گزارش یک جشن ، در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران چه گذشت؟ ، 3 کارگردانی که از فارابی اعتبار ساخت فیلم گرفتند

به گزارش نیلی ابزار، سی ونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه روز دوشنبه برگزیدگان خود را شناخت. این دوره از جشنواره در حالی برگزار گردید که به علت مسائل اخیر کشور صحبت هایی مبنی بر تحریم جشنواره، یا تغییر زمان برگزاری آن از سوی عده ای مطرح شده بود.

گزارش یک جشن ، در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران چه گذشت؟ ، 3 کارگردانی که از فارابی اعتبار ساخت فیلم گرفتند

به گزارش نیلی ابزار، دبیر جشنواره پیش از برگزاری این رویداد در نشستی خاطرنشان کرد انصراف فیلم ها تنها درصورتی پذیرفته می گردد که درخواست انصراف به صورت کتبی به دبیرخانه جشنواره ارائه گردد؛ هرچند مطابق قانون جشنواره فیلم هایی که حضورشان در جشنواره قطعی شده بود و در جدول برنامه های جشنواره قرار گرفته بودند، نمی توانستند از جشنواره انصراف دهند.

در طول جشنواره هم، با وجود اینکه نگرانی هایی درباره رخ دادن اتفاقاتی خاص در جشنواره وجود داشت، در نهایت این رویداد سینمایی بدون مسئله به کار خود سرانجام داد. در جشنواره سال جاری تأکید بسیاری روی تنوع ژانری فیلم ها وجود داشت. از آنجا که ژانر اساسا مفهومی است که در سینمای بلند و دخل وخرج گیشه فیلم ها مطرح است، این مقدار تأکید روی مفهوم ژانر شاید با ذات فیلم کوتاه که عرصه تجربه اندوزی و آزمایشگری است تناسب نداشته باشد.

البته بعضی استدلال ها برای تأکید روی تنوع ژانری آثار این بود که با اتخاذ این سیاست در نهایت سینمای بلند منتفع می گردد و سینمای ایران، به جز فیلم های اجتماعی واقع گرا، صاحب آثاری در ژانرهای مختلف خواهد شد. در این گزارش به آنچه در اختتامیه این رویداد سینمایی رخ داد پرداخته ایم.

بدرقه جشنواره 39ساله

مراسم اختتامیه این جشنواره در برج میلاد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی و دیگر مدیران این سازمان با اجرای محمد سلوکی برگزار گردید. حبیب ایل بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی؛ محمد حمیدی مقدم، مدیرعامل مرکز توسعه سینمای مستند، تجربی و پویانمایی؛ سیدمهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی؛ قادر آشنا، معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و هاشم میرزاخانی، مدیرعامل مؤسسه سینما شهر از مدیران سینمایی حاضر در این مراسم بودند.

در ابتدای این برنامه یاد 2 شهید فیلمساز از هنرجویان عرصه فیلم کوتاه محمدحسین کمیلی و منصور ولی دوست با پخش تصاویری از آنها و حضورشان در جنگ تحمیلی گرامی داشته شد. محمد سلوکی مجری این مراسم در ابتدا گفت: به همه عاشقان فیلم کوتاه که پر از خلاقیت، عشق، شعور و ... هستند خوشامد می گویم. امشب سرانجام کار سی ونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران است و می خواهم همه عاشقانی را که برای لحظه به لحظه این رویداد بزرگ کوشش کردند تشویق کنید. اخبار زیادی از شما فیلمسازان جوان به ویژه فیلمسازان خلاق و پر از نبوغ که از شهرستان ها به این جشنواره آمدند، در روزهای جشنواره مخابره شد.

درود می فرستیم به روح 2 شهید فیلم کوتاه ساز که عضو این انجمن بودند و همه دلیران این سرزمین. مهدی آذرپندار، دبیر جشنواره نیز در سخنانی گفت: الهی شکر، این جشنواره هر حسن و خوبی ای داشت، محصول لطف خدا و ائمه اطهار است و هر ایرادی داشت ماحصل کار من و نه حتی همکاران من است. خیر مقدم عرض می کنم به همه کسانی که آمدند تا این جشنواره 39 ساله را بدرقه نمایند. نیامدم که گزارش بدهم. چون همه آمدند و روند برگزاری جشنواره را دیدند پس باید فقط گزارشی را خدمت آقای خزاعی و سازمان سینمایی بدهم و یک گزارش به آن بالاسری که خداوند بزرگ است. از همه تشکر می کنم.

نکوداشت اصغر یوسفی نژاد

سپس در بخش نکوداشت اصغر یوسفی نژاد کلیپی از آن مرحوم پخش شد که او در این کلیپ خود را اینگونه معرفی نموده بود: من در سال1348 در خانواده ای که از هر نظر قابل ستایش است، به جهان آمدم. هرچند که این خانواده معمولی بود. پس از مدتی به علت علاقه مندی در دانشگاه صدا و سیما در رشته فیلمسازی فارغ التحصیل شدم، بعد به مرکز صداوسیمای تبریز رفتم. سپس نخستین سریال تلویزیونی خودم با عنوان باران، رویاها را نمی شوید ساختم، بعد سریال های دیگری ساختم. همزمان با خدمت در صداوسیما منتقد هم بودم. بعد از بازنشستگی کتابی نوشتم.

سپس فیلمی با نام او ساختم که با همان فیلم وارد سینمای حرفه ای شدم و این جشنواره به جشنواره فیلم فجر راه یافت که تجربه ای موفقیت آمیز بود. مخاطب همواره در سینما برای من مهم بوده است. پس از پخش این کلیپ، محمد خزاعی و مهدی آذرپندار، دبیر جشنواره و مدیرعامل انجمن سینمای جوان، از همسر و فرزند این هنرمند با اهدای هدیه ای قدردانی کردند.

آینده سینمای ایران در شهرستان هاست

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در اختتامیه سی ونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در بخشی از سخنانش گفت: شما مجاهدت کردید و جشنواره ای باشکوه برگزار کردید. از مهدی آذرپندار و همه هنرمندانی که اثر فرستادند و دیگر هنرمندان تشکر می کنم. چند نکته می گویم و بحث را جمع می کنم. نگاه جدی سازمان سینمایی براساس ماموریت مان در حوزه عدالت فرهنگی توجه به منطقه ها محروم است.

معتقدم آینده سینمای ایران در شهرستان هاست. معتقدم اگر قرار است کادرسازی کنیم باید نگاه جدی به هنرمندان شهرستانی داشته باشیم. البته در کنار توجه به هنرمندان تهرانی، در سفرهای استانی توجه به کشف استعدادهای تازه، تجهیز دفاتر انجمن و... ماحصل این سفرها بود. باید بگویم بودجه فراوری فیلم کوتاه نسبت به سال گذشته دو و نیم برابر شده و در این انجمن شاهد فراوری 500 فیلم خواهیم بود.

آموزش رایگان برای استان های کم برخوردار

رئیس سازمان سینمایی در ادامه توضیح داد: این نگاه عدالت محور است. دغدغه بعدی فیلمسازان در شهرستان فراهم کردن فرصتی برای کلید زدن فیلم هاست. پس سهمیه خاص برای شهرستان ها درنظر گرفته شده که هر فیلمی که فیلمنامه خوب داشته و باکیفیت باشد، ساخته گردد. سال جاری 3 فیلمساز کوتاه داریم که به وسیله بنیاد سینمایی فارابی مورد حمایت قرار گرفته و نخستین فیلم بلند سینمایی شان را خواهند ساخت که در جشنواره فیلم فجر دیده می شوند. ازجمله برنامه های دیگر ما آموزش رایگان در استان های کم برخوردار است.

در سفرها با مدیران صحبت کردم و واقعیت این است که این انجمن برای کشف استعداد شکل گرفته است؛ برای همه آنهایی که استعداد دارند اما شرایط بروز و ظهور ندارند. آموزش حداقل در 10استان در سال بعد رایگان خواهد شد و انجمن مأموریت پیدا خواهد نمود در پی کشف استعداد باشد تا آینده خوبی رقم بزنیم. با وجود شما فیلمسازان جوان نباید نگران حیات فرهنگی کشور باشیم. این را در فیلم های شما دیدم. با وجود شما هیچ چیزی نباید منزوی دیده گردد خیلی از کشورها سرمایه دارند اما فیلمساز و استعدادهای هنری ندارند. وقتی در کشور خود چنین گوهرهایی داریم، باید قدرشان را بدانیم. از هیأت داوران داخلی و خارجی که روزهای فشرده ای داشتند و شبانه روز وقت گذاشتند، تشکر می کنم.

توسعه دیپلماسی فرهنگ و هنر

بعلاوه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه سی ونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران گفت: انجمن سینمای جوانان ایران یکی از مهم ترین نهادهای ماست.

بسیاری از هنرمندان برجسته ما محصول آموزش سینمای جوان هستند. به همین علت توسعه انجمن سینمای جوانان ایران را جزو ماموریت اصلی سازمان سینمایی تعریف کردیم.

در شورای عالی سینما که نخستین جلسه آن بعد از 12سال برگزار گردید، یکی از مهم ترین تصمیمات، تجهیز و توسعه دفاتر انجمن بود و اعتبار خوبی را برای این منظور پیش بینی کردیم و تصویب شد بنای جدی برای تقویت این امر داشته باشیم. این مهم ترین ابزار برای توسعه عدالت فرهنگی است. اسماعیلی عنوان نمود: هرکجا دفتر داشته ایم نتایج آن را دیده ایم.

من به طنز به دوستانم در سازمان و انجمن گفتم اگر امکانات شما اجازه نمی دهد به صورت مستقل دفتری را افتتاح کنید، به صورت شناور این کار را بکنید. اگر امکانات اجازه داد به ازای هر شهر یک دفتر راه می اندازیم و اگر امکانات اجازه نداد، بیشترین بهره وری را از دفاتر خواهیم داشت. مدتی است در وزارتخانه قرارگاه محرومیت زدایی از حوزه فرهنگ و هنر راه اندازی نموده ایم و در گام اول بیش از 40هزار هنرجو را آموزش داده ایم و به دوستان گفته ام به این حد بسنده نکنید، برای افراد فضای اشتغال ایجاد کنید، به آنها مجوز آکادمی بدهید و بحث آموزش را توسعه بدهید. همین هدف را در بخش بین الملل نیز داریم.

یکی از سرفصل های اصلی ما توسعه دیپلماسی فرهنگ و هنر است. بعلاوه در این مراسم از خانواده شهید محمدحسین کمیلی، از اعضای انجمن سینمای جوانان ایران، قدردانی شد. در ادامه نیز، محمدرضا مرادی، سیدعطاءالله مجابی و امیر پذیرفته به عنوان 3 کارگردان منتخب بنیاد سینمایی فارابی اعتبارنامه ساخت نخستین فیلم بلند سینمایی خود را از سیدمهدی جوادی، مدیرعامل این بنیاد دریافت کردند.

  • همه چیز درباره جشنواره سی و نهم فیلم کوتاه تهران | هوای تازه در سینمای حرفه ای ایران | سرانجامی بر جریان تقلید از سینمای فرهادی و روستایی
منبع: همشهری آنلاین

به "گزارش یک جشن ، در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران چه گذشت؟ ، 3 کارگردانی که از فارابی اعتبار ساخت فیلم گرفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش یک جشن ، در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران چه گذشت؟ ، 3 کارگردانی که از فارابی اعتبار ساخت فیلم گرفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید