گزارش، شیوع تصاعدی کرونا در ترکیه و تدابیر دولت

به گزارش نیلی ابزار، وزیر بهداشت ترکیه پیش بینی نموده که تا خاتمه هفته آینده، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به 30 هزار نفر برسد.

گزارش، شیوع تصاعدی کرونا در ترکیه و تدابیر دولت

به گزارش گروه بین الملل نیلی ابزار، شیوع تصاعدی ویروس کرونا در ترکیه، موجب نگرانی مقامات بهداشتی و سیاسی این کشور شده است. در آخرین گزارش عمومی، وزیر بهداشت ترکیه پیش بینی نموده که تا خاتمه هفته آینده، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به 30 هزار نفر برسد.

اهمیت پوشش جغرافیایی شیوع کرونا در ترکیه

طی روزهای اخیر، بارها کارشناسان و تحلیلگران ترکیه از این موضوع انتقاد کردند که مقامات بهداشتی این کشور، موضوع آمارهای استانی شیوع کرونا را به عنوان یک موضوع محرمانه نگه داشته و حاضر نیستند در این مورد اطلاع رسانی و شفاف سازی نمایند.

دیروز برای نخستین بار فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه به این نقدها خاتمه داده و جزئیات مرتبط با شیوع کرونا و فوت به خاطر این ویروس در استان های ترکیه را ذکر کرد.

استانبول قلب تپنده کرونا

بر اساس گزارش رسمی فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه، آمار شیوع کرونا در مناطق و استانها، از این قرار است:

استانبول 8852 نفر

ازمیر 853

انکارا 752

کوجالی 410

ساکاریا 207

بورسا 135

آنتالیا 95

آدانا 197

اسپارتا 268

قونیه 584

تکیرداغ 101

نکته مهم در خصوص این استانها، این است:

1. استانبول به تنهایی 60 درصد مبتلایان را در خود جای داده است.

2. همه این استانها در سه منطقه متصل به هم یعنی در مرمره، اژه و دریای سپید قرار گرفتهاند و هر چه از غرب ترکیه و سمت اروپا، به سمت شرق و جنوب ترکیه و ایران و عراق و سوریه می آییم، میزان شیوع کرونا کم و کمتر می گردد.

در این میان، فقط در منطقه آناتولی مرکزی و در گسترده ترین استان ترکیه یعنی قونیه شاهد آمار بالایی از مبتلایان هستیم و در این استان یعنی در زادگاه داوود اوغلو 584 نفر و در استان زادگاه عبدالله گل در قیصری 109 نفر، مبتلا هستند.

اما در مرز ایران و به ویژه در استان مرزی وان که محل آمد و رفت صدها هزار ایرانی است، آمار مبتلایان در حد 26 نفر و در استانهای کردنشین پرجمعیت گازی عنتاب و دیاربکر نیز به ترتیب، آمار 37 نفر و 26 نفر ثبت شده است. در دو استان کردنشین هم مرز با عراق یعنی حکاری نیز آمار مبتلایان به ترتیب 2 نفر و 1 نفر است.

بغض وزیر بهداشت ترکیه

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه در هنگام ارائه گزارش نهایی میزان تلفات شیوع ویروس کرونا در کشورش، در حالی که به شدت بغض نموده بود، خاطرنشان کرد: با وجود آن که رضایت قلبی ندارم، اما ناچارم این را هم بگویم که تا به امروز 602 نفر از همکارانمان در وزارت بهداشت به ویروس کرونا مبتلا شدند که تعدادی از آنان پزشک، تعدادی پرستار و بخشی دیگر نیز از نیروهای خدمه و پرسنل پیراپزشکی هستند.

از همین جا به همکارانم می گویم، تامین ملزومات بهداشتی برای شما از اولویت های حیاتی ماست. در هر کدام از استان های ترکیه که به اندازه کافی، لباس، ماسک های مخصوص و دیگر آلات لازم را ندارید، سریعاً با ما تماس بگیرید تا احتیاج شما را تامین کنیم.

یکی دیگر از نکات مهم گزارش وزیر بهداشت ترکیه این بود که شمار افراد فوت شده در این کشور نسبت به تعداد کل مبتلایان، در حد 1.58 درصد است. او خاطرنشان کرد که این آمار قابل قبول است و باید کوشش گردد تا میزان تلفات، حتی به زیر یک درصد برسد.

خطرات ابتلای 30 هزار شهروند در روزهای آینده

بر اساس پیش بینی های اجرا شده ممکن است تا خاتمه هفته آینده شمار کل مبتلایان به ویروس کرونا در کشور ترکیه به 30 هزار نفر برسد که رقم قابل توجهی است.

وزیر بهداشت این کشور اعلام نموده که سناریوهای جایگزین دیگری نیز در نظر گرفته شده که اگر شرایط به مرز بحران برسد، تدابیر لازم اتخاذ خواهد شد.

کوجا اعلام نموده، توقف سفرهای مواصلاتی بین استان ها و کاهش سفرهای داخل شهری و رعایت فاصله اجتماعی، مهمترین ابزار لازم برای مبارزه با کرونا است.

چه کسی پول جمع کند؟

در پاسخ به درخواست رجب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه که کمپین همبستگی ملی برای حمایت از خانواده های فقیر در ایام کرونا را اعلام نموده بود، تا کنون رقمی نزدیک به 600 میلیون لیره ترکیه جمع آوری شده است.

این رقم که نزدیک به معادل 100 میلیون دلار آمریکا است، صرف خرید مایحتاج خانوادههای فقیر میگردد. اما چنین موضوعی یک بار دیگر به تنش سیاسی و حزبی تبدیل شد.

چرا که شهرداریهای وابسته به حزب جمهوری خلق - بزرگترین حزب مخالف دولت - اعلام نموده اند که کمپین مستقل خود را برگزار می نمایند و از مردم می خواهند پول را به حساب آنها بریزند.

اردوغان به این اقدام شهرداران مخالف واکنش تندی نشان داده و خاطرنشان کرد: قرار نیست چیزی به نام دولت در دولت داشته باشیم. ما اعلام نموده ایم که پول ها را جمع آوری نموده و برای فقرا هزینه خواهیم کرد.

اما روزنامه قرار از روزنامه های طرفدار عبدالله گل و احمد داوود اوغلو امروز با نوشتن مقاله ای خواهان خاتمه دادن به این اختلافات شده و از رئیس جمهور خواسته است که منعی برای جمع آوری اعانات، ایجاد نکند.

نخستین نشست از راه دور ناتو

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، ظهر امروز به شکل اینترنتی و گفت وگو از راه دور، در نشست سالانه وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو شرکت کرد. این اولین بار است که نشست مزبور به این شکل برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش، شیوع تصاعدی کرونا در ترکیه و تدابیر دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، شیوع تصاعدی کرونا در ترکیه و تدابیر دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید