نمایشگاه شهر سوخته اسطوره ای که تاریخ شد در موزه ملی ایران افتتاح شد

به گزارش نیلی ابزار، ایلنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، نمایشگاه شهر سوخته اسطوره ای که تاریخ شد در موزه ملی ایران افتتاح شد.

نمایشگاه شهر سوخته اسطوره ای که تاریخ شد در موزه ملی ایران افتتاح شد

جبرئیل نوکنده (رئیس کل موزه ملی ایران) با اشاره به آنکه شاهد گشایش نمایشگاه یکی از کلیدی ترین محوطه های باستانی ایران یعنی شهر سوخته هستیم که نماد دوستی دو ملت ایران و ایتالیا است، ادامه داد: با فعالیت پژوهشگرانی در این نمایشگاه آشنا می شویم که روند پروژه ای را که به صورت مشترک اجرا شده، در معرض دید عموم گذاشته اند. اطلاعات ارائه شده در این نمایشگاه نیز خیلی تخصصی نیست تا عموم بتوانند در جریان روند 25 سال کاوش قرار گیرند. 50 اثر از موزه ملی ایران که حاصل کاوش های شهر سوخته است نیز در کنار این کاوش ها به نمایش گذاشته شده است.

سید منصور سید سجادی (سرپرست گروه بین المللی کاوش و پژوهش در شهر سوخته) نیز گفت: از محمد رازی که با همسرش از شهر سوخته در شرایطی نگهبانی میکرد که حتی وسیله نقلیه برای تهیه مایحتاج اولیه خود نداشت، تقدیر کنم. این خادمان و بعلاوه کارگرانی که در کاوش ها کار می نمایند، مغفول مانده اند و همین ها میراث بانان بی ادعا هستند.

او ادامه داد: حال شهر سوخته خوب نیست و بودجه برای کارهای پژوهشی نیست اما میلیاردها ریال برای تخریب به بهانه ساماندهی خرج کردند و اکنون باید میلیاردها تومان برای بازسازی آنها خرج کنیم. امروز شهر سوخته در حال رفتن به فهرست آثار در خطر یونسکو است.

سید سجادی توضیح داد: در سال 1376 که کاوش ها را آغاز کردیم فقط یک خانواده در شهر سوخته زندگی می کرد اما اکنون 120 خانوار در حاشیه شهر سوخته زندگی می نمایند. همه فکر می نمایند که ما باستان شناسان فقط خرج می کنیم. درست است شاید ما بازده مالی نداشته باشیم اما فرهنگسازی می کنیم و این آورده ، آورده های دیگری به همراه دارد. لذا باید از حوزه باستان شناسی حمایت بیشتری گردد.

او توضیح داد: در ایران باستان شناس خوب خیلی داریم اما کارشناسان میان رشته ای بسیار کم است. برای برطرف این مشکل از همکارانمان در دانشگاه سالنتو ایتالیا دعوت کردیم تا این بخش از اطلاعاتمان را کامل کنیم.

در ادامه این مراسم، پیغام ویدئویی انریکو اسکالونه (استاد دانشگاه سالنتو ایتالیا و سرپرست گروه ایتالیایی کاوش در شهر سوخته) پخش شد.

سجاد علی بیگی (رئیس پژوهشکده باستان شناسی) دیگر سخنران نمایشگاه شهر سوخته، اسطوره ای که تاریخ شد نیز در سخنانی کوتاه گفت: 50 سال پژوهش مشترک بین ایران و ایتالیا که همه جانبه بوده را ارج می نهیم و امیدواریم که ادامه یابد.

پیغام ویدئویی کاشارو (رئیس دپارتمان میراث فرهنگی دانشگاه سالنتو ایتالیا) دیگر پیغام ارائه شده برای این نمایشگاه بود که ضمن آن بر لزوم ادامه همکاری های دو کشور تاکید شد.

سپس مصطفی ده پهلوان (رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) با اشاره به آنکه این روزها خیلی از شهر سوخته سید سجادی می گوییم که باعث افتخار است، گفت: امیدوارم این اسطوره در سالهای آینده برایمان باقی بماند. با این حال حال شهر سوخته خوب نیست و مسیر گردشگری که برای آن در نظر گرفته شده نیز مناسب نیست و احتیاج است کارهای کارشناسی شده بهتری در استان ها انجام گردد و سازوکارهای دقیق تری برای محوطه های تاریخی در نظر گرفته گردد.

او ادامه داد: شاید باید در استان کاری کرد که مردم محلی پایشگر و حافظ میراث شوند. بعلاوه احتیاج است تا کاوش هایی از جنس کاوش های شهر سوخته داشته باشیم که همه جانبه و البته با حضور پژوهشگران خارجی باشد. ما تنها در شهر سوخته آرشیو زیستی داریم. از دهه های گذشته شرایطی وجود داشته و دارد که این وظیفه را به ما گوشزد می نماید که این باستان شناس است که محوطه را حفظ می نماید.

او تاکید نمود: ما کاوش های پرسش محور نداریم و 99 درصد کاوش های ما تنها نجات بخشی است و اگر نتوانیم این کار را بکنیم، نمی توانیم پایه های باستان شناسی ایران را بنا کنیم، چرا که در بدنه باستان شناسی فرصتی برای پاسخ به چالش های باستان شناسی نیست و همایش ها از جنس ارائه گزارش های سالانه است. باید در پی راهکار بود و خانواه باستان شناسی باید دست به دست هم دهد و با کنار گذاشتن اختلافات، به هم افزایی برسد.

یاروسلاوا رومانووا (رایزن فرهنگی سفارت ایتالیا در تهران) نیز در سخنانی گفت: همکاری دو جانبه طولانی مدت ایران و ایتالیا و حضور 9 هیات باستان شناسی ایتالیایی در ایران را ارج می نهم. بعلاوه خوشحالم که دانشگاه های ایران و ایتالیا همکاری های خوبی با هم دارند. این نمایشگاه می تواند سبب توسعه همکاری ها گردد.

او بعلاوه پیشنهاد تشکیل آموزشگاه باستان شناسی ایران را در ایتالیا داد و گفت: سفارت ایتالیا در ایران از این امر استقبال می نماید.

محمدرضا صبوری (سفیر ایران در ایتالیا) نیز در پیغام ویدئویی گفت: روابط ایران و ایتالیا سالهاست ادامه دارد و در حوزه بازسازی و حفاظت و باستان شناسی ادامه یافته و طی این فعالیتهای فرهنگی، دانش بین اساتید هم منتقل شده است.

منبع: همگردی

به "نمایشگاه شهر سوخته اسطوره ای که تاریخ شد در موزه ملی ایران افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه شهر سوخته اسطوره ای که تاریخ شد در موزه ملی ایران افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید