356 اثر خراسان جنوبی در نوبت ثبت ملی است

به گزارش نیلی ابزار، ایرنا/ براساس آخرین اخبار و گزارش های بدست آمده، 356 اثر خراسان جنوبی در نوبت ثبت ملی است.

356 اثر خراسان جنوبی در نوبت ثبت ملی است

هادی شاهوردی در نشست خبری به مناسبت هفته میراث فرهنگی اضافه نمود: از این تعداد 93 اثر تپه و محوطه (آثار غیر منقول)، 703 اثر مرتبط با بناها، 80 اثر طبیعی، 111 اثر ناملموس و 23 اثر منقول هستند.

وی تعداد آثار شناسایی شده و فاقد ثبت ملی استان را 2 هزار و 200 اثر ذکر کرد و گفت: از این تعداد 544 اثر تپه و محوطه تاریخی است و 356 اثر بنام هم در نوبت ثبت ملی هستند که با اولویت انجام می گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: در 93 اثر ملی مربوط به تپه و محوطه تا به امروز 10 کاوش و 33 برآورد برای معین حریم اجرا شده و از 703 اثر مربوط به بناهای تاریخی نیز 150 بنا بازسازی شده، 60 بنا با مشارکت بخش خصوصی به بهره برداری رسیده و 264 بنا هم معین حریم شده است.

وی با اشاره به تامین اعتبارات میراث فرهنگی از محل استانی و ملی گفت: در امسال از محل اعتبارات استانی 11 میلیارد و 500 میلیون تومان برای حوزه معاونت میراث فرهنگی مصوبه شده که تا به امروز 9 میلیارد و 41 میلیون تومان تخصیص یافته است و در بناهای تاریخی هزینه خواهد شد.

شاهوردی با بیان اینکه از اعتبارات ملی تا به امروز 15 میلیارد و 841 میلیون تومان در حوزه میراث فرهنگی دریافت شده، اضافه نمود: در مجموع 24 میلیارد و 882 میلیون تومان از اعتبارات ملی و استانی در حوزه میراث فرهنگی جذب شده که با اولویت هزینه می گردد.

وی پیرامون اینکه 356 اثر خراسان جنوبی در نوبت ثبت ملی است، گفت: در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی (شهریور 1400) 60 میلیارد تومان مربوط به میراث فرهنگی بوده که در مرحله اول 20 میلیارد تومان در سال 1400 تخصیص یافت و تا به امروز 14 میلیارد و 500 میلیون تومان از محل سفر دوم مصوبه اخذ شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: سهم میراث فرهنگی در اعتبارات امسال 10 میلیارد تومان بود که با پیگیری چهار میلیارد و 500 میلیون تومان دیگر هم جذب شده است.

وی از شروع ساخت موزه بزرگ استان در چند ماه آینده اطلاع داد و اضافه نمود: برای ساخت این موزه چهار میلیارد و 500 میلیون تومان از اعتبارات استانی و 600 میلیون تومان اعتبار ملی جذب شده که هزینه خواهد شد.

شاهوردی گفت: زمین این موزه به متراژ سه هزار متر مربع حد فاصل بلوار صیاد شیرازی و شهید ناصری واقع شده است و پیش بینی مجموع اعتبار مورد احتیاج برای ساخت و تکمیل این موزه 100 میلیارد تومان است که در سه طبقه بالای همکف و 2 طبقه زیر زمین ساخته خواهد شد و اولویت برای طراحی موزه بزرگ استان استفاده از مشاوران و متخصصان بومی است.

وی با بیان اینکه امسال تخصیص اعتبارات در حوزه پژوهش و اکتشاف صد درصد لحاظ شده، گفت: در این حوزه 500 میلیون تومان اعتبار برای شهرستانهای، خوسف، سرایان، طبس، فردوس، قاینات و نهبندان در نظر گرفته شده که بخشی از آن مربوط به تعمیر و تجهیز موزه ها و بخشی دیگر بازسازی و حفظ بناهای تاریخی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از برنامه راه اندازی سه سایت موزه طی امسال و سال آینده اطلاع داد و اضافه نمود: سایت موزه تخچرآباد، سایت موزه مسجد قائن و کله کوه آیسک از جمله آنهاست.

وی با اشاره به اینکه مجموعه ارگ کلاه فرنگی بیرجند با تحویل قطعی برای راه اندازی موزه سیاسی در نظر گرفته شده، گفت: پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای استان که مورد تایید ارزیابان قرار گرفته، اکنون در یونسکو است و در انتظار برگزاری جلسه هستیم.

شاهوردی گفت: پرونده ثبت جهانی آسبادهای خراسان جنوبی نیز آماده ارسال برای ارزیابی است و مشترک بین استانهای خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان بوده اما بیشترین تعداد مربوط به این استان است و کوشش می گردد پایگاه های آسبادهای کشور در خراسان جنوبی باشد که موافقت اولیه هم در این زمینه اخذ شده است.

وی گفت: پروژه بازسازی و بهسازی محل گبرآباد پشت قلعه بیرجند با اولویت جداره سازی معابر و سقف ها با اعتبار چهار میلیارد و 500 میلیون تومان، بهسازی بافت شهر بشرویه با 2 میلیارد تومان و بهسازی شهر خوسف با یک میلیارد تومان از دیگر پروژه های میراث فرهنگی است که طی مراحل مناقصه انجام خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اضافه نمود: 28 اردیبهشت تا سوم خرداد هفته میراث فرهنگی با پیغام ملی میراث فرهنگی؛ هویت ملی، نشاط اجتماعی نامگذاری شده و 77 برنامه به مناسبت این هفته در استان برگزار می گردد.

وی برگزاری دومین جشنواره ملی عکس میراث ماندگار خراسان جنوبی با حضور بیش 55 عکاس ملی، رژه خودروهای قدیمی و کلاسیک، نصب پلاک ماندگار سر در منازل اساتید و پدران علم استان، مسابقه مجازی آشنایی با مواریث فرهنگی، نمایشگاه هنرهای تجسمی، آیین باران خواهی، ساخت و اجرای عروسک باران به وسیله موزه عروسک و کارگاه آشنایی با تاریخ محلی استان با همکاری آموزش و پرورش را از جمله این برنامه ها ذکر کرد.

شاهوردی گفت: برگزاری مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی، جشنواره غذاهای سنتی، کارگاه مجازی آشنایی با ارزشهای بیابان لوت، نمایشگاه صنایع دستی و اکران تابلوهای بازسازیی و بنرهای بازسازیی با هشتگ جان دوباره از دیگر برنامه ها است.

وی با اشاره به ظرفیت اقامتگاه های بومگردی خراسان جنوبی اضافه نمود: 89 مجموعه بومگردی در استان فعال بوده و راه اندازی 15 مجموعه دیگر در دست اجراست.

منبع: همگردی

به "356 اثر خراسان جنوبی در نوبت ثبت ملی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "356 اثر خراسان جنوبی در نوبت ثبت ملی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید