرت است که معمولا باعث می شوند تا ارتفاع خودرو از حالت معمول کمتر شده و در نتیجه سطح زیرین خودرو به زمین نزدیک تر گردد. یاری فنرهای اسپرت با طراحی خاصی که دارند سبب می شوند تا خودرو علاوه بر اینکه از ارتفاع کمتری برخوردار گردد، سواری نرم تری را نیز به خودرو ببخشد و در نتیجه در دست انداز ها کمتر متوجه غیر استاندارد بودن خودرو شوید.

البته ارتفاع زدن ماشین ، همواره با معایب بسیار همراه نیست و اگر این کار به صورت استاندارد و اصولی انجام گردد، در پاره ای از موارد حتی عملکرد خودرو را بهبود نیز می بخشد. ما در ادامه ابتدا به معایب ارتفاع زدن ماشین پرداخته و پس از آن مزایایی که از ارتفاع زدن بدست می آیند را نیز مورد آنالیز قرار خواهیم داد.البته ارتفاع زدن ماشین ، همواره با معایب بسیار همراه نیست و اگر این کار به صورت استاندارد و اصولی انجام گردد، در پاره ای از موارد حتی عملکرد خودرو را بهبود نیز می بخشد. ما در ادامه ابتدا به معایب ارتفاع زدن ماشین پرداخته و پس از آن مزایایی که از ارتفاع زدن بدست می آیند را نیز مورد آنالیز قرار خواهیم داد.

معایب ارتفاع زدن ماشین

همانطور که اشاره شد، اگر ارتفاع زدن ماشین بدون در نظر دریافت شیوه اصولی آن انجام گردد، می تواند هم برای راننده و هم برای خودرو، مسائلی را ایجاد کند که پس از مدتی، راننده را مجاب می نماید تا عطای ارتفاع پایین خودرو را به لقای آن بخشیده و دوباره ارتفاع خودرو را به حالت استاندارد خود در بیاورد. از جمله مسائلی که پس از ارتفاع زدن خودرو و کم کردن ارتفاع آن می توان به آن ها اشاره نمود، در ادامه معرفی شده است:

  • حرکت خشک و همراه با ضربه به اتاق در هنگام سواری
  • خشکی حرکت خودرو در هنگام عبور از دست انداز ها
  • وارد شدن ضربه به زیر خودرو در هنگام حرکت از روی سرعت گیر ها و موانع جاده
  • ایجاد مسائل مربوط به ستون فقرات راننده در اثر حرکت خشک و همراه باضربه خودرو
  • خراب شدن جلوبندی خودرو
  • افزایش استهلاک خودرو
  • تحت فشار بودن سیستم زیربندی و فنر های خودرو
  • ایجاد صداهای اضافی از خودرو
  • وجود منع قانونی و در نظر دریافت جریمه برای خودروهایی که ارتفاع کمتری از حد استاندارد دارند از سوی پلیس هدایت و رانندگی
  • شکستن و ترک خوردن متعلقات سیستم تعلیق و چرخ های خودرو در اثر ضربه یا عبور از دست اندازهای شدید
  • کم شدن میزان چرخش فرمان
  • امکان ایجاد لاستیک سائی در اثر کم شدن فاصله لاستیک نسبت به گلگیر

علاوه بر مواردی که ذکر شد، باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که معمولا اتومبیل هایی که ارتفاع یا ارت زده باشند مشتری چندانی نداشته و تنها افرادی که به این اتومبیل ها علاقه مند هستند نسبت به خرید آن ها اقدام می نمایند. از آنجا که بیشتر افرادی که به دنبال خرید اتومبیل کارکرده هستند، ترجیح می دهند تا اتومبیل به حالت استاندارد خود نزدیک باشد، در نتیجه باید این موضوع را نیز در نظر بگیرید.

مزایای ارتفاع زدن ماشین

اما همانطور که اشاره شد، ارتفاع زدن خودرو تنها دارای معایب نیست و بعضی مزایا نیز دارد که اگر در حالت استاندارد و از روی اصول انجام گردد، می تواند حس بسیار خوبی را نیز به راننده القا کند. در ادامه تعدادی از مزایای ارتفاع زدن خودرو ذکر شده است که با یکدیگر به آنالیز آن ها خواهیم پرداخت.

  • افزایش ویژگی های زیبایی ظاهری خودرو
  • بهتر شدن وضعیت آیرودینامیک خودرو و حالت باد شکنی آن
  • افزایش میزان فرمان پذیری و هندلینگ خودرو
  • بهبود عملکرد خودرو در پیچ های تند

انواع روش های ارتفاع زدن

اما همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره نمودیم، ارتفاع زدن ماشین به چند روش انجام می گردد. در روش اول که معمولا ارزانترین و شایع ترین روش هست، با برش فنر، اقدام به کاهش ارتفاع فنر می نمایند. این کار باعث می گردد تا فنر حالت ارتجاعی کمتری داشته باشد و در نتیجه سیستم تعلیق، عملکرد خود را در دست اندازها و ناهمواری های جاده از دست بدهد. بریدن فنرها اصلا روش استانداردی نبوده و به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

روش دیگری که برای این کار وجود دارد، گرم کردن فنر است. با گرم کردن فنر، فاصله دورهای فنر به یکدیگر نزدیکتر شده و در نتیجه ارتفاع فنر کاهش می یابد، اما این روش نیز به دلیل اینکه میزان کارایی فنر را در دست اندازها و ناهمواری های جاده کاهش می دهد، اصلا توصیه نمی گردد و کاملا غیر استاندارد است.

اما روش استاندارد و بهتری که برای ارتفاع زدن خودرو پیشنهاد می گردد، استفاده از یاری فنر های اسپرت به جای یاری فنرهای معمولی خودرو است. در این روش، کلیه یاری فنرها، با یاری فنر های اسپرت، تنظیم شونده و یا هیدروپنوماتیک تعویض می شوند و ارتفاع خودرو کاهش داده می گردد. این روش استانداردترین روش ممکن برای کاهش ارتفاع خودرو است که اگر فنرها از جنس مرغوبی انتخاب شوند می توانند لذت سواری را برای راننده به ارمغان بیاورند.

منبع: برترین ها

به "معایب و مزایای ارتفاع زدن ماشین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معایب و مزایای ارتفاع زدن ماشین"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید