مستنداتی از رانت در عرضه اولیه شگویا ، اعتراضات به رانت بورسی همچنان ادامه دارد

به گزارش نیلی ابزار، به گزارش تجارت نیوز، در روزهای گذشته، حرف و حدیث هایی در خصوص وجود رانت در خرید نمادهای عرضه اولیه در محافل بورسی به گوش می رسد. به همین دلیل تجارت نیوز نیز در گزارشی با عنوان رانت خرید عرضه اولیه سعی داشت توضیحی برای این موضوع پیدا کند. گزارشی که پیامدهای جالبی داشت و بسیاری از مخاطبان تجارت نیوز نیز نسبت به عدم توانایی در خرید سرخطی عرضه اولیه اعتراضاتی را بیان کردند که آنها را در گزارش رانت در خریدهای عرضه اولیه می توانید بخوانید.

مستنداتی از رانت در عرضه اولیه شگویا ، اعتراضات به رانت بورسی همچنان ادامه دارد

اعتراضات به حدی گسترده بود که مسوولان بورس نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و با ارائه توضیحاتی سعی کردند که به شک و شبهه ها پاسخ دهند که این توضیحات را در گزارش شائبه رانت در عرضه اولیه می توانید بخوانید.

به همین دلیل روح اله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس گفت: به منظور جلوگیری از این شرایط، طی بخشنامه ای به کارگزاران ابلاغ شد که نه تنها اجازه ارسال سفارش قبل از ساعت 8 و 30 دقیقه را ندارند، بلکه باید سفارش هایشان بعد از رویت پیام بازگشایی اولین گروه معاملاتی ارسال شود. بعد از ابلاغ این دستورالعمل هم، تا چند ماه بر نحوه پیاده سازی این دستورالعمل نظارت می شد و خوشبختانه تمام شرکت های نرم افزاری این دستورالعمل را رعایت می کردند.

با این وجود، به نظر می رسد این پاسخ نتوانسته فعالان بورسی را قانع کند و در فضای مجازی مدارک و اسنادی در مورد ناعادلانه بودن معاملات بورس به خصوص در مورد خرید عرضه اولیه ها دست به دست می شود. یکی از این موارد، عرضه اولیه شگویا بوده است.

شرکت پتروشیمی تندگویان بیش از 2 میلیارد سهم خود را در روز 17 اسفند به صورت عرضه اولیه وارد بورس کرد. در این عرضه اولیه بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر حضور داشتند و به هر نفر حداکثر 1338 سهم در سقف قیمتی 438 تومانی (معادل 586 هزار تومان) سهم تخصیص یافت. در روزهای بعد طبق معمول این نماد با صف خرید سنگینی روبرو شد به طوری که در چهار روز معاملاتی بعدی و تا روز 24 اسفند به طور میانگین بیش از 4.8 میلیون سهم معامله شد.

اما اتفاق بحث برانگیز در روز 25 اسفند افتاد. روزی که حقوقی تنها 5 روز پس از عرضه اولیه 52 میلیون سهم دیگر را برای فروش واگذار کرد. در پایان معاملات 25 اسفند در مجموع 57 میلیون و 450 هزار و 763 سهم با ارزشی معادل 287 میلیارد و855 میلیون ریال داد و ستد شدکه از این میان سهم خرید کدهای حقیقی 48 میلیون و 492 هزار سهم بود.

اما نکته ای که موجب اعتراض شده این است که این 48 میلیون و 492 هزار سهم تنها به 163 نفر تعلق گرفته است. که با تقسیم حجم معامله شده به تعداد نفرات به طور متوسط به هر فرد 297 هزار و 497 سهم (معادل نزدیک به 150 میلیون تومان) تخصیص داده شده است. در کنار این حقیقی ها 16 حقوقی نیز نزدیک 9 میلیون سهم خریداری کردند که به طور میانگین معادل 560 هزار سهم (بیش از 250 میلیون تومان) برای هر کد بوده است.

این تعداد سهم در حالی به یک سری از افراد در قیمت 501 تومانی رسیده که امروز هر سهم شگویا با قیمت 606 تومان معامله شد، و ارزش سهام این افراد از 150 میلیون تومان به 180 میلیون تومان رسیده است و این در حالی است که رشد شگویا همانند سایر عرضه اولیه ها همچنان در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که بر اساس اطلاعیه ناظر در تاریخ 17 اسفند حداکثر سهمیه برای سفارش خرید عرضه اولیه شگویا 100 هزار سهم تعیین شده بود. اینکه این افراد چگونه توانسته اند در یک لحظه چندین سفارش را پشت سر هم ثبت کنند و در ابتدای صف خرید چند صد میلیونی قرار بگیرند، پرسشی است که شائبه وجود رانت در میان برخی افراد را بیشتر می کند.

منبع: تجارت نیوز

به "مستنداتی از رانت در عرضه اولیه شگویا ، اعتراضات به رانت بورسی همچنان ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستنداتی از رانت در عرضه اولیه شگویا ، اعتراضات به رانت بورسی همچنان ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید