طرز تهیه کله پاچه به چه صورت می باشد؟

به گزارش نیلی ابزار، کله پاچه یکی از غذاهای پرطرفدار و همینطور سنتی ایرانیان بوده که از فواید بسیاری برای تقویت بدن افراد برخوردار می باشد. علاوه بر مزایای فراوانی که کله پاچه دارد، باید بدانید که به علت داشتن چربی بسیار، این غذا برای افرادی که دارای انواع چربی خون هستند، مناسب نیست.

طرز تهیه کله پاچه به چه صورت می باشد؟

افراد اندکی هستند که تمایل به درست کردن کله پاچه در منزل خود را دارند و قطعا برای این دسته از افراد ممکن است این سوال وجود داشته باشد که نحوه درست کردن کله پاچه به چه صورت است؟

در این گزارش که به وسیله کارشناسان ما در مرکز خرید و فروش گوسفند زنده در تهران تهیه شده است، سعی شده تا طرز تهیه کله پاچه را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با طرز تهیه کله پاچه

مراحل آماده سازی برای تهیه کله پاچه بازاری

بهتر است بعد از ذبح گوسفند بلافاصله کله را با آب جوش یا داغ و چاقوی تیز تمیز کنید. در این شرایط تمیز کردن کله و پاچه از موهای موجود بر روی آن راحت تر است.

پس از موها گوش ها را ببرید. پیشنهاد می کنیم برای سلامت بیشتر از مواد افزودنی برای جداکردن موها استفاده نکنید. حالا نوبت به پاچه ها می رسد. پاچه را در دست بگیرید و با استفاده از چاقو سم ها را ببرید. در مرحله بعدی کله و پاچه ها را روی شعله گاز قرار دهید تا موهای به جامانده بسوزد.

سپس مجرای نای را زیر فشار شدید آب قرار دهید تا کثیفی های موجود در بینی خارج گردد. سپس جمجمه گوسفند را بشکنید و کرم های موجود در قسمت سر گوسفند را تمیز کنید.

چشم را خارج نموده و بشویید. زبان را هم با مسواک تمیز کنید. اگر قرار است به همراه تهیه کله پاچه رستورانی سیراب و شیردون هم بپزید، باید ابتدا آنها را خوب با آب داغ بشویید و سپس با چاقو برش داده و کثیفی های موجود بر آن را پاک نموده و از بین ببرید.

مواد لازم برای تهیه کله پاچه بازاری

هرکس متناسب با سلیقه خود می تواند از افزودنی های مختلفی برای تهیه کله پاچه و سیرابی استفاده کند اما روش متداولی برای پخت این غذا وجود دارد که مواد اولیه مشخصی برای آن وجود دارد. این مواد لازم برای یک دست که پاچه کامل شامل موارد زیر هستند.

  • کله گوسفندی 1 عدد
  • پاچه گوسفند 4 عدد
  • پیاز بزرگ 1 عدد
  • نخود 100 گرم (در صورت تمایل)
  • چوب دارچین 2 عدد کوچک (یا نصف قاشق چایخوری دارچین ساییده شده)
  • سیر 2 یا 3 حبه
  • زنجبیل نصف قاشق چای خوری
  • زعفران ساییده شده نصف قاشق چایخوری (در صورت تمایل)
  • نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم
  • لیمو عمانی 8 عدد (در صورت تمایل)
  • هل 8 عدد (در صورت تمایل)

نحوه درست کردن کله پاچه

طرز تهیه کله پاچه طباخی

پخت این غذای خوشمزه چندین مرحله دارد که باید قدم به قدم به پیش روید تا برترین و خوشمزه ترین کله پاچه رستورانی را داشته باشید. اگر قصد دارید تا از نخود در پخت کله پاچه بهره ببرید بهتر است از روز قبل ان ها را در آب ریخته و به اصطلاح نم کنید. چند بار آب نخود ها را عوض کنید تا هم نفخ آنها کمتر گردد و هم زمان پخت پایین بیاید.

مرحله اول در تهیه کله پاچه و سیرابی

کله و پاچه های تمیز شده را در یک قابلمه مناسب (از لحاظ میزان) ریخته و روی آن آب می ریزیم. سطح آب باید اندکی بالاتر از کله و پاچه ها بیاید. برای پخت بیشتر بهتر است نخودها را همین ابتدا در داخل قابلمه بریزید اما اگر از پختن آن مطمئن هستید نخودها را در مراحل بعدی داخل قابلمه بریزید. شعله زیر قابلمه را زیاد کنید تا آب جوش بیاید. پس از جوش آمدن آب کف های ایجاد شده بر روی اب را با ملاقه خارج کنید.

مرحله دوم تهیه کله پاچه خانگی

پیازها را شسته و نگینی خرد کنید و داخل قابلمه بریزید بعضی افراد ترجیح می دهند تا پیاز را قبل از اضافه کردن به قابلمه تفت دهند. سیر را هم در داخل قابلمه رنده کنید. سپس زردچوبه، فلفل، دارچین، زنجبیل و لیمو عمانی را هم به قابلمه اضافه کنید.

مرحله سوم تهیه کله پاچه در منزل

پس از افزودن تمامی مواد بین 6 الی 8 ساعت برای پخت کامل کله و پاچه گوسفندی ضروری است. البته این موضوع بسته به میزان شلعه گاز هم دارد. در ساعت پایانی پخت آن موقع ریختن نمک فرا می رسد. توجه داشته باشید که اضافه کردن نمک در مراحل قبلی می تواند زمان پخت کله و پاچه را افزایش دهد.

مرحله چهارم

پس از پخت کامل کله پاچه بهتر است محتویات قابلمه را خارج نموده و آب کله پاچه را یکبار از صافی رد نموده و دوباره روی گوشت ها بریزید تا چند دقیقه دیگر قل بخورد. پس از پخت کامل کله پاچه آب را جدا نموده و محتویات کله و پاچه ها، سیرابی و نخود ها را درون یک دیس مناسب می ریزیم. حالا کله پاچه با ترشی، پیاز، نان سنگک تازه و... خوردن دارد.

طرز تهیه کله پاچه در زودپز

اگر قصد دارید غذا زودتر آماده گردد و زمان کمتری را برای پخت آن طی کنید، پس از آماده کردن کله و پاچه ها آنها را درون زودپز ریخته و در آن را محکم می بندیم. هر چند با این روش با زمانی در حدود 2 الی 3 ساعت غذا آماده می گردد اما طعم کله پاچه در قابلمه با روش پخت سنتی بسیار بهتر است.

نحوه درست کردن کله پاچه در منزل

نکات مهم در طرز تهیه کله پاچه و سیرابی

  • با توجه به طبع سرد کله پاچه حتما از دارچین و فلفل در زمان خوردن آن بهره ببرید. پس از آن هم بهتر است خرما یا چای دارچین میل کنید.
  • به دلیل کالری و چربی بالا (اصطلاحا سنگین بودن) از مصرف کله پاچه برای وعده شام خودداری کنید.
  • بعضی تمایل دارند از بلغور گندم در زمان پخت نیز استفاده نمایند.
  • بعد از پخت کامل غذا، چوب دارچین، لیمو عمانی و سبزیجات غیر قابل مصرف را از غذا جدا کنید.
  • در زمان میل کردن مغز گوسفند مواظب غده های موجود در ان باشید. بهتر است مغز گوسفند را در ظرفی جدا ریخته و غده ها را در بیاورید.
  • در زمان خرید کله و پاچه از تازه بودن آن اطمینان کسب کنید.
  • یک دست کله پاچه برای وعده ناهار 4 نفر مناسب است.
  • از قلم نیاندازید که طعم اصیل کله پاچه با نان سنگک تازه تکمیل می گردد.
  • کله پاچه بهتر است با شعله کم و به آرامی پخته گردد.

در نهایت بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که کله پاچه رستورانی برای بیماران قلبی، مبتلایان به فشار خون و چربی خون بالا، افرادی که سابقه سکته مغزی و قلبی دارند، مبتلایان به نقرس، روماتیسم، کبد چرب، دیابت و بیماری های عروقی به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

سخن پایانی

در این گزارش با طرز تهیه کله پاچه و سیرابی به طور کامل آشنا شدید و دیگر به راحتی می توانید اقدام به درست کردن کله پاچه کنید. اما قبل از هر چیزی، تمام افراد در پی خرید برترین و سالم ترین گوسفند جهت درست کردن کله پاچه هستند.

علاوه بر آن قیمت گوسفند زنده یکی دیگر از عواملی است که برای همه اهمیت دارد. اگر در پی خرید گوسفند زنده با کیفیت و سالم با قیمت مناسب هستید، ما به شما مرکز خرید و فروش دام زنده تهران (www.alivesheep.com) را معرفی می کنیم.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که قیمت گوسفند زنده امروز تهران تا چند میلیون تومان هم می تواند گرانتر شده و از طرفی خریدار هم متوجه این قضیه نگردد. زیرا در بازاری که تعرفه و نظارت درستی بر روی آن نباشد چنین موضوعی طبیعی است. با این حال مرکز پخش نمونه، همیشه آماده ارائه اطلاعات به روز و خدمات به شهروندان می باشد.

مرکز پخش و فروش نمونه به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه های فروش دام و گوسفند زنده در تهران با مجوز و مدرک رسمی از سازمان دامپزشکی با سالها تجربه آماده دریافت سفارش آنلاین و انواع خدمات همانند ارسال قصاب ماهر و ارسال باسکول به محل مورد نظر به صورت شبانه روزی حتی در ایام تعطیل جهت عقیقه، نذورات و مراسمات (عروسی، کربلا، حج) به شهروندان عزیز می باشد. لازم به ذکر می باشد که این مرکز همیشه آماده تحویل برترین نژادهای گوسفند با گوشت عالی به شما عزیزان است.

منبع: فرارو

به "طرز تهیه کله پاچه به چه صورت می باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کله پاچه به چه صورت می باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید