ورشکستگی کشاورزان آمار تکدی گری را افزایش می دهد، طی یک ماه 10 درصد فقر بیشتر شد

به گزارش نیلی ابزار، خبرنگاران: یک پژوهشگر اجتماعی و جمعیت شناس در گفت و گو با خبرنگاران در رابطه با افزایش تکدی گری گفت: ورشکستگی کشاورزان سبب فقیر شدن این دسته از افراد شده و آنها این روزها به فکر مهاجرت اجباری به تهران، گیلان یا خارج از کشور اند!

ورشکستگی کشاورزان آمار تکدی گری را افزایش می دهد، طی یک ماه 10 درصد فقر بیشتر شد

این روزها مشکل کم آبی در کشور سبب ورشکستگی بسکمک از کشاورزان شده و در برخی استان ها نیز در پی این اتفاق با اعتراض کشاورزان ورشکتسه روبرو هستیم. مسئله مهم این است که کمبود آب به طور مستقیم بر معیشت و اقتصاد مردم ارتباط دارد. یعنی تا زمانی که مشکل آب حل نشود، کشاورزان بیکار بوده و شغل جایگزینی هم ندارند!

کشاورزان یکی پس از دیگری دچار ورشکستگی می شوند

محمدرضا محبوب فر، پژوهشگر اجتماعی و جمعیت شناس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی نیلی ابزار با بیان اینکه بحث کشاورزی و بی آبی منجر به محرومیت شده است گفت :اعتراض کشاورزان در این روزها درست است که ریشه در بی آبی دارد اما در اصل این اعتراض ها بخاطر معیشت است. الان طبقه فرودست جامعه محسوب می شوند که چندین پله زیر خط فقر هستند.

وی با اشاره به اینکه فقر و محرومیت مادر سایر آسیب های اجتماعی است گفت: طلاق، اعتیاد و خودکشی و سایر آسیب های اجتماعی میان کشاورزان افزایش پیدا کرده است. شرایط کشاورزان به گونه ای شده است که در همین ایامی که اعتراضات شکل گرفت، خیرین برای امرار معاش به آنها کمک می کردند.

تداوم ورشکستگی کشاورزان منجر به افزایش فقر و تکدی گری

این پژوهشگر اجتماعی و جمعیت شناس با بیان اینکه از یک طرف کرونا و از طرفی هم تحریم ها به مردم فشار اقتصادی وارد می کند، افزود: در دوران کرونا و دو سه سال اخیر، آمار تکدی گری در ایران قطعا دچار افزایش شده است. الان پدیده ای تحت عنوان سقوط افراد میانه داخل طبقه فرودست و محروم جامعه وجود دارد که مبنی بر آن میلیون ها خانواده فقیر و تهی دست داریم. در عرض یک ماه ، 10 درصد فقر افزایش پیدا کرده است، حالا در دوران کرونا این افزایش فقر چه میزان بوده است!

محبوب فر با اشاره به اینکه مشکل آب و منابع طبیعی و خدمات و امکانات سبب مهاجرت اجباری افراد شده است، اعلام کرد: الان مهاجرت اجباری در کشور به راه افتاده و مقصد مهاجرین، تهران و استان های شاقتصادی کشور نظیر؛ گیلان است. در گذشته مهاجرت ها به این گونه بود که از روستا ها به شهرهای بزرگ مهاجرت می کردند. اما الان از شهر ها به تهران می آیند به حدی که استاندار تهران می گوید مرکز ظرفیت ندارد. برای جلوگیری از مهاجرت باید مشکل آب حل شود، آب تبدیل به مسائل معیشتی شده است. پدیده مهاجرت دیگری هم در کشور وجود دارد که برخی افراد طبقه فرودست جامعه از کشور خارج می شوند.

منبع: رکنا

به "ورشکستگی کشاورزان آمار تکدی گری را افزایش می دهد، طی یک ماه 10 درصد فقر بیشتر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورشکستگی کشاورزان آمار تکدی گری را افزایش می دهد، طی یک ماه 10 درصد فقر بیشتر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید