معرفی شرکت هواپیما سازی ایرباس

به گزارش نیلی ابزار، شرکت هواپیما سازی ایرباس | Airbus

بی شک وقتی حرف هواپیما و سفرهای هوایی می شود، بیشتر افراد فکرشان به سمت نام ایرباس به عنوان هواپیمایشان می رود. همه ما به عنوان مخاطبانی عمومی می دانیم که ایرباس نام یک شرکت هواپیما سازی است که بیشتر مسافرت های هوایی با آن در سراسر جهان انجام می شود اما، از این شرکت هواپیما سازی دیگر چه می دانید؟ در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق هم مروری بر اطلاعات شرکت هواپیما سازی ایرباس داشته باشیم و حوزه های کاری آن را مورد آنالیز قرار دهیم.

معرفی شرکت هواپیما سازی ایرباس

آشنایی با تاریخچه شرکت هواپیما سازی ایرباس

پس از جنگ دنیای دوم، در اثر تغییرات زیادی که این جنگ بر فضای صنعتی که در جوامع دنیای و به خصوص قاره اروپا به وجود آورده بود و بعلاوه نابودی تاسیسات هوایی بسیاری از کشورهای اروپایی، ائتلاف های هوا فضایی بسیاری در قاره اروپا در رقابت با شرکت های هواپیماسازی آمریکایی همانند: بوئینگ، مک دانل داگلاس، کورپوریشن و لاکهید به وجود آمد.

اما در همان زمان بیش از پیش شکوفایی بسیاری در صنعت هواپیمایی آمریکایی نیز به وجود آمده بود. پایه های اولیه شکل گیری هواپیمای ایرباس زمانی به وجود آمد که در سال 1956 و در نمایشگاه هوایی پاریس بود.

می توان گفت که بیشتر صاحبان شرکت های هواپیمایی اروپایی، چه کوتاه برد و چه میان برد در حاشیه این نمایشگاه درباره احتیاج به یک هواپیمای تازه مسافربری، نظرات و خواسته های خود را به بحث و تبادل گذاشتند.

در همین سال بود که دولت بریتانیا با استفاده از امکانات شرکت هاوکر سایدلی و همکاری 2 شرکت هواپیمایی فرانسوی با نام های برگه و نورد برای طراحی نخستین هواپیماهای ایرباس وارد مذاکره شدند.

در سال 1966 بود که درخواست تامین بودجه ایرباس از طرف 3 شرکت به نام آربایتشگماینشافت ایرباس آلمانی، سود اوییسن فرانسوی و هاوکر سیدلی انگلیسی به دولت هایشان ارسال و برای سال بعد تایید شد. اولین پروژه ساخت هواپیمایی که در دست گرفتند، هواپیمایی به نام A300 با ظرفیت جا به جایی 320 مسافر و به همراه 2 موتور جت بود.

ساخت اجزای مختلف این هواپیما پس از منتشر کردن بیانیه ای مشترک بین اعضا، بین شرکا تقسیم شد ولی در همان سال اتفاقات مختلفی پیش آمد. به طور مثال انگلیس به طور کامل خود را از این پروژه خارج کرد و در این بین شرکت آلمانی سهام خود را به 50 درصد رساند.

بالاخره در سال 1970، صنایع ایرباس به صورت رسمی تاسیس شد. اولین مدل هواپیمای این شرکت در سال 1972، پرواز اولیه خود را به صورت آزمایشی انجام داد. در سال 1972 اولین مدل تجاری این هواپیما وارد بازار دنیای شد.

با این که ایرباس امروزه بسیار معروف است اما این نکته را باید بدانید که این شرکت در ابتدا فرایند کندی در پیشرفت و توسعه خود داشت. یکی از دلایلی که کارشناشان این عرصه درباره کندی توسعه این شرکت بیان می دارند این است که رونمایی از پروژه A300 با رونمایی و معرفی هواپیمای فراصوتی کنکورد هم زمان شد و تبلیغات ایرباس در زیر سایه معرفی این هوایپما نهاده شد.

این تاثیر به حدی بود که تا سال 1972 شرکت ایرباس تنها 15 سفارش قطعی برای ساخت هواپیمای خود دریافت نموده بود. تا سال 1971 نیز تنها 81 ففرایند هواپیمای ایرباس A300 در شرکت های مختلف هواپیمایی در سراسر دنیا خدمت می کردند.

این شرایط ادامه داشت تا زمانی که این شرکت مدل ایرباس A320 را وارد بازار کرد. این مدل از ایرباس پیروز شد تا قبل از پروازش، 400 سفارش قطعی برای ساخت این مدل دریافت نماید. جالب است درباره هواپیمای ایرباس 300 این نکته را بدانید که این هواپیما اولین هواپیمای پهن پیکر دنیاست.

طراحی داخلی این هواپیما به گونه ای است که کابین مسافران دارای 2 راهروی موازی است و از 2 موتور جت نیرو می گیرد. آخرین ففرایند هواپیمای ایرباش 300 در ژوئیه سال 2007 به فدکس اکسپرس تحویل داده شد و بعد از آن دیگر فراوری نشد.

به هواپیمای ایرباس 320 که می رسیم، کمی روایت پیروزیت های ایرباس متفاوت می شود. این مدل سرآغاز پیروزیت های این شرکت بوده است و برای اولین بار در آن سیستم ناوبری به نام Fly-by-wire به کار برده شده است.

مدل های کوچک تر ایرباس 320 نیز با شماره کدهای ایرباس 318 و ایرباس 319 فراوری شده است. ایرباس 321 نیز از مدل پیروز قبلی خود بسیار بزرگ تر است و رقیبی بلا منازع برای هواپیماهای بوئینگ 737 محسوب می شود. مهندسان و طراحان شرکت ایرباس همیشه در حال تحقیق و مطالعه برای طراحی هواپیماهای بزرگ تر و پیشرفته تر به جای مدل های قبلی خود هستند. هواپیمای ایرباس 320 نئو، یکی از تازه ترین مدل هایی است که این شرکت به بازار عرضه نموده است.

اگر بخواهیم از هواپیماهای مدرن ایرباس صحبت کنیم بی شک باید از ایرباس های330 با 2 موتور جت و هوایپمای 340 با داشتن 4 موتور جت، دارای بردی معادل با 16700کیلومتر است، نام ببریم. هر دوی این هواپیماها مناسب برای سفر با مسافت های طولانی هستند.

بزرگ ترین هواپیمای شرکت ایرباس مدلی است به نام ایرباس 380 که در مجموع، ظرفیت حمل 850 مسافر را دارد. این هواپیما دارای 2 طبقه کامل مجهز می باشد. توان این هواپیما را 4 موتور جت آن تامین می کنند.

ایرباس 380 دارای مدل باری به نام A380- 800F نیز می باشد که بعد از هواپیمای آنتونوف 225 به عنوان دومین هواپیمای باری بزرگ دنیا شناخته می شود. جالب است بدانید که هواپیمای مسافربری ایرباس 380 برای اولین بار کارش را با پرواز در خطوط هوایی شرکت هواپیمایی سنگاپور آغاز کرد.

دیگر هواپیمای این کمپانی، هواپیمای مافوق صوت کنکورد در دو مدل مسافربری و باری است که بعد از ساخت توپولف، به عنوان دومین هواپیمای مافوق صوت دنیا به شمار میرود. این هواپیما را به عنوان محصولی مشترک بین انگلیس و فرانسه می شناسند.

کنکورد قادر است با سرعتی حدود 2 برابر سرعت صوت پرواز کند. سرعت پرواز این هواپیما برابر با 2 ماخ (ماخ پارامتری است که بی بعد تعریف می شود و در جریان های تراکم پذیری آیرودینامیک بسیار اهمیت دارد)، می باشد. موتورهای بسیار قدرتمند کنکورد مصرف سوخت بالایی دارند. درباره هواپیمای کنکوررد دانستن این نکته مهم است که بدانید این هواپیما در سال 1969 اولین پرواز آزمایشی خود را انجام داد، سپس در ژانویه سال 1976 رسما آغاز به کار کرد و پس از حادثه ای در سال 2000 در فرانسه، طراحان آن که موجب نقصی در ساخت هواپیمای خود شده بودند، به دلیل هزینه بالای سوخت این هواپیما و به صرفه نبودن فراوری مجدد آن، ساخت آن را متوقف کردند. آخرین پرواز کنکور در تاریخ 26 نوامبرسال 2003 انجام شد.

در سطر بالا اشاره کوچکی به این موضوع نمودیم که ایرباس به جز هواپیماهای مسافربری، هواپیماهای دیگری نیز فراوری می کند.

به جز مدل هواپیمای ایرباس A380- 800F که باری است و در سطر بالا شرح دادیم، تانکر سوخت رسان ایرباس که آن را مترو می نامند و بعلاوه هواپیمایی مافوق صوت کنکورد که علاوه بر مدل مسافربری آن، مدل باربری آن نیر ساخته شده است، از دیگر هواپیماهای ایرباس هستند.

در فوریه سال 2008، با ارزش ساختی برابر با 40 میلیارد دلار، قرار بر ساخت هواپیمای مترو شد. تانکر سوخت رسان ام آر تی، هواپیمایی است که با توجه به مدل ایرباس 320 ساخته شده و جایگزین هواپیماهای آمریکایی KC- 30 می باشد.

هواپیمای کنکورد نیز دارای یک نوع مخصوص باری است که برای پروازهای تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

درباره شرکت هواپیماسازی ایرباس این نکته را باید بگوییم که در عالم تجارت هواپیماها، این شرکت و شرکت بوئینگ همیشه با هم در رقابتی تنگاتنگ هستند.

تازهترین فراوری کمپانی ایرباس، خودرویی پرنده است که در حال حاضر در مرحله آرزمایشی قرار گرفته است. این شرکت در شرح طرح توسعه خود این گونه درباره این محصول تازه آورده است که: ماشین پرنده در شهرهای شلوغ و پر ترافیک می تواند بسیار کار آمد باشد.

منبع: الی گشت

به "معرفی شرکت هواپیما سازی ایرباس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شرکت هواپیما سازی ایرباس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید