پانزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در سیرجان استان کرمان افتتاح شد

به گزارش نیلی ابزار، ایرنا/ براساس آخرین گزارشات منتشر گشته، پانزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در سیرجان استان کرمان افتتاح شد.

پانزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در سیرجان استان کرمان افتتاح شد

پانزدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی با حضور هنرمندان 31 استان کشور از تاریخ 14 تا 18 آذر در محل پیاده راه گلیم شهر سیرجان برپا شده است.

سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم، نخستین شهر در کشور است که پس از مراکز استانها میزبان نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران شده است.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع در این آیین گفت: آنچه در زمین و آسمان برای ما به عنوان اشرف مخلوقات آفریده شده، اینست که ما خانواده ای داریم که از هر چیزی هنر و استعداد می سازیم.

مریم جلالی اضافه نمود: مادران ما از رنگ و نقش زندگی آفریده اند و بچه ها دیار کرمان و سیرجان با روح خانواده محور قدم در راه توسعه گذاشته اند.

وی توضیح داد: برای نخستین مرتبه نمایشگاه صنایع دستی را در یک شهرستان برگزار می کنیم و سیرجان در این راه پیش قدم است که باید از عزم خانوادگی در این شهرستان به راه افتاده است، قدردانی کنم.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: سیرجان شهر جهانی گلیم شیرکی پیچ است که نقش و نگارهای آن هیچ کدام شبیه به یکدیگر نیست و هر کدام قصه ای دارد.

وی ادامه داد: هنرمندان صنایع دستی سیرجان سفیر فرهنگی این شهرستان خواهند شد و امیدواریم جایگاه گلیم شیرکی پیچ سیرجان را در استانهای دیگر نیز داشته باشیم.

جلالی تاکید نمود: معنی جهانی شدن و ملی شدن در این است که در هر مرکز استانی هنر بافت گلیم سیرجان شناسانده گردد و تمام کوشش خود را می کنیم تا اقتصاد هویت بنیان با همگرایی صنعت و سنت شکل گیرد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: من حامل پیغام عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی برای مردم کرمان و سیرجان هستم، زیرا اینجا از حیث میراث فرهنگی، قابلیت های گردشگری و هم ظرفیت های صنایع دستی نمونه است و امیدواریم زنجیره ارزش محصولات صنایع دستی این دیار تکمیل گردد.

وی با اشاره به اینکه خانواده سیرجانی محور توسعه شهر خواهند بود اضافه نمود: برای نخستین مرتبه سیرجان توانست نقش خود را در حوزه صنایع دستی ایفا نماید و نقش های گلیم شیرکی پیچ را باید در محصولات مختلف جهانی کنیم.

جلالی توضیح داد: خلق محصول گلیم سیرجان از فراوری تا بسته بندی و توزیع احتیاج به همگرایی دارد تا به جهان معرفی و صادر گردد.

وی با بیان اینکه بنا به اظهار مسئولان شهر سیرجان 50 فرصت سرمایه گذاری فراهم شده است، گفت: امیدواریم این فرصتها براساس نقشه آمایشی و ظرفیتهای هویتی شکل بگیرد تا بتوانیم در سایر استانها رنگ جهانی شدن سیرجان را داشته باشیم.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید نمود: امیدواریم گلیم شیرکی پیچ را به صادرات و ارزش اضافه نموده تبدیل کنیم و هر کمکی از اعتبار و اختیار انجام می دهیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در این آیین گفت: صنایع دستی امروز همه زوایای زندگی ما را پوشش می دهد و شاهد همدلی و میزبانی هنرمندان استانی کرمان هستیم.

سعید شاهرخی اضافه نمود: شاهد عرضه محصولات صنایع دستی 31 استان کشور در در 200 غرفه هستین نمایشگاه ملی صنایع دستی سیرجان هستیم که 120 غرفه متعلق به هنرمندان مختلف کشور و مابقی هنرمندان استان کرمان هستند.

وی توضیح داد: شاهد نمایش زیبایی ها و هنر هنرمندان در شهر جهانی گلیم هستیم که نتیجه همکاری و هماهنگی همه مسئولان استان است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمان گفت: صنایع دستی گویای هوش و استعداد ذاتی مردم کشور است و گفتمان نو و ادبیات جدیدی در حوزه صنایع دستی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایجاد شده است.

علی بیگ زاده اضافه نمود: جای جای استان کرمان صنایع دستی مختص به خود را دارد و امروز شاهد افتتاح نمایشگاه صنایع دستی با حضور 31 استان کشور در سیرجان هستیم.

وی تاکید نمود: بیمه کردن هنرمندان صنایع دستی، پرداخت تسهیلات و راه اندازی کارگاه های صنایع دستی و موزه های مردم شناسی در شهرهای استان، ارتقای شاخص های شهر جهانی گلیم سیرجان و فراهم کردن زمینه صادرات صنایع دستی از منطقه آزاد سیرجان را از حوزه معاونت وزارت میراث فرهنگی تقاضا داریم.

فرماندار سیرجان گفت: سیرجان به عنوان اولین شهرستان پس از مراکز استانهای کشور افتخار پیدا نموده تا میزبان نمایشگاه صنایع دستی ملی باشد.

علی یعقوبی پور با اشاره به سابقه کهن صنایع دستی در شهرستان سیرجان اضافه نمود: سیرجان شهر جهانی گلیم است و روستای دارستان روستای جهانی گلیم شیرکی پیچ است.

وی تاکید نمود: شرکتهای معدنی سیرجان گامهای بزرگی در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری برداشته اند و بزرگترین دهکده گردشگری در شهرستان سیرجان احداث شده است.

فرماندار سیرجان گفت: باید به سمت گردشگری که جزو در آمدهای پایدار است برویم تا از نفت فاصله بگیریم و می توانیم با برگزاری چنین نمایشگاه هایی بازاریابی حرفه ای برای حضور کالاهای داخلی در خارج از کشور داشته باشیم.

منبع: همگردی

به "پانزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در سیرجان استان کرمان افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پانزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در سیرجان استان کرمان افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید