آنالیز پوکو X5 پرو؛ میان رده ای مجذوب کننده با امکاناتی در حد پرچم دار!

به گزارش نیلی ابزار، از وقتی که پوکو از شرکت مادر شیائومی جدا شد و به عنوان یک برند مالی نو با هویتی مستقل فعالیت خود را ادامه داد، این شرکت به موفقیت های بسیار خوبی در بازار گوشی های هوشمند دست پیدا نموده است. این شرکت چینی حدود دو ماه پیش از گوشی هوشمند میان رده نو خود با نام پوکو X5 پرو رونمایی کرد. این محصول که اخیراً در فروشگاه آنلاین خبرنگاران موجود شده، مشخصات فنی و امکانات بسیار پیشرفته ای در حد گوشی پرچم دار دارد. در این مقاله قصد داریم به نقد و آنالیز این میان رده نو پوکو بپردازیم و ببینیم که آیا با توجه به مشخصات و قابلیت هایی که ارائه می دهد، خرید آن منطقی است یا نه. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

آنالیز پوکو X5 پرو؛ میان رده ای مجذوب کننده با امکاناتی در حد پرچم دار!

لیست محتوا

تعیینات کلی گوشی هوشمند پوکو X5 پرو در یک نگاه

طراحی و کیفیت ساخت

نمایشگر و اسپیکر

عملکرد سخت افزاری

دوربین

باتری و شارژدهی

عملکرد نرم افزاری

جمع بندی و سخن پایانی

مزایای پوکو X5 پرو

معایب پوکو X5 پرو

تعیینات کلی گوشی هوشمند پوکو X5 پرو در یک نگاه

قبل از اینکه به نقد و آنالیز بخش های مختلف گوشی هوشمند پوکو X5 پرو بپردازیم و ببینیم که آیا این گوشی ارزش خرید دارد یا نه، خالی از لطف نیست که نگاهی به جدول تعیینات فنی این گوشی هوشمند میان رده داشته باشیم تا ببینیم شرایط آن روی کاغذ به چه صورت است.

نام گوشیپوکو X5 پرو
ابعاد و وزن 162.9 در 76 در 7.9 میلی متر / 181 گرم
تعیینات نمایشگر AMOLED با رفرش ریت 120 هرتز، بیشینه روشنایی 900 نیت، پشتیبانی از قابلیت های Dolby Vision و HDR10+ و نمایش 1 میلیارد رنگ - میزان 6.67 اینچی با تراکم پیکسلی 395 پیکسل بر هر اینچ و وضوح 1080 در 2400 - دارای پوشش محافظ گوریلا گلس کورنینگ 5 - نسبت تصویر 20:9
گواهی ضد آب و ضد گردوغبارIP53: مقاوم در برابر پاشش قطرات آب و گرد وغبار
کیفیت ساختفریم و پنل پشتی از جنس پلاستیک باکیفیت
سیستم عامل و پردازندهاندروید 12 و رابط کاربری MIUI 14 پوکو / اسنپدراگون 778G 5G کوالکام همراه با پردازنده گرافیکی Adreno 642L
ترکیب حافظه رم و حافظه داخلی128/6 و 256/8 گیگابایت از نوع UFS 2.2
دوربین ها 108 مگاپیکسلی اصلی با فوکوس اتوماتیک با تشخیص فاز با گگرددگی دیافراگم f/1.9 - دوربین 8 مگاپیکسلی اولترا واید با پوشش 120 درجه و گگرددگی دیافراگم f/2.2

- دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو با گگرددگی دیافراگم f/2.4

دوربین سلفی16 مگاپیکسل با گگرددگی دیافراگم f/2.4
کیفیت فیلم برداریدوربین اصلی 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه - دوربین سلفی 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه
باتری و شارژر5000 میلی آمپر ساعت - 67 واتی شارژ - شارژ معکوس 5 وات - پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3 و پشتیبانی از فناوری Quick Charge 4
سایر تعییناتبلوتوث نسخه 5.2 - حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر - دو سیم کارت - درگاه USB 2.0 - پشتیبانی از نسل پنجم اینترنت همراه (5G) - اسپیکر دوگانه استریو - جک 3.5 میلی متری - پشتیبانی از OTG
رنگ های قابل عرضهمشکی، آبی و زرد

طراحی و کیفیت ساخت

پوکو در گوشی X5 پرو نسبت به گوشی نسل قبلی اش یعنی پوکو X4 پرو از لحاظ طراحی تغییرات بسیار ظریفی را اعمال نموده است. از جمله اصلی ترین وجه شباهت آن باید به محیط اطراف دوربین اشاره کنیم که هنوز هم در گوشی های این برند چینی بخش بزرگی از پنل پشتی را اشغال می نماید. اکنون اما در X5 پرو، ماژول دوربین به یک سمت کشیده شده و لوگوی بزرگ POCO نیز در سمت مقابلش به چشم می خورد.

با وجود داشتن قیمت مناسب، طراحی گوشی پوکو X5 پرو در مقایسه با سایر پرچم داران کمی مجذوب نماینده تر شده است. اگر به سیستم دوربین این گوشی هوشمند میان رده و تازه پوکو دقت کنیم، برآمدگی نسبتاً زیادی می بینیم که این برآمدگی در هنگام قرار گرفتن در یک سطح صاف خود را بیشتر نشان می دهد و باعث لق زدن گوشی می گردد. البته این مشکل را می توان با استفاده از قاب های محافظ حل کرد.

بعلاوه باید اشاره کنیم که امسال با گوشی هوشمند باریک تر و سبک تری از پوکو روبرو هستیم که 7.9 میلی متر ضخامت دارد و وزن آن نیز به 181 گرم می رسد. پوکو برای پنل پشتی این گوشی از متریال متفاوتی استفاده نموده که چندان خوشایند کاربران این گوشی هوشمند نیست. گوشی هوشمند پوکو X5 پرو به جای یک پنل صاف، از یک پنل پلاستیکی بافت دار بهره می برد. به نظر می رسد که این برند سعی نموده گوشی هوشمند تازهش طراحی پریمیوم تری داشته باشد، اما در نهایت خلاف این موضوع رخ داده است.

البته این پنل بافت دار پلاستیکی خوبی هایی هم دارد و یکی از آن ها این است که اثرانگشت و ذرات چربی را به خود جذب نمی نماید. برخلاف این گوشی، پوکو X5 اما با پنل پشتی شفاف خود، حداقل از لحاظ ظاهری بهتر به نظر می رسد. در فریم سمت راستی این گوشی هوشمند هیچ دکمه ای تعبیه نشده، اما در فریم پایینی آن یک میکروفون، پورت شارژ USB-C، بلندگو و درگاه سیم کارت (که خارج کردن آن با استفاده از ابزار مخصوصش بسیار سخت است) قرار گرفته است. در فریم سمت چپ نیز شاهد قرارگیری دکمه پاور و دکمه کم و زیاد کردن صدا هستیم.

دکمه پاور این گوشی همچون گوگل پیکسل های قدیمی رنگی مطابق با بدنه گوشی دارد. در نهایت باید به جک هدفون 3.5 میلی متری، بلندگوی دوم و حسگر مادون قرمز پوکو X5 پرو در فریم بالایی نمایشگر آن اشاره کنیم. این گوشی گواهی IP53 دارد و در برابر پاشش قطرات آب مقاوم است. بعلاوه پوکو، از گوریلا گلس 5 کورنینگ به عنوان محافظ نمایشگر در این گوشی هوشمند خود استفاده نموده که مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربات احتمالی و خط وخش ها دارد. در مجموع کیفیت ساخت این گوشی هوشمند میان رده بسیار خوب است.

نمایشگر و اسپیکر

به طور کلی می توان گفت که نمایشگر پوکو X5 پرو نسبت به نسل قبلی خود تفاوتی ندارد، بنابراین با همان نمایشگر تخت 6.67 اینچی از جنس AMOLED روبرو هستیم که از رفرش ریت 120 هرتزی پشتیبانی می نماید و تصاویر را با وضوح Full HD + (2400×1080) به کاربران نشان می دهد. بعلاوه این صفحه نمایش از تراکم پیکسلی 395 پیکسل بر هر اینچ و نسبت تصویر 20:9 نیز پشتیبانی می نماید. نمایشگر پوکو X5 پرو، کیفیت تصویر بسیار خوبی دارد و فناوری پنل آن در ترکیب با پشتیبانی از گاموت رنگی DCI-P3، تجربه ای خیره نماینده را برای کاربران به ارمغان می آورد.

از لحاظ روشنایی نمایشگر نیز باید اشاره کنیم که این گوشی در مقایسه با نسل قبلی خود روشنایی کمتری دارد و حدبیشتر تا 900 نیت روشن می گردد. با این حال، به راحتی می توانید از این گوشی در زیر نور شدید خورشید نیز استفاده کنید و از این بابت هیچ مسئله ای وجود ندارد. بعلاوه روشنایی معمولی 500 نیت این گوشی برای بیشتر مواقع به میزان کافی خوب است. نرخ نمونه برداری لمسی نمایشگر این گوشی نسبت به نسل قبلی خود نیز از 360 به 240 هرتز کاهش یافته و این تعیینه صرفاً در انجام بازی ها خود را نشان می دهد. واقعیت این است که نمایشگر پوکو X5 پرو را می توان یک صفحه نمایش پرچم دار در یک گوشی میان رده در نظر گرفت و مطمئناً از بسیاری از گوشی های هوشمند موجود در این بازه قیمتی عملکرد بهتری دارد.

علاوه بر این، نمایشگر این گوشی هوشمند از قابلیت های بسیار خوب HDR10+ و Dolby Vision نیز پشتیبانی می نماید و می توانید مطمئن باشید که هنگام تماشای محتواهای تصویری و ویدیویی، تصاویر روشن با رنگ های واقعی دریافت خواهید کرد. اگرچه نمایشگر پوکو X5 پرو از قابلیت رفرش ریت متغیر پشتیبانی نمی نماید، اما اسکرول بسیار روانی را به کاربرانش ارائه می دهد. سیستم صوتی این گوشی که متشکل از دو اسپیکر در فریم بالایی و پایینی است، کیفیت صدای بسیار عالی دارد و در این رنج قیمتی، یکی از رجحانن هاست. دو اسپیکر این گوشی از نوع استریو هستند و صدای بسیار شفافی را به گوش کاربران می رسانند. این گوشی هوشمند تازه، برخلاف بسیاری از میان رده های شرکت های دیگر، از جک 3.5 میلی متری صدا نیز بهره می برد که ویژگی بسیار کاربردی محسوب می گردد.

عملکرد سخت افزاری

از لحاظ عملکرد سخت افزاری، گوشی هوشمند پوکو X5 پرو حرف های زیادی برای زدن دارد. پوکو به عنوان قلب تپنده این گوشی هوشمند میان رده از پردازنده اسنپدراگون 778G بهره برده که یک چیپست 6 نانومتری محسوب می گردد. این تراشه که در گوشی های میان رده شرکت های دیگر مثل گلکسی A73 سامسونگ نیز مورد استفاده قرار گرفته، از پردازنده 8 هسته ای بهره می برد که 4 هسته قدرتمند Cortex-A78 و 4 هسته کم مصرف Cortex-A55 وظیفه پردازش را برعهده دارند. بعلاوه باید به پردازنده گرافیکی قدرتمند Adreno 642L و مودم 5G X53 آن هم اشاره کنیم. این پردازنده نسبت به پردازنده پوکو X5 یک پله بالاتر است، اما جای تعجب نیست که نمی تواند با عملکرد تراشه های پرچم داری مانند اسنپدراگون 8 نسل 2 برابری کند.

گوشی هوشمند پوکو X5 پرو با بهره گیری از پردازنده اسنپدراگون 778G قادر است از پس تمام امورات سبک و سنگین کاربران به خوبی بربیاید. این موضوع یعنی، شما می توانید از این گوشی برای انجام تازهترین بازی های روز جهان نیز استفاده کنید و از این بابت هیچ محدودیتی نخواهید داشت. این گوشی هوشمند برخلاف پوکو X5، به ندرت کاربران خود را با لگ وباگ روبرو می نماید و این موضوع نکته قوتی بسیار مهمی به شمار می رود. در آنالیز هایی که روی پردازنده این گوشی صورت گرفت، بازی Asphalt 9 بدون هیچ مشکل خاصی اجرا شد.

عملکرد این گوشی هوشمند زمانی که از آن برای انجام کارهای روزمره استفاده می کنید بسیار خوب است. با این حال، هنگامی که سعی دارید از قابلیت مولتی تسکینگ آن استفاده کنید، می توانید احساس کنید که سرعت عملکرد گوشی کمی پایین تر از حد معمولش آمده است. این گوشی در بنچمارک گیک بنچ عملکرد خوبی داشته و در تست های تک هسته ای و چند هسته ای به ترتیب 768 و 2988 امتیاز را به دست آورده است. این نتیجه، پوکو X5 پرو را از لحاظ عملکردی نسبت به رقبایی نظیر گوشی Nothing Phone 1 رجحان می دهد.

این گوشی با پیکربندی 6 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی یا 8 گیگابایت حافظه رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی روانه بازار شده و بعلاوه از کارت حافظه میکرو SD پشتیبانی نمی نماید. بنابراین نمی توانید فضای ذخیره سازی این گوشی هوشمند پوکو را از این طریق افزایش دهید. پردازنده اسنپدراگون 778G از شبکه 5G پشتیبانی می نماید و این گوشی نیز دو سیم کارته است. به طور کلی، این گوشی برای کاربرانی قصد انجام کارهای سنگین مثل انجام بازی را دارند، انتخاب بسیار مناسبی محسوب می گردد.

دوربین

گوشی های هوشمند پوکو سیستم دوربین چندان قدرتمندی ندارند و از این حیث خیلی شناخته شده نیستند. اما به نظر می رسد که پوکو در امسال برای بهتر کردن شرایط، از سیستم دوربین قدرتمندی در گوشی های هوشمند تازهش استفاده خواهد نمود. سیستم دوربین پوکو X5 پرو متشکل از دوربین 108 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو است. تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی این گوشی، کیفیت بسیار خوبی دارند و رنگ ها به طبیعی ترین حالت ممکن به چشم می خورند. به لطف سنسور بزرگ تر 1/1.52 اینچی و دیافراگم f/1.9، تصاویر روشنایی خوبی نیز دارند. دوربین اصلی نور زیادی را به داخل سنسور راهنمایی می نماید و کیفیت تصاویر آن در حد کیفیت تصاویر ثبت شده گوشی های پرچم دار است.

اما متاسفانه، دوربین اصلی این گوشی در ثبت جزئیات عملکرد چندان خوبی ندارد و این موضوع را می توان با زوم کردن روی یک تصویر ثبت شده این سنسور، به خوبی متوجه شد. به نظر می رسد که با زوم کردن روی این تصاویر، وضوح به سرعت از بین می رود و در نتیجه تصاویری تاحدودی تار ایجاد می گردد. این مگاپیکسل های اضافی در دوربین اصلی باید جزئیات بیشتری را ثبت نمایند، اما به نظر می رسد که فناوری پردازش هوش مصنوعی و ترکیب پیکسل ها به جای جزئیات تصویر، به ثبت رنگ های می پردازد.

سنسور فوق عریض در ثبت تصاویر عملکرد خوبی دارد و زاویه دید 120 درجه ای را ارائه می دهد. همانطور که از یک سنسور 8 مگاپیکسلی انتظار می رود، کیفیت تصاویر نسبت به دوربین اصلی پایین تر است. بعلاوه تصاویر ثبت شده با استفاده از زوم دیجیتالی دو برابری نیز کیفیت بسیار مناسبی دارند. دوربین ماکروهای گوشی های میان رده بیش تر جنبه فانتری دارند و این موضوع در خصوص دوربین ماکرو پوکو X5 پرو نیز به خوبی صدق می نماید. کیفیت تصاویر این دوربین اصلا رضایت بخش نیست و عکس ها تار هستند.

سیستم دوربین این گوشی از حالت شب نیز پشتیبانی می نماید، اما به علت سنسورهایی که پوکو در این گوشی استفاده نموده، جزئیات تصاویر گرفته شده با حالت شب خیلی واضح نیستند. طیف گسترده ای از حالت های عکاسی و فیلم برداری در این گوشی هوشمند در دسترس کاربران قرار گرفته است. پوکو X5 پرو فاقد لرزشگیر اپتیکال است و قابلیت فیلم برداری 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه را نیز به کاربرانش ارائه می دهد. در نهایت باید به دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی این گوشی هوشمند میان رده اشاره کنیم که عکس هایی با کیفیت عالی را ثبت می نماید و حالت پرتره نیز دارد.

باتری و شارژدهی

پوکو X5 پرو از یک باتری پرظرفیت 5000 میلی آمپر ساعتی به عنوان منبع انرژی استفاده می نماید که شارژدهی بسیار خوبی دارد. در آنالیز های اجرا شده تعیین شد که تماشای محتواهای ویدیویی در یوتیوب به مدت یک ساعت حدود 7 درصد، نیم ساعت انجام بازی سبک حدود 3 درصد و نیم ساعت انجام بازی سنگین حدود 7 درصد از شارژ این گوشی هوشمند را مصرف می نماید. این موضوع به این معنی است که باتری این گوشی هوشمند در استفاده های روزمره حداقل یک روز را دوام می آورد.

این گوشی هوشمند میان رده بعلاوه سرعت شارژ 67 وات را ارائه می دهد که در نوع خودش یکی از رجحانن هاست. این شارژر در عرض 24 دقیقه می تواند، پوکو X5 پرو را از درصد شارژ 0 به درصد شارژ 50 برساند. بعلاوه شارژ شدن کامل باتری 5000 میلی آمپر ساعتی این گوشی با شارژر 67 واتی حدود یک ساعت به طول می انجامد که این بسیار فوق العاده است. این گوشی از فناوری شارژ بی سیم نیز پشتیبانی نمی نماید.

عملکرد نرم افزاری

سیستم عامل اندروید 12 به صورت پیش فرض روی پوکو X5 پرو نصب شده و رابط کاربری MIUI 14 را اجرا می نماید. اگرچه رابط کاربری پوکو نسبت به قبل به روزرسانی شده، اما همچنان تجربه نرم افزاری آن ناامیدنماینده است و کار کردن با آن حس چندان خوشایندی را به کاربران القا نمی نماید. همچون بیشتر گوشی های هوشمند، طیف بسیار گسترده ای از اپلیکیشن های مختلف به صورت پیش فرض روی این گوشی نیز نصب شده که بسیاری از آن ها خیلی کاربردی نیستند. خوشبختانه، این رابط کاربری قابلیت شخصی سازی و ویرایش را نیز برای کاربران در نظر گرفته تا آن ها از این قابلیت بهره ببرند. به طور کلی، رابط کاربری MIUI از نظر بصری و تجربه نرم افزاری از رقبای خود بسیار عقب است.

جمع بندی و سخن پایانی

پوکو X5 پرو، میان رده قدرتمند و باکیفیت این برند چینی است که با قیمت مناسبی در بازار گوشی های هوشمند به فروش می رسد و در مجموع می تواند برای افرادی که در پی اجرای بازی ها و اپلیکیشن های سنگین هستند، گزینه خرید بسیار مناسبی باشد. این گوشی نمایشگر بسیار درخشان و باکیفیتی دارد که از رفرش ریت 120 هرتزی نیز پشتیبانی می نماید. شارژدهی این محصول نیز بسیار خوب است و سرعت شارژ بالایی نیز دارد. بعلاوه پردازنده قدرتمند این گوشی از پس اجرای تمام اپلیکیشن های سبک و سنگین به خوبی بر می آید. در رنج قیمتی پوکو X5 پرو می توان به رقیب خوبی مانند گلکسی A73 سامسونگ اشاره نمود که تقریبا تعیینات یکسانی با این گوشی پوکو دارد و تنها از لحاظ سرعت شارژ می توان پوکو X5 پرو را برتر دانست.

مزایای پوکو X5 پرو

  • نمایشگر AMOLED باکیفیت با رفرش ریت 120 هرتزی
  • پردازنده قدرتمند مناسب برای اجرا انواع اپلیکیشن ها
  • سیستم دوربین در مجموع باکیفیت
  • باتری پرظرفیت و پشتیبانی از سرعت شارژ 67 واتی
  • بلندگوهای بسیار قوی

معایب پوکو X5 پرو

  • جنس بدنه تمام پلاستیکی
  • رابط کاربری پیچیده

آیا شما هم خرید این گوشی میان رده تازه پوکو را به دیگران توصیه می کنید یا نظر دیگری دارید؟ به نظرتان گزینه های بهتری هم نسبت به این گوشی میان رده در بازار هست؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را در این رابطه با ما و سایر کاربران نیلی ابزار مگ در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید.

منبع: trustedreviews

سوالات متداول

آیا گوشی هوشمند پوکو X5 پرو شارژدهی خوبی دارد؟

بله. این گوشی مجهز به یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی است که می تواند حداقل یک روز کامل در استفاده های عادی به شما شارژدهی ارائه کند.

آیا گوشی هوشمند پوکو X5 پرو توانایی اجرای بازی های سنگین را دارد؟

بله. این گوشی هوشمند میان رده پردازنده قدرتمندی دارد که از پس اجرای بازی ها و اپ های سنگین به خوبی برمی آید.

آیا گوشی هوشمند پوکو X5 پرو ضد آب است؟

خیر. این گوشی گواهی IP53 را دارد و تنها در برابر پاشش آب و گرد وغبار مقاوم است.

معایب گوشی پوکو X5 پرو چیست؟

از جمله معایب این گوشی می توان به طراحی تمام پلاستیکی و رابط کاربری پیچیده آن اشاره نمود.

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز پوکو X5 پرو؛ میان رده ای مجذوب کننده با امکاناتی در حد پرچم دار!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز پوکو X5 پرو؛ میان رده ای مجذوب کننده با امکاناتی در حد پرچم دار!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید