نخستین دوره آموزشی صنعت چاپ در ساری برگزار گردید

به گزارش نیلی ابزار، به گزارش خبرنگار خبرنگاران رئیس اتحادیه چاپخانه داران مازندران بعدازظهر چهارشنبه در نخستین دوره آموزشی صنعت چاپ در ساری، گفت: همه مدیران با مفاهیم مدیریت و چگونگی کاربرد و نحوه استفاده از آن آشنایی دارند و پیشرفت های علمی در تمام زمینه های تکنولوژیکی باعث شده که اصول مدیریت جدی تر گردد.

نخستین دوره آموزشی صنعت چاپ در ساری برگزار گردید

حسینعلی زارع اظهار کرد: نیروی انسانی، ماشین آلات، سرمایه گذاری، تکنولوژی و دانش فنی، حلقه هایی از مدیریت است که در بیشتر مواقع، بخشی از آنها نادیده گرفته می گردد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین مواردی که سازمان ها را به خطر می اندازد نادیده گرفتن دانش فنی نیروی انسانی است، اضافه نمود: امروز با توجه به شرایط مالی فعلی، بیشتر چاپخانه ها توان خریداری ماشین آلات به روز و کارآمد ندارند و تنها راه پیشرفت و باقی ماندن در بازار، تربیت نیروی متخصص و کارآمد است.

زارع با اشاره به اینکه صنعت چاپ یکی از صنایع مهم و راهبردی در بیشتر کشورهای پیشرفته و بعلاوه در کشور ما است، گفت: تکنولوژی پیچیده و مدیریت استراتژیک، این صنعت را با چالش های بسیاری روبه رو نموده است.

وی توضیح داد: داشتن توان آینده نگری، برنامه ریزی، اثربخشی و تربیت نیروی انسانی در کنار تفکر استراتژیک، مهمترین کاری است که سازمان ها باید ملزم و متعهد به اجرای آن باشند.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران مازندران با اشاره به اینکه در گذشته تمرکز اغلب مدیران این حوزه، بر توسعه ماشین آلات و فضاهای تجاری بود، ادامه داد: امروز باید تمرکز بر تربیت نیروی متخصص باشد چرا که این امر، کلیدی است که باعث بهره وری و اثربخشی می گردد.

وی با بیان اینکه به علت کمبود و یا نداشتن نیروی متخصص، ضرورت دارد که شرایطی فراهم کنیم تا آموزش های لازم برای تربیت افراد متخصص و توانمند فراهم گردد، اعلام کرد: باید بپذیریم که فقط افزایش منابع انسانی دانش محور و توسعه فرهنگ مشارکت در محل کار است که باعث سودآوری و ایجاد فرهنگ مشتری مداری می گردد و در نهایت باور عمومی جامعه نسبت به قابلیت ها و توانمندی های صنعت چاپ ارتقا می یابد.

زارع با اشاره به اینکه امروز اهمیت صنعت چاپ و ورود آن به تمام صنایع، کتمان ناپذیر است، اظهار کرد: اغلب صنایع، متصل به صنعت چاپ هستند و ضروری است هر سازمانی در راستای توسعه، نیروی انسانی کارآمد و ماهر تربیت کند.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران مازندران اضافه نمود: دستیابی به اهداف آینده، مستلزم دیدگاه نوین مدیریتی در سایه تجربه و علمی شدن این صنعت شگرف و بزرگ است و می دانیم که در جهانی امروز، روش های قابل اتکایی در آموزش و تربیت نیروی ماهر وجود دارد که از طریق آن می توان به آینده امیدوار بود.

زارع گفت: می توانیم با آموزش اصولی، توانایی و آگاهی را افزایش دهیم و دریابیم که چه رسالتی داریم.

مازندران ظرفیت های بسیاری در حوزه صنعت چاپ دارد

یکی از استادان برگزاری این دوره، با اشاره به اینکه صنعت چاپ در جهانی امروز، تغییر نموده است، گفت: در کشور ما صنعت چاپ را فقط به نام افست می شناسند در حالی که 10 درصد از صنعت چاپ جهان به افست مرتبط است و 90درصد صنعت چاپ جهان به حوزه های دیگر چاپ ارتباط دارد.

اشکان شکوه فرد اظهار کرد: صنایع دیگر ممکن است دوره کاری داشته و بعد از مدتی، از بین بروند اما تنها صنعتی که هرگز از بین نمی رود صنعت بسته بندی است.

وی با بیان اینکه گروه الماس پلاس، دوره هایی که برگزار می نماید عملیاتی و کاربردی است، اضافه نمود: در این دوره آموزشی به شکل اختصاصی و کامل درباره بسته بندی صحبت می کنیم.

شکوه فرد گفت: علت اینکه یک محصول باید بسته بندی داشته باشد فقط بابت زیبایی نیست بلکه محصول استراتژیک، دارای بسته بندی زیبا است.

وی توضیح داد: مخاطب تنها سه ثانیه زمان دارد تا یک بسته بندی را در فروشگاه، انتخاب کند یا باید نسبت به آن محصول از قبل شناخت داشته باشد و یا بسته بندی، مخاطب را جذب کند.

مدرس دوره آموزشی صنعت چاپ و بسته بندی ادامه داد: به فعالان صنعت چاپ توصیه می کنم درباره بسته بندی، علمی آموزش ببینند و لزوم بسته بندی را درک گردد.

وی اعلام کرد: امروز اغلب صنایع، وابسته به صنعت چاپ هستند و بدون صنعت چاپ، دیگر صنایع در مخاطره قرار می گیرند.

شکوه فرد اظهار کرد: مازندران ظرفیت های بسیاری در حوزه صنعت چاپ دارد و این صنعت در مازندران، در بخش افست قابل قبول است اما در سایر حوزه ها به تغییر احتیاج دارد.

وی با اشاره به افزایش قیمت ماشین آلات صنعت چاپ، گفت: مدیران شاید در گذشته می توانستند با صرف هزینه، ماشین آلات خریداری نمایند اما در شرایط فعلی به علت گران شدن این تجهیزات، باید نیروی انسانی کارآمد ماهر تربیت گردد که فقط با آموزش حل شدنی است.

80 درصد از ماشین آلات چاپخانه ها فرسوده است

در ادامه این همایش، عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف مرکز مازندران اظهار کرد: نبض فرهنگ هر جامعه، در چاپ و نشر می تپد و برای ارتقا در دیگر صنایع باید صنعت چاپ رونق بیشتری یابد.

مجتبی کواکبیان با اشاره به اینکه در سال های اخیر به صنعت چاپ خیلی پرداخته نشده است، اضافه نمود: پرداختن به صنعت چاپ و ارتقای آن، در بحث ارزش اضافه نموده و صادرات به اقتصاد کشور یاری می نماید.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل صنعت چاپ، داشتن 2 متولی است، گفت: انتظار داریم یا وزارت ارشاد متولی باشد یا وزارت صمت این مسئولیت را بر عهده گیرد.

کواکبیان با اشاره به نبود ماشین آلات پیشرفته در صنعت چاپ، توضیح داد: 80 درصد ماشین آلات این صنعت مستهلک شده و یا به روز نیست که جای تاسف دارد.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ساری گفت: وارد کردن دستگاه چاپ پنج رنگ، 30 میلیارد تومان هزینه احتیاج دارد و هیچ انگیزه ای برای ورود ماشین آلات نو نیست اما دولت می تواند با ارائه تسهیلات، به این عرصه ورود نموده و هزینه در صنعت چاپ را ارزش اضافه نموده قلمداد کند.

این دوره آموزشی با همکاری اتحادیه چاپخانه داران مازندران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران و بعلاوه گروه آموزشی الماس پلاس و چاپ نقش الماس تهران برگزار گردید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نخستین دوره آموزشی صنعت چاپ در ساری برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین دوره آموزشی صنعت چاپ در ساری برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید