مسائل شیوه نامه نشریات دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس آنالیز شد

به گزارش نیلی ابزار، مدیر سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس گفت: نشریات دانشجویی محفلی مناسب برای تمرین کار جمعی و فراوری محصول توسط دانشجویان دانشگاه های کشور است و نمی توان سهم و نقش مؤثر این نشریات در پیشرفت فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان را کتمان کرد.

مسائل شیوه نامه نشریات دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس آنالیز شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی نیلی ابزار، شهروز شریعتی مدیر سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه نشریات دانشجویی محفلی مناسب برای تمرین کار جمعی و فراوری محصول توسط دانشجویان دانشگاه های کشور است و نمی توان سهم و نقش مؤثر این نشریات در پیشرفت فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان را کتمان کرد، اضافه نمود: وجود آیین نامه ها و شیوه نامه های متعدد در مورد فعالیت نشریات دانشجویی هرچند از سویی بیانگر اهمیت این عرصه است اما تعدد و سردرگمی این شیوه نامه ها که هر کدام در زمانه ای و به مناسبتی نوشته شده است، گاه موجب می گردد که نشریات دانشجویی از اهداف مهمی که برای آنها معین شده است، باز مانند و اسیر مسائل و حواشی بشوند که نیرو و انگیزه یک کار جمعی و مفید را از دانشجویان سلب کند.

وی در مورد دسته بندی های صورت گرفته برای نشریات دانشجویی گفت: دسته بندی های صورت گرفته برای نشریات دانشجویی بدون مرز معین نسبت به هم هستند در حالیکه می توان نشریات را در دست کم در سه دسته علمی، فرهنگی- اجتماعی (هنری، ورزشی، ادبی) و نشریات سیاسی ویژه تشکل های دارای مجوز از هیات نظارت دانشگاه ها، تقسیم کرد.

مدیر سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به اهمیت آنالیز محتوایی نشریات دانشجویی اشاره نمود و گفت: با توجه به برگزاری جلسات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی در دانشگاه ها به صورت ماهیانه، امکان عملی آنالیز محتوایی نشریات دانشجویی که یکی از وظایف اصلی این کمیته است، وجود ندارد و کارگروه های مشخص کمیته ناظر هم در این شیوه نامه ها برای انجام این مهم، پیش بینی نشده است.

وی در ادامه از نبود برنامه منسجم برای حمایت از نشریات دانشجویی گفت و تأکید کرد: معین نبودن نحوه و میزان حمایت از نشریات دانشجویی و فقدان وحدت رویه در دانشگاه های کشور برای انجام این حمایت ها در عمل موجب شده است که برنامه منسجمی برای حمایت از فراوری نشریات دانشجویی مفید و پویا وجود نداشته باشد.

شریعتی در تشریح بعضی دیگر از نقاط ضعف آئین نامه ها و شیوه نامه های مربوط به نشریات دانشجویی گفت: فقدان ضمانت اجرایی کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه ها برای ارسال صورت جلسات خود به کمیته ناظر مرکزی، امکان تصدی همزمان یک نفر برای مدیر مسئولی بیش از یک نشریه، امکان برخوردهای سلیقه ای در معین نوع تنبیهات برای نشریات دانشجویی، نبود امکان عملی اعتراض به روند برگزاری انتخابات کشوری مدیر مسئولان، عدم وجود ساز و کار مناسب برای حمایت از نشریات الکترونیکی و... فقط بخشی از مصادیق نقاط ضعف آیین نامه ها و شیوه نامه های مربوط به نشریات دانشجویی هستند که متاسفانه تا کنون مورد دقت، قرار نگرفته است.

وی اضافه نمود: فراهم سازی بسترهای الکترونیکی که منجر به کاهش هزینه ها می گردد متاسفانه در هیچکدام از شیوه نامه های موجود مورد توجه قرار نگرفته است و سهمیه دانشگاه ها برای شرکت در این انتخابات که به نظر می رسد باید بر اساس سطح بندی کیفی نشریات دانشجویی باشد فقط بر مبنای تعداد عددی نشریات است.

مدیر سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در انتها خاطر نشان کرد: بخش بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی نشریات دانشجویی کشور به علت آن است که معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها به هر علت برنامه ریزی لازم را برای انجام اقدامات مسئله محور ندارند و از طرف دیگر این معاونت نیز در دانشگاه ها به مثابه چرخ پنجم دیده می گردد. معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس با استفاده از تجربیات خود، شیوه نامه ای را برای حمایت و رتبه بندی نشریات دانشجویی به تصویب رسانده که این شیوه نامه می تواند با هم اندیشی مدیران فرهنگی و اجتماعی دیگر دانشگاه ها بهتر گردد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "مسائل شیوه نامه نشریات دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل شیوه نامه نشریات دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید