چه نوع بالشی مناسب شماست؟ ، آیا نوع بالش می تواند به بهبود دردهای عضلانی یاری کند؟

به گزارش نیلی ابزار، وقتی صحبت از سلامتی می گردد، خواب عامل مهمی در اندازه برخورداری از آن به شمار می رود. ما تقریباً 26 سال از زندگی خود را صرف خواب و بعلاوه زمان زیادی را هم صرف فکر کردن به چگونگی برخورداری از خواب خوب می کنیم. چون خواب خوب می تواند روز خوبی را هم برای ما در پی داشته باشد.

چه نوع بالشی مناسب شماست؟ ، آیا نوع بالش می تواند به بهبود دردهای عضلانی یاری کند؟

نیلی ابزار -یکتا فراهانی: موارد زیادی برای داشتن خواب خوب دخیل هستند مانند تخت، تشک، ملافه، محیط، دما، نور و البته بالش. هنگام کوشش برای بهبود کیفیت خواب توجه به انتخاب نوع بالش لازم است.

جالب اینجاست که سبک های مختلف خواب به انواع مختلفی از بالش احتیاج دارند. بنابراین احتیاج ما به بالش تا حدودی بستگی به عادت ها و چگونه خوابیدن ما هم دارد.

بهبود کیفیت خواب با بالش های مناسب

پروفسور کامران آزما، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و استاد دانشگاه در خصوص انتخاب بالش مناسب می گوید: اگر آن گونه که باید نمی توانید خوب بخوابید دلایل زیادی برای آن وجود دارد. ولی ممکن است ایراد از بالشتان باشد. یعنی اگر بالش شما مناسب نباشد می تواند در کیفیت خواب هم تأثیر داشته باشد؛ به خصوص اگرمشکل خاصی هم داشته باشید.

بالش های مناسب به بهبود کیفیت خواب یاری می نمایند. در خصوص بیشتر افرادی هم که با احساس ناراحتی و درد در ناحیه گردن از خواب بیدار می شوند شرایط نامناسب خواب و بالش نامناسب می تواند عامل اصلی دراین خصوص باشد.

ضرورت انتخاب بالش مناسب

به گفته این متخصص طب فیزیکی اگر بالشی که ساعت های طولانی سر بر آن قرار می گیرد مناسب فرد نباشد باعث کشیدگی عضلات ناحیه گردن می گردد وبه تدرج ایجاد گردن درد صبح گاهی می نماید.

بعلاوه در خصوص گردن درد صبحگاهی هم علل کمتر شایع ولی مهم تری مانند آرتروز و آسیب های دیسک بین مهره ای مطرح می گردد که احتیاج به آنالیز و درمان جداگانه دارد.

در این موارد هم انتخاب بالش مناسب اهمیت زیادی دارد. بنابراین تعویض بالش از اولین گزینه ها برای کاهش گردن درد به شمار می رود.

چگونگی انتخاب بالش مناسب

دکتر آزما می گوید به طور کلی بالش ایده آل بالشی است که سر و گردن را در شرایطی شبیه شرایط حالت ایستاده نگه دارد و در آن حالت فرد احساس راحتی و حمایت از گردن را داشته باشد.

اما اگر بخواهیم به این سؤال همیشگی جواب دهیم که برترین بالش کدام است باید گفت برترین بالش برای همه یکسان نیست و برای هر فرد با توجه به شرایط سلامت و مشکلاتی که دارد تعریف جداگانه ای دارد. بنابراین نمی توان یک تعریف کلی برای بالش مناسب داشت.

بالش مناسب برای هر فرد فرق دارد

به گفته این استاد دانشگاه، بالش مناسب بستگی به شکل بدن و شرایط خوابیدن افراد دارد؛ اینکه عادت افراد برای خوابیدن به چه صورت است یا بیشتر ساعات شب را در چه شرایطی می خوابند. خوابیدن به پهلو، دمر، به پشت یا اصطلاحاً طاق باز می تواند در انتخاب نوع بالش تأثیر گذار باشد.

استفاده از یک بالش ضخیم و سفت برای کسانی که به پهلو می خوابند انتخاب مناسبی است و ارتفاع و حالت آن بهتر است به گونه ای باشد که شکاف بین شانه و گردن فرد را پرکند.

اما کسانی که به شکم می خوابند به یک بالش نرم و نازک تر احتیاج دارند. احتیاج افرادی که در طول شب مرتب شرایط خواب خود را تغییر می دهند فرق دارد. بنابر این برترین بالش، بالشی است که با احتیاجها و ترجیحات افراد سازگارتر باشد.

نکات مهم هنگام انتخاب بالش

دکتر آزما می گوید هنگام انتخاب بالش باید به مشخصه های مهم آن مانند جنس مواد پر نماینده، جنس پوشش بیرونی، مقدار سفتی بالش و سایز آن دقت کرد.

بعلاوه باید به جنبه های دیگر نیز مانند دوام، قابلیت شست و شو، مناسب بودن روبالشی، راحتی، پشتیبانی، تنظیم دما و مواردی از این دست هم توجه کرد.

قیمت بالش هم موضوع مهمی است که البته با توجه به اینکه بالش از چه ماده یا موادی پر شده باشد متفاوت خواهد بود و بعلاوه بر بسیاری از خصوصیات دیگر آن هم تأثیر گذار است.

توجه به پرنماینده های بالش

به گفته این متخصص طب فیزیکی، پرنماینده ها طیف وسیعی از جمله لاتکس، فوم حافظه جامد، پلی استر، پرهای نرم و ظریف مانند پر غاز، مرغ و قو وجود دارند.

جنس مواد پر نماینده مواد داخل بالش هم سطح حمایت آن را مشخص می نماید. بالش های مموری فوم بالش هایی هستند که مطابق با فرم بدن تغییر می نمایند؛ بالش های پر شده از مموری فوم خرد شده (ساخته شده با پلی اورتان) بالش های قابل تنظیمی هستند و احساس راحتی و حمایت را در موقعیت خواب فراهم می آورند

آنالیز مزایا و معایب بالش های مختلف

دکتر آزما می گوید ممکن است بسیاری از بالش ها از مواد پلی استری پر شده باشند. مزایای این گونه بالش ها قیمت میانه و نگهداری آسان آن هاست و چون از پر حیوانات تهیه نمی گردد شست و شوی آن ها هم آسان تر است و معمولاً آلرژی کمتری هم برای افراد آلرژیک ایجاد می نماید. بنابراین از این لحاظ برای آن ها ایده آل است.

علاوه بر این می تواند برای طیف وسیعی از موقعیت های خواب به کار رود ولی تمایل به حفظ گرما دارد، طول عمر کمتری دارد و ممکن است در طولانی مدت بو بگیرد.

بالش هایی از جنس لاتکس و میکروژل هم به علت نرمی بیشتر مناسب افرادی است که عادت به خوابیدن روی شکم دارند.

پوشش بیرونی بالش ها

جنس پوشش بیرونی بالش ها فرق دارد و می تواند از ابریشم مصنوعی، پلی آمید، پلی استرو یا کتان باشد. ضمن آنکه برخی پوشش های منفذ دار برای بالش هایی که درون آن از پر حیوانات پر شده است مناسب نیست.

توجه به سفتی و نرمی بالش

انتخاب مقدار سفتی و سطح استحکام بالش هم بستگی به شرایط خوابیدن فرد دارد و از نرم، میانه و سفت متغیر است. برخی بالش ها برای کسانی که مدام موقعیت خواب خود را تغییر می دهند مناسب نیستند.

اما برای این افراد و افرادی که مطمئن نیستند چه نوع بالشی را انتخاب نمایند ترکیبی از قطعات فوم و فیبر مناسب است. این نوع بالش ها تعادل ایده آلی از نرم و سفت ایجاد می نمایند و حمایت نماینده خوبی برای سر و گردن به شمار می روند.

توجه به ارتفاع بالش

توجه به ارتفاع بالش از دیگر معیارهای مهم در انتخاب بالش است. بسیاری از سازندگان، بالش های خود را در سه سایز مختلف می سازند. اما سایز استاندارد برای اکثریت افراد مناسب است؛ مگر اینکه جثه فرد بزرگ تر یا کوچک تر از حد معمول باشد که باید با توجه به جثه اش سایز بالش خود را بزرگ یا کوچک تر انتخاب کرد.

زمان مناسب تعویض بالش

توجه داشته باشیم توده ای شدن و برآمدگی های نامناسب و تغییر شکل ظاهری بالش و اینکه مانند قبل با آن احساس راحتی نمی کنیم نیز می تواند نشانه هایی برای زمان تعویض بالش باشد.

بعلاوه ممکن است احتیاج به ارزیابی مجدد بالش با توجه به احتیاج جسمی و شرایط فیزیکی وجود داشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین

به "چه نوع بالشی مناسب شماست؟ ، آیا نوع بالش می تواند به بهبود دردهای عضلانی یاری کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه نوع بالشی مناسب شماست؟ ، آیا نوع بالش می تواند به بهبود دردهای عضلانی یاری کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید