هر شانه تخم مرغ به 70 هزار تومان رسید!

به گزارش نیلی ابزار، قیمت تخم مرغ که طی هفته های اخیر فرایند افزایشی گرفته بود در بعضی منطقه ها تهران تا شانه ای 70 هزار تومان هم رسیده است.

هر شانه تخم مرغ به 70 هزار تومان رسید!

به گزارش مهر، گزارش های میدانی نشان می دهد قیمت هر شانه تخم مرغ در سطح شهر بین 57 تا 70 هزار تومان متغیر است. براین اساس قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ 43 هزار تومان است.

پیش از این وقتی که قیمت هر شانه تخم مرغ به 55 هزار تومان رسیده بود وزارت جهاد کشاورزی آن را غیرقانونی اعلام و عنوان نموده بود که با متخلفان به جد برخورد می گردد.

در همین زمینه ابراهیم زارع، مدیر کل دفتر بازرگانی داخلی کالا های کشاورزی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به این مساله گفته بود که قیمت مصوب تخم مرغ هیچ تغییری ننموده و عرضه این کالا در تمام مراکز عرضه باید به نرخ مصوب باشد بنابراین تخم مرغ دولتی و غیر دولتی نداریم.

وزارت جهاد: تخم مرغ به مقدار کافی وجود دارد

وی با بیان اینکه تخم مرغ به مقدار کافی در کشور وجود دارد، افزوده بود: حتی ما با مازاد تخم مرغ در داخل روبرو هستیم و برای جلوگیری از سقوط قیمت این کالا، پیش بینی هایی برای صادرات صورت گرفته است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت جهانی نهاده ها نیز افزایش یافته، اما علی رغم این مساله دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت محصولات پروتئینی اقدام به افزایش نرخ نهاده های دامی ننموده است، گفته بود: بنابراین فروش تخم مرغ با قیمت بالاتر از نرخ مصوب، تخلف است و ما این مساله را به واحد بازرسی وزارت جهاد کشاورزی اطلاع می دهیم و با متخلفان به جد برخورد می گردد.

مصرف تخم مرغ 500 تن افزایش یافت

بعلاوه روز 23 اسفند 1400 رضا سالمی، مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران در واکنش به افزایش قیمت تخم مرغ به شانه ای 55 هزار تومان گفت: فراوری روزانه تخم مرغ در کشور سه هزار و 200 تن است و در حال حاضر 80 میلیون قطعه مرغ تخم گذار در کشور داریم که این با احتیاج داخل کاملاً هماهنگ است.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت سایر اقلام پروتئینی منجر به رشد تقاضا برای تخم مرغ شده است، اظهار داشت: در این زمینه مصرف تخم مرغ از حدود دو هزار و 700 تا دو هزار و 800 تن در روز به سه هزار و 200 تن رسیده که علیرغم این مساله به واسطه فراوری خوبی که صورت گرفته، ما توانستیم این 500 تن را پوشش دهیم و کمبودی در بازار وجود نداشته باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پیش بینی می شد از 22 اسفندماه با مازاد تخم مرغ در کشور روبرو باشیم، توضیح داد: به همین جهت ما در حال برنامه ریزی برای خرید حمایتی و یا صادرات این محصول بودیم، اما به واسطه مباحثی که در زمینه حذف ارز 4200 تومانی مطرح شد اتفاقات پیش بینی نشده ای در بازار رخ داد.

تخم مرغ ها احتکار شد؟

سالمی شرح داد: بر این اساس، چون فراوری کنندگان تصور می کردند سال آینده ارز 4200 تومانی حذف می گردد تخم مرغ های فراوریی را در انبار ها ذخیره کردند تا بتوانند با قیمت های بالاتر بفروشند.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران افزود: تخم مرغ برعکس مرغ حدود یک ماه قابلیت نگهداری و ذخیره سازی دارد.

وی ادامه داد: با این وجود بر اساس اعلام وزیر جهاد کشاورزی حداقل تا خاتمه ماه مبارک رمضان تخصیص ارز 4200 تومانی به نهاده های دامی ادامه دارد و تصمیم گیری درباره حذف آن به بعد از ماه مبارک موکول می گردد.

سالمی تأکید کرد: به همین دلیل ما برای جبران کمبود در بازار روزانه صد تا 150 تن تخم مرغ در استان تهران توزیع می کنیم و مصرف روزانه این استان، رقمی بین 540 تا 550 تن است.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران با اشاره به اینکه از روز چهارشنبه 25 اسفندماه به علت اتمام فعالیت کارخانجات و مراکز شیرینی پزی و شیرینی فروشی تقاضا برای تخم مرغ به شدت کاهش می یابد، گفت: از 3200 تن تخم مرغی که روزانه در کشور مصرف می گردد حدود 500 تن آن مربوط به صنایع است که با اتمام فعالیت آنان، تقاضا نیز افت می نماید و قیمت کاهش پیدا می نماید؛ بنابراین این وعده را به مردم می دهیم تا قبل از آغاز سال نو، قیمت تخم مرغ کاهش می یابد و به نرخ مصوب می رسد.

پیش بینی وزارت جهاد معکوس از آب عایدی!

با این حال نه تنها پیش بینی های مسئولان وزارت جهاد کشاورزی درست از آب درنیامده و قیمت تخم مرغ کاهش نیافته است بلکه با شیب عجیبی به فرایند صعودی خود ادامه می دهد و با توجه به اینکه در آستانه شب عید هستیم و چیزی هم تا ماه مبارک رمضان نمانده این فرایند می تواند نگران کننده باشد و ضروری است که مسئولان هر چه سریع تر تدابیر لازم را برای کنترل شرایط بازار این محصول در نظر بگیرند.

منبع: فرارو

به "هر شانه تخم مرغ به 70 هزار تومان رسید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر شانه تخم مرغ به 70 هزار تومان رسید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید