همه چیز درباره فرودگاه وان ترکیه

به گزارش نیلی ابزار، فرودگاه وان (Van Airport) یک فرودگاه بین المللی است که در شهر وان در شرق ترکیه واقع شده است. فرودگاه وان در فاصله 8 کیلومتری جنوب شهر وان واقع شده است و دارای یک باند فرود بتنی به طول 3000 متر است. این فرودگاه در سال 1992 با نام "فرودگاه بین المللی فرات" (Ferit Melen Airport) تأسیس شد و در سال 2009 به نام فرودگاه وان تغییر نام داد. فرودگاه وان، یکی از مهمترین فرودگاه های منطقه و شهرستان وان است که هواپیماهای مسافربری داخلی و بین المللی را دریافت می نماید. بعلاوه، این فرودگاه در حال حاضر خدماتی مانند پارکینگ، ترمینال مسافربری، فروشگاه ها، رستوران ها و کافی شاپ ها را در اختیار مسافران قرار می دهد. به علاوه، فرودگاه وان در فصول سرما، به خاطر برودت هوا و بارش برف، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای شهر وان و منطقه مهمی در حمل و نقل و ارتباطات است.

همه چیز درباره فرودگاه وان ترکیه

وان یکی از شهرهای ترکیه است که مقصدی مجذوب کننده برای گردشگران ایرانی محسوب می شود. هم مرز بودن ترکیه با کشورمان ایران باعث شده علاوه بر سفر هوایی، سفر زمینی هم به این شهر با استفاده از مسیر ریلی و خودرو شخصی امکانپذیر شود. اما سفرهای هوایی مسافران را سریع تر و راحت تر به شهر زیبای وان می رسانند. با تاسیس فرودگاه وان ترکیه در سال 2009 مسافران زیادی از طریق این فرودگاه وارد شهر وان شدند. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره فرودگاه وان ترکیه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

فرودگاه وان ترکیه

نام فرودگاه وان ترکیه فرید ملن (Van Ferit Melen) است و این فرودگاه در سال 2009 افتتاح شده و در سال 2012 اولین سیستم فرود پیشرفته در آن نصب شد. این فرودگاه با نماد VAN از سوی یاتا و نماد LTCI از سوی ایکائو، شناخته می شود.

فرودگاه فرید ملن به موازات ساحل دریاچه وان ساخته شده است و از شهر وان 8 کیلومتر فاصله دارد. طی کردن مسیر 8 کیلومتری فرودگاه تا مرکز شهر وان با تاکسی و ون های فرودگاهی فقط 20 دقیقه طول می کشد. مساحت فرودگاه وان ترکیه در مجموع 16500 متر مربع است و در آن سالن های مسافربری ورودی و خروجی، سالن های داخلی و بین المللی، واحدهای اداری و سایر امکانات و موسسات وجود دارند که به صورت 24 ساعته در حال خدمات رسانی به مسافران هستند.

از اواخر سال 1400 شمسی، پروازهای شرکت هواپیمایی کاسپین از تهران به مقصد وان انجام شد و هواپیمایی بویینگ 735-500 هواپیمایی کاسپین، برای نخستین بار در فوریه2022 از شهر تهران پرواز کرده و در شهر وان فرود آمد.

ترمینال ها و سالن های فرودگاه شهر وان ترکیه

فرودگاه شهر وان دارای ترمینال داخلی، سالن مسافران خروجی داخلی، سالن ترمینال داخلی، سالن مسافری ورودی داخلی و ترمینال بین المللی است. سالن های خروج و ورود ترمینال داخلی این فرودگاه دارای 8750 متر مربع فضای بسته است.

  • سالن مسافران خروجی داخلی

در سالن مسافران خروجی داخلی فروگاه بین المللی وان امکاناتی از جمله سرویس بهداشتی زنانه و مردانه و سرویس های مخصوص معلولان، دفتر اطلاعات، منطقه مراقبت از نوزاد، رستوران، کافه، نشیمن، آرایشگاه مردانه و دفاتر فروش بلیط در نظر گرفته شده است.

  • سالن ترمینال داخلی

امکانات سالن ترمینال داخلی شامل دستشویی های مردانه و زنانه و معلولان، نشیمن، قسمت مراقبت از نوزاد و دستگاه نوشیدنی سرد هستند.

  • سالن مسافری ورودی داخلی

در سالن مسافربری ورودی داخلی شهر وان امکاناتی از جمله رستوران، کافه، حمام، منطقه مراقبت از نوزاد، قسمت های نشیمن، اتاق انتظار، PTT، آرایشگاه مخصوص آقایان و اتومبیل های اجاره ای موجود هستند و مسافران می توانند از آن ها استفاده کنند. همچنین یک زمین بازی بچه ها در اتاق انتظار ورودی ها وجود دارد.

  • ترمینال بین المللی فرودگاه

سالن مسافری ورودی های ترمینال بین المللی فرودگاه وان، دارای 950متر مربع مساحت و برنامه خط سبز و قرمز است. از دیگر امکانات این سالن می توان به سرویس های بهداشتی، منطقه ها انتظار و 2 نوار نقاله چمدان اشاره کرد.

حمل و نقل فرودگاه بین المللی وان ترکیه

سیستم حمل و نقل فرودگاه بین المللی وان ترکیه شامل ون، اتوبوس های عمومی و تاکسی است. این فرودگاه فاصله کمی با مرکز شهر دارد و جابجایی بین مسیر فرودگاه و مرکز شهر به راحتی انجام می شود. اتوبوس های عمومی آبی رنگ هر 30 دقیقه یکبار از مقابل ورودی اصلی فرودگاه عبور می کنند و مسافران می توانند برای رفت و آمد از آن ها استفاده کنند. همچنین تاکسیرانی فرودگاه وان ترکیه به کلیه پروازهای ورودی و خروجی خدمات رسانی می کند.

پروازهای داخلی فرودگاه وان ترکیه

پروازهای داخلی فرودگاه وان ترکیه به مقاصدی مانند استانبول، آنکارا، آنتالیا، ازمیر و ترابزون که مقصدهای اصلی گردشگری در کشور ترکیه هستند انجام می شوند و گردشگران به راحتی می توانند از شهر وان به این شهرها دسترسی داشته باشند. مقصدها و خطوط هواپیمایی فعال فرودگاه شهر وان ترکیه شامل موارد زیر هستند:

  • هواپیمایی آنادولو جت(AnadoluJet) به مقصدهای استانبول، آنکارا، صبیحا گوکن و ترابزون
  • هواپیمایی کاسپین(Caspian Airlines) به مقصد فرودگاه بین المللی تهران
  • هواپیمایی پگاسو(Pegasus Airlines) به مقصد فرودگاه استانبول، ازمیر آدانا و صبیحا گوکن
  • هواپیمایی سام اکسپرس(SunExpress) به مقصد آنتالیا و ازمیر
  • هواپیمایی ترکیش ایرلاینز(Turkish Airlines) به مقصد استانبول و آنتالیا

پارکینگ فرودگاه وان ترکیه

ظرفیت پارکینگ فرودگاه وان ترکیه 408 وسیله نقلیه، در جلوی ساختمان ترمینال است. همچنین در پارکینگ، فضایی برای وسایل نقلیه معلولین در نظر گرفته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط و قیمت پارکینگ فرودگاه شهر وان ترکیه به سایت فرودگاه سر بزنید.

سایت فرودگاه وان ترکیه

مسافران فرودگاه وان ترکیه برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره مواردی مانند پروازهای داخلی، مقدار بار مجاز و خدمات فرودگاه می توانند به سایت http://van.dhmi.gov.tr سر بزنند یا با شماره تلفن فرودگاه وان ترکیه به شماره 904322270001 تماس بگیرند.

مقدار بار مجاز فرودگاه شهر وان ترکیه

مقدار بار مجاز فرودگاه شهر وان ترکیه به ازای هر مسافر، 20 تا 30 کیلوگرم است که معمولا شامل یک کوله پشتی و یک عدد چمدان می شود.

فاصله فرودگاه وان ترکیه تا فرودگاه استانبول و آنتالیا

در صورتی که مسافران ایرانی به جای پرواز مستقیم از تهران به استانبول یا آنتالیا بلیط پروازهای وان را خریداری کرده و سپس از آنجا با پروازهای داخلی به شهرهای دیگر ترکیه مانند استانبول و آنتالیا سفر کنند هزینه هایشان کاهش پیدا می کنند. فاصله بین مرکز شهر وان تا مرکز شهر استانبول حدود 1600کیلومتر است و با هواپیما 2 ساعت و 15 دقیقه طول می کشد. در صورتی که بخواهید این مسیر را با خودرو طی کنید تقریبا 19 ساعت در مسیر خواهید بود.

همچنین اگر بخواهید با استفاده از هواپیما از وان به آنتالیا سفر کنید مدت زمان پروازتان بدون توقف 2 ساعت و 10 دقیقه خواهد بود. در این مسیر خطوط هواپیمایی مختلفی پرواز می کنند که ترکیش ایرلاینز را می توان گران ترین آن ها دانست.

اگر مقصدتان جایی به غیر از شهر وان در ترکیه است می توانید بعد از رسیدن به فرودگاه وان، به آژانس های گردشگری و هواپیمایی مستقر در فرودگاه سر بزنید و بلیط مقصد خود به سایر شهرهای ترکیه را بخرید. به جز خطوط هوایی، استفاده از خودرو شخصی یا اتوبوس هم برای رسیدن به دیگر شهرهای ترکیه امکانپذیر است.

قوانین لوازم همراه مسافر در فرودگاه شهر وان ترکیه

مسافرانی که قصد سفر به وان را دارند باید از قوانین لوازم همراه مسافر در فرودگاه شهر وان ترکیه اطلاع داشته باشند. برخی از این قوانین شامل موارد زیر هستند:

  • فقط مسافران بالای 18 سال می توانند سیگار، سیگاریلو، سیگار برگ، تنباکو پیپ و تنباکو(به مقدار مشخص شده در قانون) همراه داشته باشند.
  • هدایا و کالاهایی شامل عطر، ادکلن، قهوه، چای و انواع شکلات در صورتی که دارای ارزش بالاتر از 500 یورو نباشند جزو لوازم مجاز محسوب می شوند.
  • لوازم شخصی مانند لپ تاپ، موبایل، جواهر و دارو برای استفاده شخصی مجاز هستند.
  • هر مسافر می تواند 2 حیوان خانگی همراه داشته باشد اما باید گواهی رسمی دامپزشکی، گواهی واکسیناسیون و کارت شناسایی یا گذرنامه حیوان را ارائه دهد.
  • خروج چای، کاکائو، فرآورده های آردی و مواردی مانند عتیقه جات بیش از حد مجاز بار، از کشور ترکیه و شهر وان ممنوع است.

جمع بندی درباره فرودگاه شهر وان در ترکیه

در این مقاله فرودگاه وان را معرفی کردیم و اطلاعاتی درباره آن در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. این فرودگاه در مقایسه با امکانات و مساحت فرودگاه های شهرهای آنتالیا و استانبول، کوچک محسوب می شود و شما نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید. جالب است بدانید تا پیش از مشهور شدن شهر وان، فرودگاه های شهرهای ایغدیر و یوکسک اوا در ترکیه مورد توجه بودند اما با تسهیل رفت و آمد ایرانیان به وان و بازگشایی مرز رازی فرودگاه شهر وان به مقصدی مجذوب کننده برای ایرانیان تبدیل شد. شهر وان ترکیه فقط یک صد کیلومتر تا مرز رازی ایران فاصله دارد و همین امر باعث شده ایرانیان زیادی در طول سال با هدف خرید و گردشگری وارد این شهر شوند.

یکی از مزیت های پرواز از طریق فرودگاه شهر وان ترکیه پایین تر بودن قیمت پروازها نسبت به پرواز مستقیم از ایران به دیگر شهرهای ترکیه است. معمولا خرید پرواز تا وان و سپس خرید بلیط برای شهرهای داخلی ترکیه به طور قابل توجهی هزینه های شما را کاهش می دهد.

منبع: الی گشت

به "همه چیز درباره فرودگاه وان ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره فرودگاه وان ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید