علت سفت شدن ترمز خودرو چیست؟

به گزارش نیلی ابزار، سفت شدن ترمز خودرو مسئله ای است که نمی توان آن را نادیده گرفت. تشخیص زودهنگام علت سفت شدن ترمز خودرو می تواند تا حد زیادی به کاهش هزینه های تعمیر یاری کند.

علت سفت شدن ترمز خودرو چیست؟

در حالت کلی وقتی موتور خودرو روشن باشد فشار دادن ترمز آن آسان است. اما اگر ترمز به میزان ای سفت گردد که مجبور شوید برای توقف فشار زیادی وارد کنید به احتمال زیاد مسئله ای وجود دارد. اگر می خواهید بدانید چرا ترمز ماشین سفت شده و چرا پدال ترمز چوب می گردد؟ با ما همراه باشید.

چنانچه در زمینه تعمیرات و علت سفت شدن پدال ترمز خودرو احتیاج به مشاوره و خدمات مکانیک سیار ماشین در محل تهران دارید روی لینک کلیک کنید یا به صفحه ثبت سفارش خدمات خودرو در محل وبسایت نیلی ابزار مراجعه نمایید و پس از ثبت درخواست از تعمیرکاران ممتاز مشاوره رایگان دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • اصلی ترین علت سفت شدن پدال ترمز کافی نبودن خلاء است.
  • برای پیدا کردن علت سفت شدن ترمز خودرو شلنگی که به بوستر می رود را آنالیز کنید.
  • خرابی دریچه چک بوستر ترمز هم می تواند علت سفت شدن ترمز خودرو باشد.
  • خرابی و از کار افتادن بوستر ترمز هم یکی دیگر از دلایل سفت شدن پدال ترمز ماشین است.
  • برای عیب یابی علت سفت شدن ترمز خودرو باید روغن ترمز را هم از نظر کثیفی و رسوب لجن آنالیز کنید.

آنالیز علت سفت شدن ترمز در حال حرکت

برای تشخیص و حل مشکل سفت شدن ترمز خودرو ابتدا باید مناطقی که ممکن است مشکل از آنجا ایجاد شده باشد را آنالیز کنید. معمولاً سفت شدن ترمز پژو، پراید یا تیبا به علت سطح خلاء نامناسب است.

خرابی بوستر، شلنگ بوستر یا شیر چک هم می تواند باعث بروز این نقص گردد. در ادامه چند روش متداول برای حل مشکل را آنالیز خواهیم کرد.

علت سفت شدن ترمز خودرو و راه چاره های آن

دلایل مختلفی موجب نقص فنی در بخش ترمز خودرو می شوند. چنانچه تجربه و مهارت انجام امور فنی و مکانیکی را دارید با راهکارهای ارائه شده می توانید مشکل را برطرف کنید. در غیراینصورت توصیه می کنیم به علت حساسیت عملکرد ترمز در امنیت جان سرنشینان خودرو، حتما به یک تعمیرکار مجرب مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: 7 نشانه اصلی خرابی ترمز خودرو

1. نبود فضای خلا (بی هوایی)

گاهی علت سفت شدن پدال ترمز پراید یا سایر خودروها، نبود فضای خالی کافی در شلنگ است. اگر این مشکل به طور متناوب پیش بیاید نشان می دهد گاهی فضای خالی وجود دارد و در بعضی مواقع کافی نیست. باید بدانید پیش بینی این مشکل کمی سخت است؛ اما آنالیز فضای لوله های ترمز می تواند مفید باشد.

موتور در زمان روشن بودن خودرو مانند پمپ هوا عمل می نماید تا خلاء را برای سیستم ترمز خودرو ایجاد کند. خلاء به وسیله هوای کشیده شده به وسیله منیفولد ورودی هوا ایجاد می گردد. بین منیفولد ورودی تا بوستر ترمز شلنگ خلاء کشیده شده است.

وجود این خلاء دارای اهمیت است. چون عملکرد ترمز به دریچه ای در وسط بوستر متکی است که وقتی ترمز استفاده نمی گردد در موقعیت خنثی قرار می گیرد. زمانی که از ترمز استفاده گردد حرکت دیافراگم در دریچه باعث تغییر فشار می گردد و ترمز را فعال می نماید.

در حالت عادی فشار آوردن روی پدال ترمز برای ایجاد حرکت در دیافراگم کافی است. اما اگر خلاء به میزان کافی قوی نباشد فقط فشار دادن روی پدال کافی نخواهد بود. ممکن است دریچه برای آغاز در شرایط خنثی نباشد و برای رسیدن به نتیجه بهتر فشار بیشتری لازم باشد.

در نتیجه مجبورید فشار بیشتری روی پدال ترمز وارد کنید تا آن را به حرکت درآورید. ترمز سفت تر می گردد و ممکن است فشار بیشتری لازم باشد تا پدال ترمز حرکت کند. بنابراین کافی نبودن خلاء را می توان اولین علت سفت شدن پدال ترمز خودرو دانست.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

2. شلنگ آسیب دیده یا به اشتباه نصب شده است

بیشتر اوقات نگرانی درباره اشتباه بودن شلنگ ها بی مورد است؛ چون سازندگان خودرو و مکانیک ها از تجهیزات مناسب در خودرو استفاده می نمایند. به این معنی که بعید است نوع شلنگ اشتباهی در ماشین شما به کار رفته باشد.

اگر شلنگ به درستی کار نکند خلاء کافی ایجاد نمی گردد و دریچه در بوستر ترمز به خوبی کار نمی نماید. شلنگ های خودرو در صورت آسیب تماشا باید به طور منظم تعویض شوند. بدون تعویض منظم ممکن است خشک شوند و انعطاف پذیری خود را از دست بدهند.

تغییرات دما در نزدیکی موتور خودرو می تواند باعث فرسودگی سریع شیلنگ ها گردد. اگر به طور متناوب با مشکل سفت شدن پدال ترمز ماشین روبرو هستید بهتر است همین حالا شلنگ های ترمز را چک کنید. تشخیص زودهنگام مشکل به کاهش هزینه تعمیرات در آینده یاری می نماید.

3. دریچه چک بوستر ترمز خراب است

دریچه چک بوستر ترمز، دریچه ای است که قبلا در خصوص آن صحبت نموده ایم. عملکرد این شیر به خلاء ایجاد شده به وسیله موتور وابسته است تا زمانی که ترمز نمی کنید در حالت خنثی بماند. علاوه بر مسائلی که برای سایر تجهیزات پیش می آید ممکن است خود دریچه خراب گردد یا آسیب ببیند.

این دریچه برای نگه داشتن خلاء ایجاد شده به وسیله موتور در جای خود عمل می نماید. زمانی که به خلاء احتیاج باشد دریچه آن را آزاد می نماید. زمانی که به خلاء احتیاج نیست این دریچه خلاء را در یک طرف نگه می دارد و از سایر قسمت های بوستر ترمز محافظت می نماید.

اگر علت سفت شدن پدال ترمز خودرو خرابی دریچه چک بوستر باشد باید آن را آنالیز کنید. برای این کار باید دریچه را بردارید و شلنگ خلاء را جدا کنید. به شلنگ خلاء ضربه بزنید. اگر هوا از دریچه حرکت می نماید پس خراب شده و منبع سفت شدن پدال ترمز ماشین خود را پیدا نموده اید.

4. بوستر ترمز خراب شده است

در حالت کلی امکان خراب شدن سوپاپ بوستر تقویت نماینده ترمز نسبت به خود بوستر ترمز امری معمول تر است. با این حال چندین قطعه متحرک دیگر در بوستر ترمز خودرو وجود دارد که ممکن است در طول زمان آسیب ببینند.

بوستر ترمز دارای دریچه ای است که برای نگه داشتن خلاء طراحی شده است. علاوه بر این دارای قطعات دیگری است که در کنار هم کار می نمایند. به این معنی که ممکن است قطعه ای عملکرد اشتباه داشته باشد؛ در حالت کلی ممکن است طرز کار بوستر ترمز خودرو علت سفت شدن ترمز تیبا یا پراید شما گردد.

اگر بوستر ترمز خودرو خراب باشد به احتمال زیاد باید آن را تعویض کنید. اما آنالیز آن چندان سخت نیست و می تواند شما را یک قدم به تشخیص نوع مسئله ای که دارید نزدیکتر کند.

ماشین خود را به طور کامل خاموش کنید و چند بار ترمز را فشار دهید تا خلاء ایجادشده در موتور از بین برود. آخرین باری که ترمز را فشار دادید کمی روی آن تمرکز کنید. فرض کنید می خواهید ماشین را متوقف کنید.

موتور خودرو را روشن کنید. زمانی که برای اولین بار خودرو را روشن می کنید، پدال ترمز باید حدود یک سانتیمتر به سمت پایین حرکت کند. اگر حرکت کرد یعنی درست کار می نماید. اگر پدال ترمز ثابت می ماند وقت آن است که بوستر و دریچه را آنالیز کنید تا ببینید مشکل از کجاست.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه ای نیلی ابزار

5. روغن ترمز را آنالیز کنید

به غیر از قطعات مکانیکی، روغن ترمز هم می تواند علت سفت شدن ترمز خودرو باشد. روغن ترمز در طول زمان با رسوبات لجن کثیف می گردد و این طور به نظر می رسد که بوستر ترمز یا یکی از سوپاپ های سیستم ترمز به درستی کار نمی نمایند.

در حالت عادی روغن ترمز باید شفاف و به رنگ عسلی باشد. اگر مشکوک هستید که روغن ترمز کثیف علت سفت شدن ترمز خودرو در حال حرکت است، مخزنی که مایع در آن واقع شده است را آنالیز کنید.

مقداری از روغن ترمز را به آرامی با چوب یا پیچ گوشتی دوسو از سطح مخزن بردارید و محتویات آن را آنالیز کنید. اگر ظاهر آن شفاف یا عسلی رنگ باشد پس کثیف نیست و در نتیجه علت سفت شدن ترمز خودرو محسوب نمی گردد.

جمع بندی

در این مقاله به آنالیز علت سفت شدن ترمز خودرو پرداختیم. سفت شدن پدال ترمز ماشین چندین علت دارد؛ از جمله خرابی بوستر، آسیب دیدگی شلنگ بوستر یا معیوب شدن دریچه چک بوستر. در صورت روبروه با هر یک از این خرابی ها بهتر است با تعمیرکار خودرو تماس بگیرید.

اگر در زمان رانندگی پدال ترمز خودروی شما سفت گردد عملاً باید روی پدال بایستید تا سرعت را کاهش دهید یا متوقف کنید. سفت شدن ترمز خودرو یک خطر ایمنی جدی است که باید فوراً تعمیر گردد؛ چون در این شرایط کاهش سرعت خودرو سختتر می گردد.

سوالات متداول

چرا پدال ترمز خودرو سفت می گردد؟

کمبود فشار خلاء شایع ترین علت سفت شدن پدال ترمز است. بوستر ترمز برای کار کردن احتیاج به منبع خلاء دارد.

چرا پدال ترمز خودرو سفت و دوباره نرم می گردد؟

این اتفاق می تواند به علت بعضی مسائل باشد: نشتی در شلنگ ترمز، کاهش فشار درون سیلندر اصلی به علت خرابی عایق بندی، یا هوای وارد شده به سیستم ترمز.

آیا پدال ترمز باید سفت باشد؟

در شرایط بهینه، پدال ترمز خودرو باید در طول مسیر رانندگی کمی سفت باشد. هر چه بیشتر آن را فشار دهید احساس می کنید سفت تر می گردد.

آیا می توانیم با بوستر ترمز خراب رانندگی کنیم؟

بوسترهای ترمز با افزودن نیرو به سیلندرهای اصلی، که مایع تحت فشاری را پخش می نماید، نیروی لازم برای کارکرد ترمز را کاهش می دهد. جدای از آسیبی که به ماشین شما وارد می گردد رانندگی با بوستر ترمز معیوب برای سلامت شما و دیگران در جاده بسیار خطرناک است.

منبع: آچاره

به "علت سفت شدن ترمز خودرو چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت سفت شدن ترمز خودرو چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید