مرگ جای گنج، سوداگران را به کام خود می کشاند

به گزارش نیلی ابزار، حفاری های غیرمجاز، معضلی است که هر روز در سراسر کشور اتفاق می افتد، این حفاری ها بیشتر به وسیله سوداگرانی انجام می گردد که با رویای دست یابی به اشیاء عتیقه و گنجی بادآروده دل به صحرا و بیابان می زنند، غافل از اینکه ممکن است زیر آوار حفاری ها جان بسپارند.

مرگ جای گنج، سوداگران را به کام خود می کشاند

به گزارش همشهری به نقل از میراث آریا، بر اساس آمار منتشر شده از سوی یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی 58 نفر طی سه سال اخیر جان خود را در حین حفاری های غیرمجاز در سراسر کشور از دست دادند.

این آمار تلخ تکان دهنده باید درس عبرتی برای سوداگران گردد. بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از این حفاری های غیرمجاز مربوط به استان کرمانشاه با 11 نفر فوتی طی سه سال اخیر است.

مرگ در گودال با گازگرفتگی

مرداد سال 99 بود که در شهرستان گیلان غرب پنج جوان 34 تا 43ساله برای پیدا کردن گنج به دامنه ارتفاعات غار مشرف به روستای کلاه دراز سفلی دهستان چله رفتند و گودالی را به دهانه حدود 50 سانتی متر و عمق 9 متر حفر کردند که متاسفانه به دلیل گازگرفتگی فوت کردند و یک نفر هم به وسیله پرسنل نیروی انتظامی دستگیر شد.

بر اساس آنالیز صورت گرفته به وسیله یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کرمانشاه و بنابر اظهارات فرمانده نیروی انتظامی شهرستان گیلانغرب، این پنج نفر به قصد دستیابی به اموال تاریخی اقدام به حفر تونل در صخره ای در نزدیکی روستای کلاه دراز سفلی که فاقد داده تاریخی بود، کردند.

بعلاوه در اردیبهشت ماه 1400 بود که چهار نفر دیگر از استان کرمانشاه اقدام به حفاری غیرمجاز در تپه ای بنام سنجان که بین دو روستای محمدآباد و زمانی از توابع بخش دینور شهرستان صحنه واقع شده است، کردند و چاهی را به عمقی حدود 30 متر حفر و موتور برق و دستگاه پیکور را به درون چاه منتقل کردند که در نهایت سه نفر از این حفاران به دلیل گازگرفتگی جان خود را از دست دادند و با کوشش نیرو های آتش نشانی و انتظامی جسد آن ها از درون چاه خارج می گردد، بعلاوه یک نفر نیز به وسیله پرسنل نیروی انتظامی دستگیر شد.

طی آنالیز صورت گرفته به وسیله کارشناسان، این تپه ثبت یا شناسایی نشده بود و برابر اعلام آن ها دارای یک یا دو لایه آثار سکونت تا عمق نیم متر بوده است. حفاران غیرمجاز براساس توهم گنج یابی تاوان سنگینی را به قیمت از دست دادن جان خود پرداخت می نمایند.

ریزش آوار و برق گرفتگی

بعد از استان کرمانشاه استان اصفهان با هشت فوتی طی سال های 98 و 99 رتبه دوم را در مرگ و میر ناشی از این حفاری های غیرمجاز به خود اختصاص داده است.

ازاین تعداد چهار حفار غیرمجاز که سه نفر آن ها بین 40 تا 46 سال سن داشتند در شهر کهریزسنگ و یک نفر 42ساله در شهر گلدشت کشته شده اند.

متوفیان در کهریزسنگ در حین انجام عملیات حفاری در چاه دچار گاز گرفتگی شده و متوفی گلدشت در حین حفاری به سیستم انتقال برق زیرزمینی برخورد نموده و دچار برق گرفتگی شده است.

بعلاوه در سال 1398 یک فرد 35ساله در حین حفاری در یک خانه تاریخی در بافت تاریخی شهر اصفهان براثر ریزش آوار خانه تاریخی در زیر آوار مدفون می گردد و فوت می نماید.

استان های خراسان رضوی و ایلام هر کدام با پنج فوتی رتبه های بعدی آمار مرگ و میر ناشی از حفاری های غیرمجاز طی سال های 98.99 و 1400 به خود اختصاص داده است. بعلاوه میانگین سنی فوت شدگان در استان خراسان رضوی 32 تا 35 سال بوده است.

استان های فارس، گلستان و گیلان طی سه سال اخیر چهار فوتی، استان های همدان و مرکزی سه فوتی، مازندران، کردستان، اردبیل و آذربایجان غربی با دو فوتی و استان های آذربایجان شرقی، خوزستان و زنجان با یک فوتی کمترین آمار مرگ و میر ناشی از حفاری های غیرمجاز را داشتند.

خوشبختانه استان های البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، قزوین، قم، کرمان، کهگیلویه و بوبراحمد، لرستان، هرمزگان و یزد هیچ آمار فوتی طی سه سال گذشته نداشتند.

سوداگران حفاری های غیرمجاز که به جای رسیدن به گنج به کام مرگ رفته اند. آمار فوتی ها ناشی از حفاری های غیرمجاز طی سال های 98. 99 و 1400 نشان می دهد که میانگین سنی افرادی که به کام مرگ کشیده شده اند 32 تا 45 سال است، جوانانی که با سودای گنج یابی زندگی خود و خانوادهَشان را نابود کردند.

منبع: فرارو

به "مرگ جای گنج، سوداگران را به کام خود می کشاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ جای گنج، سوداگران را به کام خود می کشاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید