10 بازی آنلاین و سرویس محور پلی استیشن را چه کسی می سازد؟

به گزارش نیلی ابزار، هر روز میل و علاقه توسعه دهندگان و شرکت های بازی سازی به توسعه بازی های سرویس محور بیشتر می گردد. با نگاهی به شرایط توسعه بازی های تراز اول و پرهزینه بودن ساخت و ریسک بالای سودآوری آن ها شاید چندان عجیب نباشد که بسیاری از شرکت ها حداقل بخشی از نگاه خود را به توسعه بازی های سرویس محوری که سودآوری بادوام تری دارند، منعطف نمایند.

10 بازی آنلاین و سرویس محور پلی استیشن را چه کسی می سازد؟

شرکت تفریح های تعاملی سونی (SIE)، یکی از شرکت هایی است که در این چند نسل اخیر بیش از همه به واسطه بازی های تک نفره داستان محور منحصر به فرد خود معروف بوده است. آثاری که غالباً علاوه بر تحسین منتقدان، فروش بسیار بالایی را تجربه نموده اند. شاید از این نمونه های اخیر بتوانیم به دو بازی گاد آو وار و هورایزن زیرو داون اشاره کنیم که هر دو فروشی بالغ بر 20 میلیون نسخه را تجربه نموده اند. علیرغم چنین بازی های تک نفره داستان محور تحسین شده ای، همواره این انتقاد وجود داشته که پلی استیشن در این دو نسل اخیر ضعفی در بازی های چندنفره آنلاین خود احساس نموده است. از طرفی دیگر، سودآوری بیشتر و پایدارتر این گونه از آثار سونی را مشتاق نموده که در کنار توسعه بازی هایی که به آن ها معروف است، به توسعه بازی های آنلاین چندنفره سرویس محور هم بپردازد.

شرکت سونی در ماه گذشته در خبری غافلگیرنماینده بیان نمود که در حال خریداری استودیوی خالق بازی های دستینی و هیلو یعنی استودیوی بانجی است. استودیوی بانجی شامل بازی سازان مستعد و خلاقی است و این خرید می تواند از چند منظر برای سونی مفید باشد اما شاید یکی از اصلی ترین دلایلی که سونی اقدام به خرید بانجی نموده، تبحر آن ها در ساخت بازی های آنلاین سرویس محور است. چیزی که در بیانیه مشترک سونی و بانجی هم بیان شده بود.

پس از اعلام خبر خرید بانجی به وسیله سونی، مدیر شرکت تفریح های تعاملی سونی یعنی جیم رایان در بیانیه ای بیان کرد که پلی استیشن میخواهد تا سال 2026 میلادی 10 بازی چندنفره سرویس محور را منتشر کند. البته، اگر حتی قبل از این سخن نگاهی به بعضی از استودیوهای پلی استیشن می انداختیم، شاید می توانستیم تا حدودی چنین انتظاری را هم داشته باشیم. با این حال، اعلام رسمی این موضوع و معین کردن اینکه حداقل ده پروژه با ویژگی های آثار سرویس محور تا سال 2026 از سوی سونی منتشر خواهد شد، کنجکاوی ما را بیشتر نموده است.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم به صورت دقیق تری نگاهی به این موضوع داشته باشیم تا ببینیم این 10 بازی چندنفره سرویس محور قرار است به وسیله چه استودیوهایی ساخته گردد و احتمالاً شامل چه پروژه هایی خواهد بود. البته، بدیهی است که بسیاری این مواردی که در پایین به آن ها اشاره می کنیم، به صورت رسمی تأیید نشده اند و ما فقط با توجه به بعضی از مصاحبه ها، اطلاعات داده شده، آگهی های شغلی یا حتی شایعه های قوی تر آن ها را ذکر نموده ایم.

اثری همچون بازی گرن توریسمو 7 هم در اصل یک بازی سرویس محور به شمار میرود اما از آنجایی که به عرضه آن بسیار نزدیک هستیم و بعلاوه مطمئن نیستیم که جیم رایان گرن توریسمو را به عنوان یک اثر سرویس محور حساب نموده یا نه، آن را در این لیست قرار نداده ایم.

استودیو بانجی - بازی نو معرفی نشده

یکی از این 10 پروژه قطعاً به استودیو بانجی مربوط خواهد شد. در حال حاضر معین است که استودیو بانجی مشغول پشتیبانی از دستینی 2 و عرضه محتوای بیشتر برای آن است اما آن ها استودیو بسیار بزرگی هستند و دستینی 2 تنها پروژه ای نیست که مشغول به توسعه آن هستند و آن ها مشغول توسعه پروژه دیگری هستند که با نام رمز پروژه Matter شناخته می گردد. اولین بار، در سال 2019 میلادی پیت پیرسونز، مدیر استودیو بانجی، بیان نمود که آن ها می خواهند تا سال 2025 در میان برترین شرکت های تفریح قرار داشته باشند و برای رسیدن به این خواسته دوست دارند فرنچایزهای تازه ای را خلق نمایند. جالب اینجاست که آن ها برای رسیدن به این هدف در سال 2018 حدود 100 میلیون دلار از شرکت چینی NetEase سرمایه دریافت نموده بودند.

آن ها در سال های بعد هم تأیید کردند که در کنار دستینی 2، روی یک بازی کاملاً نو کار می نمایند و می خواهند این اثر را تا سال 2025 منتشر نمایند. اگرچه به صورت رسمی جزئیاتی از این پروژه نو اعلام نشده است اما با توجه به آگهی های شغلی می توانیم حدس هایی را درباره آن بزنیم. در یکی از آگهی های شغلی آن ها خواهان یک طراح سیستم های سندباکس و یک طراحی مبارزه برای یک بازی اکشن چندنفره نو شده بودند. یکی از نکات جالب این آگهی شغلی این بوده که در بخشی از آن اشاره شده بود که این طراح سیستم باید با بازی های اکشن شخصیت محور و با منظره رقابتی بازی های ای اسپورت آشنایی داشته باشد. شاید این شرح به این معنا باشد که بازی نو بانجی یک بازی چندنفره آنلاین شخصیت محور خواهد بود.

در بخش دیگری از این آگهی نوشته شده بود: آیا شما وقتتان را با فکر کردن درباره اینکه چگونه مکانیک های بازی های مختلف در کنار هم به شکل گیری یک تجربه تیمی فوق العاده ختم خواهند شد؟ آیا از یادگیری نحوه ساخت گیم پلی اثری که به شدت به خواسته بازیکن، احساس اکشن و خوانایی اهمیت می دهد، هیجان زده اید؟

پس به راحتی می توان این بازی را یکی از آثاری خطاب کرد که سونی روی انتشار آن ها تا سال 2026 حساب باز خواهد نمود. البته، بانجی بعلاوه می تواند بسته های الحاقی بزرگ یا حتی قسمت های نوی را برای دستینی منتشر کند.

استودیو ناتی داگ - بازی چندنفره مستقل آخرین ما

سال قبل از عرضه بازی آخرین ما: قسمت دوم بسیار انتظار داشتند که همچون قسمت اول این بازی بخش چندنفره بازی در این اثر وجود داشته باشد. با این حال، ناتی داگ در آن موقع با عرضه بیانیه ای بیان کرد که در زمان عرضه بخش چندنفره آنلاین در بازی وجود نخواهد داشت و این بخش بعدها منتشر خواهد شد. با وجودی که ناتی داگ به صورت رسمی اعلام نموده است که مشغول ساخت یک پروژه آنلاین مستقل و جداگانه در رابطه با بازی آخرین ما است همچنان بخش چندنفره این بازی به انتشار نرسیده است. این موضوع در کنار دیگر بیانیه ها و البته آگهی شغلی استودیو ناتی داگ، به ما واقعیت ساده ای را بیان می نماید و آن هم این است که این پروژه در بخشی از توسعه دچار تغییراتی شده و به پروژه ای جداگانه و بسیار بزرگ تر تبدیل شده است و قرار نیست صرفاً یک بخش چندنفره آنلاین باشد.

سال پیش یکی از کارگردانان این پروژه در شرحات آگهی شغلی آن نوشت: ما به شدت در حال استخدام هستیم - اگر می خواهید بخشی از تجربه سینمایی باشید که بین بازیکنان در بازی اکشن چند نفره مستقل نو ما اتفاق می افتد، درخواست دهید.. یکی از نکات جالب این نوشته اشاره به تجربه سینمایی برای یک بازی اکشن چندنفره آنلاین است که در نوع خود بسیار جالب است و می تواند نشانگر وجود المان هایی از قصه گویی در این بازی باشد. یک موقعیت شغلی باز هم برای یک طراح سیستم وجود داشت که احتیاجمند به فردی بود که بتواند سیستم های گیم پلی مانند توانایی ها و سلاح های بازیکن و بعلاوه اهداف مبارزات و رویدادهای پویا را طراحی و متعادل سازی کند.

در یکی از موقعیت های شغلی اشاره شده بود که آن ها به طراح سیستم های مالی و کسب عایدی احتیاجمندند. این موضوع به صراحت می تواند اشاره ای به سرویس محور بودن پروژه آنلاین جاه طلبانه ناتی داگ داشته باشد.

اگرچه از وجود این بازی مطمئن هستیم اما دقیق نمی دانیم که قرار است چگونه، در چه قالبی و با چه قیمتی عرضه گردد. آیا بازی یک اثر بتل رویال خواهد بود یا یک بازی چند نفره در سیاق بازی دیویژن؟ این پرسش هایی است که باید صبر کنیم تا پاسخ آن ها به زودی به دستمان برسد. خوشبختانه احتیاج نیست مدت زیادی برای آن صبر کنیم چراکه به احتمال زیاد این پروژه در سال 2022 یا نهایتاً در سال 2023 عرضه خواهد شد.

استودیو هِیون (Haven Studios) - بازی نو معرفی نشده

سال گذشته پلی استیشن بیان کرد که با استودیو مستقل و تازه تأسیس هیون که به وسیله جید ریموند، تهیه نماینده و یکی از خالقان اساسینز کرید، تأسیس شده است، همکاری و بودجه اولین بازی آن ها را تأمین خواهد نمود. این استودیو تشکیل شده از بسیاری از افراد باتجربه صنعت که سابقه کار در فرآیند توسعه بازی هایی نظیر اساسینز کرید و کار در شرکت هایی مثل یوبی سافت، الکترونیک آرتس، گوگل و بسیاری از استودیوهای دیگر را داشته اند، تشکیل شده است.

جزئیات زیادی از اولین پروژه آن ها نمی دانیم اما از همان روزهای ابتدایی تأسیس استودیو، جید ریموند و دیگر مؤسسان استودیو هیون به صورت ویژه به ساخت یک بازی تراز اول و البته المان های بازی آنلاین اشاره نموده بودند و نوید یک بازی جاه طلبانه را داند. ازقضا، همین چند روز پیش در مصاحبه ای نو، آن ها به صورت رسمی بیان کردند که این بازی قرار است یک بازی آنلاین و سرویس محور باشد که با ویژگی های نو خود شکل خاصی از تعامل را برای مخاطبان به همراه خواهد داشت. با این اوصاف، این بازی هم که قرار است برای پلی استیشن 5 و کامپیوتر منتشر گردد، یکی از دیگر بازی های سرویس محوری است که سونی میخواهد تا سال 2026 آن را منتشر کند.

استودیو فایرواک (Firewalk Studios) - بازی نو معرفی نشده

بازی نو این استودیو یکی از آن آثاری است که به نظر می رسد سونی امید زیادی به آن دارد و از آن به شدت هیجان زده شده است. هرمان هالست حتی دو هفته پیش در پاسخ به یکی از نوشته های توییتری استودیو فایرواک دوباره از هیجان انگیز و جاه طلبانه بودن این پروژه اطلاع داد. به نظر می رسد پلی استیشن امید دارد که این اثر برای آن ها یک دستینی دیگری داشته باشد. انتظاری که شاید تا حدی منطقی هم باشد.

استودیو فایرواک که بخشی از شرکت ProbablyMonsters است، در سال 2018 به وسیله بعضی از سازندگان قدیمی دستینی، هیلو و کال آو دیوتی تأسیس شده است و این نشان می دهد که آن ها نه تنها با این گونه از آثار آشنایی دارند بلکه در ساخت آن ها متبحرند. همچون قرارداد با استودیو هیون، پلی استیشن با همکاری و تأمین بودجه به توسعه اولین پروژه این استودیو یاری خواهد نمود و در عوض آن ها این بازی را برای پلتفرم های پلی استیشن و احتمالاً کامپیوترهای شخصی منتشر خواهند کرد.

جزئیات زیادی از این بازی منتشر نشده است اما با توجه به آگهی های شغلی و سابقه کاری اعضای این استودیو می توانیم حدس بزنیم که باید منتظر یک بازی تیراندازی چندنفره آنلاین باشیم. تنها چیزی که از این پروژه معین شده، این است که به نظر سازندگان جاه طلبی زیادی را برای آن در نظر داشته اند.

استودیو لندن سونی - بازی معرفی نشده نو

استودیو لندن سونی یکی از استودیوهای قدیمی پلی استیشن است که در طول حیاتش بازی های مختلفی در ژانرهای گوناگون ساخته است. بازی قبلی آن ها یعنی Blood and Truth در واقع یک بازی برای واقعیت مجازی بود. البته آن ها در ساخت آثار آنلاین هم سابقه دارند. افرادی که در نسل هفتم کنسول پلی استیشن 3 را در اختیار داشتند، به احتمال زیاد با پلی استیشن هوم (PlayStation Home) آشنایی دارند. استودیو لندن یکی از استودیوهایی بود که در توسعه پلی استیشن هوم (که ازقضا با ترندهای امروزی مثل متاورس هم شباهت زیادی دارد) نقش داشته است.

با این حال، آن ها در حال حاضر حداقل مشغول به توسعه یک بازی آنلاین معرفی نشده سرویس محور هستند. آن ها اخیراً در نوشته ای در توییتر بیان نموده اند: ما از پایه در حال ساختن یک تیم برای توسعه یک بازی آنلاین برای پلی استیشن 5 هستیم. افراد تازه وارد در برترین زمان ممکن به تیم اضافه خواهند شد تا در شکل دادن برنامه هایمان برای این پروژه نو که به طور خاصی برای آن هیجان زده هستیم، نقش داشته باشند.. در آگهی شغلی آن ها خواهان موقعیت های شغلی نظیر یک طراح مرحله بوده اند که ویژگی هایی نظیر طراحی نقشه برای گیم پلی بازی های کو-آپ (محلی یا آنلاین) و بعلاوه تجربه در آثار سرویس محور یا آثار در حال پیشرفت (Ongoing) داشته باشد.

با توجه به آگهی شغلی این بازی، طراح سیستم مسئول طراحی یک بازی متا است که تعامل طولانی مدت و پایدار با مخاطبان را تشویق می نماید و یک طراحی عایدیزایی و مالی را ایجاد می نماید که به بازیکنان ارزش واقعی برای آنچه خرج می نمایند، ارائه می نماید. این ها همه به صورت آشکار نشان می دهد که پروژه آن ها هم به احتمال زیاد یکی از بازی های مدنظر جیم رایان بوده است.

استودیو فایراسپرایت - بازی نو معرفی نشده/ تویستد متال

استودیو فایراسپرایت که در شهر لیورپول واقع شده است، یکی از استودیوهای بزرگی بود که پلی استیشن در سال گذشته تصاحب کرد و می دانیم آن ها در حال حاضر مشغول توسعه 3 یا حتی شاید 4 بازی نو هستند. یکی از این پروژه ها یک بازی ماجراجویی جاه طلبانه داستان محور است و دیگری یک بازی واقعیت مجازی که معین شده همان بازی واقعیت مجازی هورایزن است که با همکاری با استودیو گریلا گیمز در حال توسعه است. اگر این دو پروژه رو کنار بگذاریم، یک پروژه قطعی دیگر باقی می ماند و آن چیزی نیست به غیر از یک بازی تیراندازی چندنفره تراز اول و بزرگ.

این بازی تیراندازی چندنفره بزرگ یکی از پروژه هایی است که قبل از تصاحب به وسیله سونی آن ها در حال توسعه اش بودند و با توجه به ژانر آن این احتمال وجود دارد که پلی استیشن این اثر را به عنوان یک بازی سرویس محور در نظر گرفته باشد. البته طبیعی است که این موضوع قطعی نیست و باید برای جزئیات بیشتر همچنان صبر کنیم، چه بسا در همین سال یا سال آینده جزئیاتی را از آن بشنویم.

در کنار این پروژه، می دانیم که پلی استیشن در کنار ساخت سریالی از بازی توییستد متال، میخواهد یک قسمت نو از این بازی قدیمی را توسعه دهد. در حالی که بسیاری برآورد می کردند استودیو لوسید گیمز این بازی را توسعه دهد، اما طبق گزارش ها به نظر می رسد که وظیفه ساخت این بازی به استودیو فایراسپرایت محول شده است. در صورت صحت این موضوع، بازی تویستد متال هم می تواند یکی از این پروژه های سرویس محور باشد. هرچند نمی دانیم که آیا این دو پروژه مجزا هستند یا هر دو در واقع یک پروژه هستند.

استودیو دیویِیشن گیمز (Deviation Games) - بازی نو معرفی نشده

استودیو دیویِیشن گیمز یکی از دیگر استودیوهای مستقلی است که سونی با آن ها یک قرارداد همکاری برای ساخت اولین بازیشان منعقد نموده است. مؤسسان این استودیو از مدیران قبلی استودیو تری آرک که آن ها را به خاطر خلق سری بازی کال آو دیوتی بلک آپس می شناسیم، تشکیل شده اند. طبق معمول، اطلاعات و جزئیات زیادی از بازی های آن ها منتشر نشده است و نمی دانیم که دقیقاً باید منتظر چه اثری باشیم. با این حال، می دانیم که آن ها مشغول توسعه یک بازی کاملاً نو تراز اول هستند. با توجه به سابقه کاری مؤسسان استودیو، انتظار می رود که این بازی یک بازی تیراندازی اول شخص باشد که دارای حالت های مختلف از جمله حالت چندنفره آنلاین باشد. ظاهراً فرآیند توسعه بازی از سال 2022 وارد مراحل اصلی خود شده است.

با توجه به این اوصاف، به احتمال زیاد بازی استودیو دیویِیشن گیمز یکی از دیگر 10 بازی سرویس محوری است که سونی میخواهد تا سال 2026 آن ها را منتشر کند.

استودیو گریلا گیمز (Guerrilla Games) - بازی نو معرفی نشده

این روزها نام استودیو گریلا گیمز به خاطر عرضه بازی هورایزن فوربیدن وست بسیار شنیده می گردد و مورد تحسین های زیادی قرار می گیرد. با این حال، بازی هورایزن فوربیدن وست تنها اثری نبوده است که آن ها در این چند سال در حال توسعه آن بوده اند. اگر از پروفایل لینکدین بعضی از کارکنان استودیو گریلا یاری بگیریم، می توانیم متوجه بشویم که این استودیو حداقل برای سه سال است که یک بازی تراز اول چندنفره معرفی نشده را با راهنمایی سیمون لاروش (Simon Larouche)، طراح و کارگردان بازی رینبو سیکس سیج، توسعه می دهد.

در یکی از آگهی های شغلی برای این پروژه ذکر شده است: این تیم فردی را با حداقل 3 سال تجربه در نقش رهبری یا سرپرستی ارزیابی محصول (QA) در پروژه های آنلاین اعم از آثار بازی به عنوان سرویس یا بازی های سرویس محور استخدام می نماید. این گزاره و سابقه کاری سیمون لاروش احتمال سرویس محور بودن بازی بزرگ چندنفره نو استودیو گریلا گیمز را که محتمل است یک بازی تیراندازی اول شخص باشد، بیشتر می نماید.

اگرچه اطلاعات زیادی از این پروژه وجود ندارد اما اینکه بازی چند سال در حال توسعه بوده است، این احتمال را بسیار بیشتر می نماید تا در سال جاری یا سال آینده جزئیات بیشتری را از آن بشنویم.

استودیو اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games) - بازی چندنفره معرفی نشده

اینسامنیاک گیمز در این سال های به یکی از برترین و پربازده ترین استودیوهای پلی استیشن و حتی کل صنعت تبدیل شده است. در حالی که آن ها سال گذشته دو بازی تک نفره داستان محور مرد عنکبوتی 2 و ولورین را معرفی نموده اند اما آن ها به صورت رسمی اعلام نموده اند که در حال توسعه یک بازی چندنفره ی هم هستند. اینکه این بازی چندنفره چگونه باشد و آیا اثری سرویس محور به حساب آید یا نه، چیزی نیست که بتوانیم با قطعیت درباره آن حرف زد اما می توان به آن امید داشت. حتی ممکن است این به حالت چندنفره یکی از بازی های تک نفره آن ها مربوط گردد.

آگهی های شغلی متفاوتی هم برای این پروژه قرار داده شده است که یکی از آن ها به موقعیت شغلی طراح سیستم مربوط می گردد. برای این موقعیت شغلی نوشته شده است: داشتن درک کاملی از سیستم مبارزان تن به تن، طراحی دشمن و طراحی غول آخر تجربه مفیدی خواهد بود. این طراح به توسعه مبارزات، سیستم های پیمایشی، سیستم پیشرفت و مالی برای یک بازی چند نفره یاری خواهد نمود.

با توجه به سابقه کاری اینسامنیاک در این سال های اخیر، می توانیم برای این پروژه هم هیجان زده باشیم.

استودیو ساکر پانچ (Sucker Punch)

برای این مورد باید کمی با تردید بیشتری صحبت کنیم زیرا به صورت رسمی تأیید نشده که استودیو ساکرپانچ مشغول توسعه یک بازی چندنفره آنلاین است. با این حال، در بعضی از آگهی های شغلی می توانیم مشاهده کنیم که آن ها به جذب افرادی با مهارت های مربوط به توسعه بازی های آنلاین پرداخته اند. علاوه بر این موضوع، تجربه پیروز آن ها با حالت چندنفره بازی گوست آو سوشیما که بعد از مدتی به عنوان یک اثر مستقل به نام گوست آو سوشیما لجندز منتشر شد، می تواند احتمال آن را افزایش دهد.

تقریباً مطمئن هستیم که استودیو ساکرپانچ در حال توسعه یک بازی تک نفره داستانی تراز اول نو است که به احتمال زیاد بی ارتباط با دنباله بازی گوست آو سوشیما نباشد. با این اوصاف، بعید نیست که دنباله ای هم برای حالت آنلاین آن اثر فراوری گردد.

ظرفیت های احتمالی پلی استیشن در بازی های آنلاین و سرویس محور

استودیو گریلا گیمز - بازی آنلاین کوآپ شکل مانستر هانتر در دنیای بازی هورایزن

تجربه هیجان انگیز بازی مانستر هانتر ورلد همه ما را مشتاق کرد که در پی چنین اثری در دنیای بازی هورایزن باشیم. حتی این تصمیم از نظر تجاری هم می تواند برای سونی و پلی استیشن بسیار سودآور باشد. پیروزیت بازی مانستر هانتر این ادعا را ثابت نموده است. برای یک لحظه تصور کنید در دنیای فوق العاده و زیبای بازی هورایزن قرار دارید و به همراه دوستان خود به شکار روبات های گوناگون و مرگبار بازی می روید و لحظه های خاص و به یادماندنی را در گیم پلی این اثر تجربه می کنید. این تصوری است که می تواند بسیاری از ما را مشتاق به رؤیای ساخت چنین اثری کند.

نکته جالب اینجاست که در اوایل توسعه بازی هورایزن زیرو داون، ایده وجود قابلیت های کوآپ به فکر تیم سازندگان خطور نموده بود اما به هر علت بازی اصلی راستا متفاوتی را در پیش گرفت که البته شاید تصمیم درستی هم بوده است. با این حال، با توجه به این موضوع به نظر می رسد اصلاً بعید نیست که آن ها دوباره به این ایده فکر نمایند و اکنون آن را سیمای یک بازی سرویس محور جدا به مخاطبان عرضه نمایند.

پلی استیشن آل استارز 2

در شرایط اصلی سؤال اصلی این است که چرا پلی استیشن به توسعه قسمت نوی از پلی استیشن آل استارز یا حداقل اثری با همین مضمون در ژانرهای دیگر نمی پردازد. درست است که قسمت اول پلی استیشن آل استارز بتل رویال (PlayStation All-Stars Battle Royale) آنگونه که انتظار می رفت اثر خوبی از آب درنیامد و نتوانست پاسخی بر بازی پیروز سوپر اسمش برادرز باشد اما به صورت کلی ایده یک بازی که شخصیت های پلی استیشن را دور هم جمع کند، فوق العاده است و پتانسیل بسیار بالایی دارد.

حال تصور کنید چنین اثری در قالب یک بازی فری-تو-پلی (رایگان) که به شکل منظم آپدیت های فراوانی دریافت می نماید، عرضه گردد و البته مهم تر از همه یک استودیو توانا پشت آن باشد و بتواند اثر خوبی را تحویل دهد. نتیجه آن نه تنها می تواند برای مخاطبان بسیار سرگرم نماینده باشد، بلکه می تواند در صورت پیروزیت سودآوری فوق العاده ای را برای پلی استیشن به همراه داشته باشد.

ترجیح ما این است که چنین اثری در ژانر مبارزه ای توسعه داده گردد اما حتی توسعه چنین مفهومی در ژانرهای دیگر مثل مسابقه ای کارتینگ یا حتی یک بازی تیراندازی چندنفره قهرمان محور (مثل بازی اورواچ) می تواند جایگزین های بسیار خوبی باشند.

احیای پلی استیشن هوم (PlayStation Home) در قالبی بهتر و گسترده تر

این روزها همه جا صحبت از متاورس به گوش می خورد اما بیش از یک دهه پیش در سال 2008 میلادی پلی استیشن یک بازی یا بهتر است بگوییم پلتفرم اجتماعی را با عنوان پلی استیشن هوم برای کنسول پلی استیشن 3 منتشر کرد که به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار داشت.

این بازی به شما اجازه می داد که یک آواتار شخصی خلق کنید و البته یک آپارتمان شخصی هم در اختیار شما می گذاشت که می توانستید آن را شخصی سازی کنید. در دنیا پلی استیشن هوم می توانستید با دیگر کاربران ارتباط برقرار کنید و به بخش های مختلف شده آن بروید و به تفریح های مختلف بپردازید. البته، این اثر در قالب بتا عرضه شد بود و نتوانست به نسخه نهایی و کاملی دست پیدا کند.

اگرچه پلی استیشن هوم هواداران خاص خودش را داشت و حتی بسیاری از آن ها بعد از اینکه این پلتفرم در سال 2015 به کار خود انتها داد، تصمیم گرفتند آن را به نوعی احیا نمایند اما به صورت کلی پلی استیشن هوم نتوانست به جایگاهی که سونی مدنظر دارد دست پیدا کند و پیروزیت عظیمی را به دست آورد. با این حال، خوشبختانه (یا متأسفانه!) شرایط کنونی دنیا عوض شده و متاورس به بحث اصلی این روزهای حوزه تکنولوژی و حتی تفریح تبدیل شده است. این ایده در صورت اجرای صحیح در دنیا امروزی و با پشتیبانی و با الهام گرفتن از آثار سرویس محور و پیاده سازی بعضی از ترفندهای کسب وکار آثار آن ها پتانسیل بسیار بالایی دارد. به خصوص اگر این نکته را در نظر بگیرید که سونی پلی استیشن وی آر 2 را هم قرار است منتشر کند و ترکیب آن با ایده پلی استیشن هوم می تواند به پیروزیت آن یاری بسزایی کند. بعید نیست سونی هم به چنین چیزی فکر نموده باشد.

این رویکرد سونی چه معنایی دارد؟

با این همه بازی سرویس محوری که پلی استیشن میخواهد تا سال 2026 منتشر کند و از وجود بسیاری از آن ها اطمینان داریم، آیا این یعنی پلی استیشن میخواهد تمرکز اصلی خود را از بازی های تک نفره داستان محور دور کند و به بازی های سرویس محور بیاورد؟ قطعاً نه. بازی های تک نفره داستان محور همان چیزی است که سونی در آن تبحر دارد و علتی ندارد مزیت خود را نادیده بگیرد. با این حال، این آثار هرچقدر هم فروش داشته باشند، سودآوری آن ها درمقایسه با بازی های سرویس محور بزرگ صنعت بسیار کمتر است. مایکروسافت تا قبل از خرید اکتیویژن بلیزارد، غول سودآوری همچون ماینکرفت را در اختیار داشت و بعد از آن خرید بزرگ هم به کال آو دیوتی، ورلد آو وارکرفت و البته کندی کراش دسترسی پیدا خواهد نمود. واضح است که سونی هم بسیار مشتاق است که در ادامه راستا خود در صنعت بازی های ویدیویی آثاری با چنین سودآوری عظیمی در اختیار داشته باشد.

دستینی اولین اقدام جدی آن ها برای در اختیار داشتن چنین آثاری است. با این وجود، همان طور که در این مقاله به پروژه های احتمالی پرداختیم، برنامه های زیادی برای توسعه چنین آثاری از سوی پلی استیشن وجود دارد و این فقط آغاز کار آن ها است. حتی اگر بخواهیم خوش بینانه به این موضوع نگاه کنیم، سودآوری عظیمی که به وسیله چنین بازی هایی به دست می آید، ممکن است باعث گردد تا پلی استیشن حتی بیشتر از گذشته روی آثار تک نفره خود سرمایه گذاری و ریسک کند. البته این چیزی است که در نهایت زمان آن را به ما خواهد گفت.

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 بازی آنلاین و سرویس محور پلی استیشن را چه کسی می سازد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 بازی آنلاین و سرویس محور پلی استیشن را چه کسی می سازد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید