نوروز صیاد، جشنی برای شکرانه صید ماهی

به گزارش نیلی ابزار، نوروز صیاد جشنی است که اوایل مرداد هر سال که شروع فصل صید ماهی است، توسط صیادان روستای صلخ قشم انجام می گردد.

نوروز صیاد، جشنی برای شکرانه صید ماهی

در این مراسم که در واقع عید و نوروز صیادان است مردم و صیادان لباس نو بر تن می نمایند و با خواندن دعاهایی برای برکت روزی حلالشان که همان صید ماهی است به ساحل دریا می فرایند.

صیادان قشمی که در تمام ایام فصل صید، نه برای صید ماهی صرف که برای یافتن روزی حلال، تن شان را به آب های خلیج فارس می زنند، در این جشن و در این روز نه ماهی صید می نمایند و نه آن را می خورند، یعنی اینکه آرزو می نمایند این منبع برای همواره برای آنها یک منبع لایزال باقی بماند.

اهمیت دریا و حفظ طبیعت یکی از مهم ترین ویژگی های این آیین است و صیادان دریا را مظهر پاکی می شناسند و در این روز همه تن به آب می زنند و خود را پاک می نمایند.

در بعد از ظهر روز نوروز صیاد، پس از دعاهای سال و پوشیدن لباس های نو، اهالی روستا به ساحل می آیند و آیین های جشن را اجرا می نمایند.

ساحل صحنه اجرای این آیین هاست، 30 نفر با لباس های محلی سفید و در دو ردیف روبروی هم می ایستند، چهار نفر نیز در بین آنها دهل می نوازند و در دو ردیف روبروی هم آوازی را می خوانند که نام این مجموعه موسیقی رزیف است. رزیف خوان ها عصایی از چوب خیزران در دست می گیرند، خم می شوند و بالا می آیند و به صورت سوال جواب داستانی از داستان های صیادی را می خوانند.

در میانه نوای رزیف، شوشی ها وارد می شوند، آنها از پشت کوه آمده اند، صدای جشن را شنیده اند، بیدار شده اند و می خواهند جشن را بهم بزنند، شوشی ها به صحنه می آیند. آنها لباس سیاه، صورتکی سفید و ریشی از لیف خرما دارند و کلاه هایی بلند از جنس شاخه های نخل به سر نموده اند، شاخه نخل در دست دارند و هرکه را سر راهشان ببینند با آن شاخه ها می زنند، بچه های سلخ با اشتیاق به سمت شوشی ها می دوند و تا شوشی ها آغاز به زدن می نمایند، آنها فرار می نمایند و این فرآیند بارها تکرار می گردد.

شوشی ها سعی می نمایند وارد صف رزیف خوان ها شوند، هرکدام از آنها خود را در میانه یک ردیف رزیف خوان جا می دهند، شوشی سیاه پوش در میان ردیفی از رزیف خوان های سفیدپوش قرار می گیرد.

آیین شوشی ادامه پیدا می نماید، و نقش های دیگری به آن اضافه می گردد، دو نفر که خود را به هیئت شتری درآورده اند و یک ساربان که صورتش را سفید نموده است، همراه شتر و دو کودک که خود را به صورت گاوی درآورده اند و کودکی دیگر که به شکل یک روباه درآمده است، همراه آنها وارد صحنه می شوند.

موسیقی رزیف متوقف می گردد و شوشی ها دوباره آغاز به کتک زدن مردم می نمایند، آنها، سلخی های پیر و جوان را با شاخه های نخل خود می زنند و به کسی رحم نمی نمایند، سپس به دریا می فرایند و در دریا شنا می نمایند و وقتی برمی گردند، رنگ سفید صورت آنها پاک شده است.

پس از آن دیگر کسی را کتک نمی زنند و همراه مردم آغاز به پایکوبی و پایکوبی می نمایند، کم کم نمایش شوشی ها به سرانجام می رسد و دوباره رزیف نواخته می گردد و سپس اهالی به بازی های محلی مشغول می شوند و جشن سرانجام می یابد.

* گزارش از بهاره جوشعار، کارشناس میراث فرهنگی

منبع: میراث آریا

به "نوروز صیاد، جشنی برای شکرانه صید ماهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوروز صیاد، جشنی برای شکرانه صید ماهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید