شامپو کتوکونازول چیست؛ مزایا، عوارض و نحوه استفاده

به گزارش نیلی ابزار، شامپو کتوکونازول یک شامپوی دارویی است که برای درمان عفونت های قارچی در پوست طراحی شده است. از این شامپو می توان برای شرایطی مثل شوره شدید سر، پسوریازیس و موارد دیگر هم استفاده کرد. شامپوهای حاوی کتوکونازول هم به صورت بدون نسخه (OTC) و هم با نسخه پزشک در دسترس هستند. در این مطلب از خبرنگاران مگ همراه ما باشید تا همه چیز درباره این شامپو را باهم آنالیز کنیم.

شامپو کتوکونازول چیست؛ مزایا، عوارض و نحوه استفاده

کتوکونازول چیست؟

کِتوکونازول (Ketoconazole) در واقع ماده ای است که عفونت های قارچی یا مخمر پوستی را درمان می نماید. این نام در واقع متعلق به گروهی از داروهای ضدقارچی گفته می گردد.

نکته مهم این است که کتوکونازول ها عفونت هایی که ناشی از باکتری یا ویروس باشند را درمان نمی نمایند.

مصارف کتوکونازول

احتمالا سوال می گردد که شامپو کتوکونازول برای چیست؛ شامپوهای کتوکونازول معمولا برای درمان شوره سر تبلیغ می گردد. شامپو مو برند نیزورال نوعی شامپو ضد شوره کتوکونازول هستند که به صورت بدون نسخه هم در بازار موجوداند و برای درمان شوره سر استفاده می شوند.

خشک بودن پوست سر باعث ایجاد شوره می گردد، اما نوعی دیگر از شوره سر هم وجود دارد که به علت درماتیت سبورئیک (Seborrhoeic dermatitis) به وجود می آید. درماتیت سبورئیک در واقع نوعی التهاب پوستی است که در پوست سر و صورت رخ می دهد و باعث قرمزی و پوسته پوسته شدن آن ناحیه از پوست می گردد.

درماتیت سبورئیک ممکن است با رشد کردن بیش از حد مالاسزیا (Malassezia) رخ دهد. مالاسزیا به گونه ای از قارچ ها گفته می گردد که به طور طبیعی روی پوست حیوانات و انسان ها وجود دارد. کتوکونازول می تواند با از بین بردن التهاب و قارچ ها، به درمان شوره سر ناشی از این مشکل یاری کند.

شامپو کتوکونازول برای پسوریازیس

پسوریازیس (صدف پوستی یا صدفک) یکی از اختلالات و بیماری های پوستی است که باعث پوسته پوسته شدن، ایجاد پلاک های پوستی و قرمزی پوست می گردد. در بعضی موارد شامپوهای کتوکونازول برای درمان پسوریازیس هم تجویز می شوند.

شامپو کتوکونازول برای عفونت درماتوفیتوز یا تینه آ

تینه آ نوعی عفونت قارچی است که بر اثر درماتوفیت ها به وجود می آید. این نوع از قارچ به کراتین های مرده در پوست حمله نموده و در آن ها رشد می نماید. شامپو کتوکونازول بعلاوه در درمان تینه آ ورسی کالر (قارچ رنگی) یا قارچ کچلی سر هم موثر است. قارچ کچلی سر (Tinea capitis) یک عفونت قارچی سطحی بوده که مسری هم هست. تینه آ ورسی کالر (Tinea versicolor) هم نوعی عفونت پوستی است که در اثر رشد بیش از حد یک مخمر که به طور طبیعی در پوست وجود دارد، ایجاد می گردد.

شامپو کتوکونازول برای ریزش مو

در حالی که کتوکونازول بیشتر به علت خواص ضدقارچی خود برای درمان عفونت ها یا شرایطی مثل درماتیت سبورئیک استفاده می گردد، بعضی شواهد و تحقیقات نشان می دهند که این ماده می تواند به رشد مو یا کاهش ریزش مو هم یاری کند. برای مثال، در یک تحقیق که روی 15 نفر با بیماری آلوپسی انجام گرفت، تعیین شد که کتوکونازول می تواند به رشد مو یاری کند و روند آن را بهبود ببخشد.

انواع شامپو کتوکونازول

انواع مختلف شامپوهای کتوکونازول به صورت بدون نسخه یا با نسخه پزشک در دسترس و قابل خرید هستند. کتوکونازول شامپو هایی که بدون نسخه قابل خریداری هستند، یک درصد یا کمتر هستند. معروف ترین این شامپوها برند نیزورال است.

شاید اگر از قبل درباره کتوکونازول ها شنیده باشید، برایتان سوال گردد که شامپو کتوکونازول 2 درصد برای چیست. شامپو کتوکونازول 2 درصد یا بیشتر نمونه قوی تری از این شامپوهاست که باید با نسخه پزشک خریداری گردد. کتوزال، کتوزولین و کت مد از برندهای این شامپوها هستند.

ریسک ها و عوارض شامپو کتوکونازول

شامپوهای کتوکونازول می توانند عوارض جانبی منفی داشته باشند که قبل از استفاده باید از آن ها مطلع باشید. از شایع ترین عوارض جانبی این شامپوها می توان به تحریکات پوستی اشاره نمود که به صورت برآمدگی های جوش مانند در محل استفاده قابل مشاهده است.

در بعضی موارد استفاده از این شامپوها می تواند باعث چرب شدن یا خشک شدن مو و پوست سر، تغییر در بافت طبیعی مو و تغییر در رنگ مو گردد. بعلاوه اگر موهای فر دارید ممکن است این شامپوها باعث از بین رفتن فر طبیعی موهایتان شوند.

علائم واکنش های آلرژیک نسبت به این شامپوها

واکنش های آلرژیک بر اثر استفاده از شامپو کتوکونازول بسیار نادر است، اما باید جدی گرفته شوند. در صورت مشاهده علائم زیر حتما موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید:

  • خارش شدید
  • تورم صورت، زبان یا گلو
  • مشکل در تنفس
  • کهیر
  • سرگیجه

نکات مهم دیگر درباره استفاده از این شامپو

اثرات کتوکونازول بر روی خانم های باردار یا شیرده به خوبی آنالیز نشده و مورد تحقیق قرار نگرفته است. اگر باردار هستید یا شیر می دهید بهتر است از شامپو ضد قارچ کتوکونازول بدون نسخه استفاده نکنید و قبل از آن با یک پزشک مشورت کنید.

بعلاوه تاثیر این ماده بر روی بچه ها نیز به خوبی مورد آنالیز قرار نگرفته است. برای بچه ها زیر 12 سال بهتر است از شامپوهای کتوکونازول استفاده نکنید و در موارد دیگر حتما با نسخه پزشک آن ها را بخرید.

اگر به کتوکونازول حساسیت دارید یا با مصرف آن پوست شما درمان نشد، بعضی شامپوهای دارویی دیگر نیز وجود دارند که با مشورت پزشک می توانید از آن ها بهره ببرید:

  • شامپوهای حاوی اسید سالیسیلیک
  • شامپوهای حاوی قطران زغال سنگ
  • شامپوهای حاوی پیریتیون روی
  • روغن درخت چای (این روغن را به شامپوی خودتان هم می توانید اضافه کنید)

طریقه مصرف شامپو کتوکونازول

برای مصرف شامپوهای کتوکونازول باید به دستور پزشک خود توجه کنید و همان را اجرا کنید. اگر شامپو را به صورت بدون نسخه خریداری کردید، به توضیحات نوشته شده روی محصول توجه کنید و بروشور راهنمای آن را با دقت مطالعه کنید.

اگر از شامپو برای درمان پوست سر استفاده می کنید:

  • موهایتان را خیس کنید و شامپو را روی سرتان بریزید.
  • آن را برای مدتی روی سر ماساژ دهید تا به خوبی کف کند.
  • در نهایت موهایتان را آبکشی کنید. در آخر از نرم نماینده مو هم می توانید بهره ببرید.

اگر از شامپو کتوکونازول برای نواحی پوست به جز کف سر استفاده می کنید:

  • شامپو را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و اجازه دهید تا 5 دقیقه بماند.
  • بعد از 5 دقیقه شامپو را به خوبی آبکشی کنید و پوست خود را خشک کنید.

اینکه هر چند وقت یک بار یا برای چه مدتی باید از شامپو بهره ببرید به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل قدرت آن شامپو (یک درصد یا 2 درصد)، شرایط شما و علتی که از شامپو استفاده می کنید و شدت بیماری شما می گردد. با توجه به این عوامل، پزشک شما ممکن است به شما بگوید که یک روز در میان یا هفته ای یک بار از شامپو بهره ببرید.

برترین شامپو کتوکونازول

به طور کلی بهتر است در صورت بروز مسائل پوستی به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و زیر نظر او پوست خود را درمان کنید. در ادامه بعضی از شامپوهای حاوی کتوکونازول را به شما معرفی خواهیم کرد که در سایت نیلی ابزار موجود هستند.

شامپو ضد شوره مو لابراتوار نلا مدل کتوکونازول حجم 120 میلی لیتر

این محصول جهت برطرف شوره سر و خارش ناشی از قارچ های پوستی طراحی و فراوری شده است. این شامپو برای درمان درماتیت سبورئیک هم قابل استفاده است. از این شامپو 2 تا 3 بار در هفته می توانید بهره ببرید. بعلاوه یک ویژگی شامپو لابراتوار نلا این است که بعد از رفتن به استخرهای عمومی می توانید بدنتان را هم با این شامپو شست وشو دهید.

شامپو ضد شوره مو کتوکونازول مدل IRX حجم 100 میلی لیتر

این شامپو حاوی 2 درصد کتوکونازول است که معمولا به وسیله پزشکان برای درمان و جلوگیری از عفونت های پوستی تجویز می گردد. این شامپو حاوی ترکیبات مرطوب نماینده بوده، ضدحساسیت است و خواص ضدقارچی، ضدالتهابی و ضدشوره دارد هم دارد. شامپوی IRX برای انواع مو قابل استفاده است.

شامپو ضد شوره مو کتوکونازول مدل SAPO حجم 100 میلی لیتر

این شامپو حاوی 2 درصد کتوکونازول بوده و برای درمان درماتیت سبورئیک، شوره سر و تینه آ ورسی کالر مورد قابل استفاده است. این شامپو حاوی ویتامین E بوده و به تقویت موی سر، جلوگیری از شپش، شوره و ریزش مو یاری می نماید.

شامپو ضد شوره مو شهر دارو مدل کتوکونازول حجم 100 میلی لیتر

این شامپو خاصیت ضدالتهابی دارد و برای برای برطرف شوره، پی تی ریازیس ورسی کالر، پوسته ریزی، درماتیت سبورئیک و شوره های خشک و چرب قابل استفاده است. کتوکونازول این شامپو 2 درصد بوده و بهتر است که آن را تجویز پزشک مصرف کنید.

و در نهایت

شامپوهای کتوکونازول را دقیقا طبق دستور پزشک خود مصرف کنید؛ نه کمتر و نه بیشتر. بعد از 2 تا 4 هفته شما می توانید نتایج استفاده از این شامپوها را ببینید؛ اگر بعد از یک ماه هیچ گونه نتیجه مثبتی مشاهده نکردید یا پوست شما رو به بهبودی نرفت، حتما این موضوع را با پزشک متخصص در میان بگذارید. بعلاوه در صورت بروز هرگونه واکنش آلرژیک یا حساسیت به پزشک مراجعه کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت نیلی ابزار مگ را بخوانید.

منابع: Healthline, Clevelandclinic

منبع: دیجیکالا مگ

به "شامپو کتوکونازول چیست؛ مزایا، عوارض و نحوه استفاده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شامپو کتوکونازول چیست؛ مزایا، عوارض و نحوه استفاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید