سندروم ساختمان بیمار و ارتباط آن با کرونا

به گزارش نیلی ابزار، خبرنگاران/فارس عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت محیط شیراز، با بیان اینکه گرد و غبار موجود در خانه عامل بروز علائم سندروم بیمار یا (SBS) می گردد، افزایش خطر ابتلا به این سندروم در دوران شیوع همه گیری کرونا را یادآور و راهکارهای جلوگیری از آن را متذکر شد.

سندروم ساختمان بیمار و ارتباط آن با کرونا

حسن هاشمی به نیلی ابزار گفت: گرد و غبار ته نشین شده بر روی سطوح داخل منازل و محیط های بسته، حاوی آلاینده های متعدد و خطرناک و تهدیدی جدی برای سلامت ساکنان و به ویژه گروه های حساس است.

او گفت: تحقیقات متکی بر نمونه برداری و بررسی آلاینده های گرد و غبار داخل منازل و ارزیابی سلامت ساکنان نشان می دهد که احتمال ایجاد حساسیت هایی موسوم به سندروم ساختمان بیمار (SBS) در افراد به واسطه مواجهه به این آلاینده ها وجود دارد.

هاشمی گفت: علائم این بیماری می تواند شامل خارش یا آبریزش چشم ها، آبریزش و گرفتگی بینی، سردرد، سرگیجه، تهوع، خشکی، خارش یا التهاب پوست، خشکی گلو، خستگی و حساسیت به بوها باشد.

این استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت شیراز گفت که تحقیقات نشان داده که مواجهه با هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای جذب شده در گرد و غبار، خطری بالقوه سرطانزا محسوب می گردد.

هاشمی گفت: بدیهی است که به واسطه طولانی شدن حضور در محیط بسته، به ویژه قرنطینه خانگی در زمان کرونا، این علائم تشدید می گردد، لذا باید راهکارهایی را مد نظر قرار داده و اجرایی کرد.

او ادامه داد: می توان با اقداماتی مانند پرهیز از کباب کردن و سرخ کردن غذا در فضای داخل آشپزخانه، پرهیز از سوزاندن شمع و اسپند، پرهیز از مصرف دخانیات در فضای بسته، درزگیری در و پنجره ها در مواقع طوفان گرد و خاک، نصب هود یا هواکش در آشپزخانه و سرویس دوره ای آن، استفاده از کفپوش های مناسب (سنگ و سرامیک)، جارو کردن و گردگیری مرتب سطوح، پرهیز از استفاده از شومینه و بخاری های گازی، استفاده از گیاهان آپارتمانی و دستگاه های تصفیه هوا، می توان اندازه PAHs در منازل مسکونی و در نتیجه مواجهه با این ترکیبات را کاهش داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: برای کاهش بروز حساسیت های SBS، کنترل رطوبت، به کار بردن مواد و مصالح سازگار با سلامت در احداث و بازسازی بنا، کاهش مواجهه با شوینده ها و گندزداها و تهویه مناسب هوای داخل محیط هم پیشنهاد می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سندروم ساختمان بیمار و ارتباط آن با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندروم ساختمان بیمار و ارتباط آن با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید