درباره جایگاه کتابخانه های عمومی به عنوان سازمان های میانجی

به گزارش نیلی ابزار، خبرنگاران ، در لرستان، نصرت اله امیری خواه: تعابیر مختلفی درباره کتابخانه های عمومی به کار گرفته شده است که هرکدام از منظری متفاوت به آن می پردازند. یکی از مفاهیم جدیدی که با بیان کارویژه های کتابخانه های عمومی، از زوایای نو به نقش کتابخانه به عنوان واسطه های اجتماعی می پردازد، مفهوم کتابخانه های عمومی سازمان های میانجی است.

درباره جایگاه کتابخانه های عمومی به عنوان سازمان های میانجی

این مفهوم در پی تفسیر و تبیین این مهم است که کتابخانه های عمومی از یک سو مراکزی برای اعمال سیاست های فرهنگی نظام های سیاسی و فرهنگی هستند از سوی دیگر عامه مردم هم با توجه به علایق و نیازهای خاص خودشان که تابع شرایط آموزشی، مالی، فرهنگی و... هستند از این ظرفیت فرهنگی بهره می جویند.

در این بین کتابخانه ها فضاهای فرهنگی هستند که محصولات فرهنگی را به علاقه مندان معرفی می نمایند تا مصرف نمایند. کتابخانه های عمومی با تعدیل کردن مطالبات حاکمیت و عامه مردم فرصت، گفت وگو و مفاهمه را به وجود می آورند تا جامعه، چالش ها، بحران ها و موقعیت هایی که به نحوی از انحاء، تضاد اجتماعی را توسعه می دهد در در درون خود حل نماید.

شرایط اجتماعی در دو ساله اخیر که به شدت تحت تأثیر کرونا و اقدامات مراقبتی برای جلوگیری از آلوده شدن به این ویروس بود، سازمان های فرهنگی و اجتماعی را در یک موقعیت نو قرار داد. موقعیتی که در آن با حفظ فاصله اجتماعی، برنامه های فرهنگی متناسب با شرایط متغییر اجتماعی طرح ریزی و اجرا کند.

کتابداران کتابخانه های عمومی لرستان در طول سال 1400 با اجرای برنامه های متنوع و متعدد در فضای مجازی و فضای فیزیکی کتابخانه ها، کوشش کردند تا چراغ عادت به مطالعه و کتاب خوانی را با برنامه های فرهنگی همچنان روشن نگه دارند.

کتابخانه های عمومی لرستان، با دارا بودن حدود 658 هزار نسخه کتاب و حدود 24 هزار نفر عضو، در سال 1400 حدود 138 هزار نسخه کتاب امانت داده اند.

برنامه های شاخص کتابخانه های لرستان در سال 1400

- در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی 13077 نفر در بخش مکتوب و بخش پویش های تصویری در گروه های سنی کودک، نوجوان و جوان و بزرگسال شرکت کردند.

- 25 جلسه نقد و رونمایی از کتاب

- 106 مسابقه کتابخوانی (شهرستانی، استانی، کشوری)

- 90 نشست کتاب خوان

برنامه های غیر شاخص و هفتگی

- 7830 معرفی کتاب (متنی و تصویری).

- 7300 نمایشگاه کتاب از منابع کتابخانه ای

- 9836 فعالیت در بخش کودک

از فعالیت های مهم و تاثیرگذار دیگری که سال 1400 در استان لرستان اجرا شد و تأثیر بسزایی در افزایش سرانه زیربنایی کتابخانه های عمومی لرستان داشت و باید به آن توجه ویژه گردد.

افزایش 15 درصدی سرانه زیر بنا یا به تعبیر دیگر، افزایش 2055 متری فضاهای کتابخانه ای در استان است، که امید می رود درسال 1401 با توسعه هر چه بیشتر خدمات و توسعه زیر ساخت ها، شاهد توسعه کمی و کیفی فعالیت های کتابخانه ای باشیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "درباره جایگاه کتابخانه های عمومی به عنوان سازمان های میانجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره جایگاه کتابخانه های عمومی به عنوان سازمان های میانجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید