ماده ای محکم تر از سیمان اتفاقی کشف شد

به گزارش نیلی ابزار، ساخت ماده ای که از سیمان محکم تر است و در عین سبکی و استحکام برای محیط زیست هم ضرر ندارد مایه شگفتی شد.

ماده ای محکم تر از سیمان اتفاقی کشف شد

به گزارش نیلی ابزار ، کول داون، ماده ای که در صحرای آریزونا شناخته شد و سر از نشریات علمی درآورد، اکنون گزارش شده است که می تواند ساختمان ها و زیرساخت ها را متحول سازد. دلیل این مساله آن است که فروک ماده ای محکم تر از سیمان و بعلاوه سازگارتر با محیط زیست است.

این داستانی است که بیش از یک دهه پیش در دانشگاه آریزونا آغاز شد، زمانی که دیوید استون دانشجوی دکتری با ساخت ماده ای جایگزین برای سیمان با تراشه های ضایعات فولاد در یک مسابقه نوآوری برنده شد. در سال 2013 حق ثبت اختراع برای ساخت فروک به استون داده شد و او اقداماتی را برای تجاری سازی آن آغاز کرد. استون در این خصوص گفت: همه این ماجرا از یک کشف اتفاقی و تصادفی در آزمایشگاه آغاز شد.

بر اساس گزارش ایرنا، ابداع شیوه های ساختمانی پایدارتر در کانون تمرکز محققان در سرتاسر دنیا واقع شده است و در این زمینه از انواع مواد شامل شبکه های قارچی (fungal networks) و کاه استفاده می نمایند. ضایعات فولاد نیز در این زمینه کاربرد دارد. ایلوی بونفین در مقاله ای برای سرتیفاید انرژی درباره فروک نوشت: جست وجو برای یافتن جایگزین های پایدار برای سیستم های ساخت و ساز کنونی موجب پدیدار شدن بسیاری از مواد نو شده است.

این ماده به نوبه خود بر اساس چند شاخص از سیمان محکم تر و مقاوم تر است؛ 13.5 درصد برای نیروی تراکمی، 20 درصد برای نیروی شکافی و 18 درصد برای نیروی موجی (flexural).

این ماده از براده های فولاد که معمولا دور ریخته می گردد و بعلاوه سیلیکا از شیشه سابیده شده ساخته می گردد. در حقیقت 95 درصد از موادی که فروک را می سازند بازیافتی هستند که موجب می گردد این ماده یک گزینه ارزان باشد. بعلاوه شاخصه های شیمیایی وجود دارد که در زمان سفت شدن این ماده موجب گرفتن دی اکسید کربن از هوا و کاهش آلودگی می گردد.

سالانه در دنیا حدود چهار میلیارد تن سیمان فراوری می گردد و فراوری این میزان سیمان موجب ایجاد هشت درصد از آلودگی هوای دنیا می گردد.

گزارش ها حاکی است که در حال حاضر پروژه های در مقیاس کوچک امکان پذیرتر است تا زمانی که مقادیر زیادی از ضایعات فولاد قابل تامین باشد.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "ماده ای محکم تر از سیمان اتفاقی کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماده ای محکم تر از سیمان اتفاقی کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید