رتبه برترهای کنکور از شهرستان های کم امکانات: تعجب سازمان سنجش از درصدهاشون

به گزارش نیلی ابزار، قبولی کنکور رویایی است که بسیاری از افراد پس از ورود به مدرسه در سر دارند و هرچه به انتها دوره دبیرستان نزدیک تر می شوند اضطراب و نگرانی آن ها برای رسیدن به این رویا افزایش پیدا می کند. سوالی که برای بسیاری از متقاضیان کنکور پیش می آید این است که امکانات تا چه حد روی موفقیت آن ها تاثیر می گذارد؟

رتبه برترهای کنکور از شهرستان های کم امکانات: تعجب سازمان سنجش از درصدهاشون

شما در هر زمینه ای که بخواهید فعالیت کنید نیاز به امکانات حداقلی دارید و این مورد در کنکور نیز صدق می کند. پس نمی توان از تاثیر امکانات در افزایش میزان پیروزیت غافل شد. دراین بین افرادی نیز هستند که توانستند معادلات را بهم بریزند تا حدی که نرم افزارهای تخمین رتبه هم از میزان پیشرفت اونها متعجب شدن. آشنایی با این افراد می تواند به شما انگیزه بیشتری برای کسب رتبه قبولی بدهد.

تاثیر امکانات بر کسب رتبه قبولی کنکور

با توجه به اینکه انواع مدارس در ایران وجود دارد می دانیم که امکانات و حتی در بسکمک از موارد شیوه تدریس در این مدرسه ها یکسان نیست. این موضوع به صورت مستقیم روی میزان یادگیری دانش آموزان و حتی انگیزه آن ها برای ورود به دانشگاه تاثیر می گذارد.

با این حساب باید گفت امکانات به صورت مستقیم روی کسب رتبه قبولی کنکور تاثیر می گذارند. اگر نگاهی به لیست قبول شدگان آزمون سراسری در بازه های زمانی مختلف بیندازید متوجه می شوید که به خصوص طی سال های اخیر بیشترین درصد قبولی کنکور متعلق به افرادی است که در شهرها و مدارس پیشرفته درس خوانده اند.

امکانات یک مدرسه و میزان تجربه یا مهارت کادر آموزشی آن باعث می گردد دانش آموز راحت تر مباحث درسی را یاد بگیرد و بتواند خود را برای شرکت در آزمون سراسری آماده کند. بهره مندی از این شرایط در شهرهای بزرگ به راحتی امکان پذیر است اما دراین بین تکلیف دانش آموزان منطقه ها محروم یا شهرهای کوچک چه می گردد؟ چه عوامل دیگری در کسب رتبه تاثیر دارند؟ این موارد را بررسی می کنیم.

عوامل موثر در کسب رتبه قبولی کنکور

همان طور که گفتیم بهره مندی از امکانات و تحصیل در مدارس پیشرفته از مهم ترین عواملی به شمار می آیند که به دانش آموز کمک می کنند رتبه خوبی در آزمون سراسری به دست بیاورد. در واقع بسکمک از رتبه های برتر کنکور از طریق افرادی کسب می شوند که امکانات مناسبی در اختیار داشتند.

البته امکانات تنها عامل تاثیرگذار بر افزایش احتمال قبولی کنکور نیست بلکه افراد باید تلاش مستمر داشته باشند تا بتوانند در این آزمون سرنوشت ساز رتبه خوبی کسب و در بهترین دانشگاه های کشور تحصیل کنند.

دراین خصوص همچنین باید گفت میزان یادگیری افراد به صورت مستقیم روی رتبه آن ها تاثیر دارد. دانش آموزانی که بتوانند مهارت یادگیری خود را تقویت کنند به مرور سرعت درس خواندن آن ها نیز بیشتر می گردد و با این کار می توانند در کنکور به سوالات بیشتری جواب بدهند. این مورد احتمال کسب رتبه بهتر را افزایش می دهد.

یادگیری مهارتی است که به فکر افراد و همچنین میزان تمرکز آن ها برمی گردد. برخی دانش آموزان بدون تلاش خاصی قدرت یادگیری بالایی دارند اما این موضوع نباید دل سردی شما را در پی داشته باشد بلکه باید باعث افزایش تلاشتان گردد.

داشتن هدف و برنامه ریزی درست برای آن از دیگر عوامل موثر بر افزایش احتمال قبولی در کنکور هستند و در واقع بدون توجه به این موارد حتی اگر در بهترین مدرسه کشور تحصیل کنید باز هم امکان کسب رتبه برتر برای شما فراهم نمی گردد.

آیا بدون امکانات می توان به قبولی کنکور امیدوار بود؟

امکانات همیشه جایگاه مهم خود را درزمینه افزایش احتمال قبولی در کنکور دارند. در واقع افرادی که از شرایط و امکانات خوبی بهره مند هستند مسیر آسان تری برای رسیدن به رتبه برتر طی می کنند و لازم نیست با چالش های زیادی روبه رو شوند.

اما این سوال پیش می آید که آیا تنها دانش آموزان محصل در مدارس پیشرفته می توانند در بهترین دانشگاه های کشور تحصیل کند؟ دراین بین تکلیف افرادی که در منطقه ها محروم کشور درس می خوانند چه می گردد؟ آیا این دانش آموزان نباید امیدی برای ادامه تحصیل خود در شرایطی مناسب و رشته ای خوب داشته باشند؟

در سال های گذشته بسکمک از افراد نداشتن امکانات را دلیل عدم پیروزیت خود می دانستند اما جالب است بدانید برخی دانش آموزان با وجود تحصیل در منطقه ها محروم توانستند به بهترین رتبه های کشوری دست پیدا کنند. با شناخت این افراد قطعا انگیزه متقاضیانی که امکانات را سد پیروزیت خود می دانند افزایش می یابد.

کدام افراد بدون امکانات رتبه برتر کنکور شدند؟

کسب رتبه قبولی کنکور را می توان یکی از مهم ترین اهداف بسکمک از دانش آموزان در سراسر کشور دانست. بااین حال افرادی که در شهرهای پیشرفته درس می خوانند به دلیل برخورداری از شرایطی مطلوب و همچنین امکانات مناسب شانس بیشتری برای قبولی دارند.

همه ما با این موضوع آشنا هستیم و آن را باور داریم اما جالب است بدانیم افرادی هستند که بدون توجه به کمبود امکانات تمام تلاش خود را برای کسب رتبه برتر به کار گرفتند و در این مسیر به پیروزیت دست پیدا کردند. در ادامه به معرفی برخی از این افراد می پردازیم.

رستگار رحمانی تنها رتبه 1 کنکور تجربی و زبان 1388 از شهرستان جوانرود

رستگار رحمانی رتبه یک کنکور تجربی و زبان کنکور 1388

رستگار رحمانی را می توان تاثیرگذارترین فردی دانست که به ما نشان داد پیروزیت در کنکور همیشه به امکانات وابسته نیست و گاهی افراد باید برای رسیدن به هدف تلاش خود را چند برابر کنند و موقعیت را در نظر نداشته باشند.

این فرد در شهر مرزی جوانرود و در یک خانواده پرجمعیت به جهان آمد. زندگی در شهرهای مرزی خود به خوبی نشان دهده سطح پایین خدمات و امکانات است حال اگر خانواده پرجمعیت نیز باشد قطعا والدین نمی توانند به خوبی امکانات را برای تمام بچه ها خود فراهم کنند.

با تمام این تفاسیر رستگار رحمانی توانست با تلاش و پشتکار زیاد تمام معادلات را بهم بزند و نشان دهد که گاهی انگیزه و تلاش بیشتر از امکانات باعث پیروزیت و رشد افراد می گردد.

رستگار رحمانی اولین بار در سال 1385 کنکور می دهد اما به دلایل شخصی از ثبت نام در دانشگاه خودداری می کند و به جای آن به مدت 2 سال راهی خدمت سربازی می گردد.

زمانی که آقای رحمانی خدمت خود را به خاتمه می رساند حدودا 4 ماه تا کنکور فرصت داشتند برای اینکه مباحث مختلف را یاد بگیرند و در آن ها مسلط شوند. رستگار رحمانی توانست در سال 1388 و در این زمان کوتاه رتبه یک کنکور تجربی و زبان را به دست بیاورد.

این موضوع به حدی عجیب بود که سازمان سنجش نتوانست آن را قبول کند و گمان بر تقلب بردند. بنابراین مجدد از ایشان آزمون گرفت. اما آقای رحمانی در دور دوم نیز پیروز به قبولی کنکور و کسب رتبه اول شد تا ثابت کند افراد در محدودیت ها نیز می توانند ستاره شوند.

محمدرضا پناهلو رتبه 340 تجربی و 97 زبان

محمدرضا پناهلو از دانش آموزان شهرستان ابهر است که با کسب رتبه 340 در رشته تجربی توانست پیروز به تحصیل پزشکی در دانشگاه شهید بهشتی تهران گردد. این دانش آموز می تواند برای افرادی که امکانات شهر کوچک خود را بهانه ای برای عدم کسب رتبه برتر در کنکور قرار داده اند الگوی مناسبی باشد و به آن ها انگیزه دهد.

محمدرضا پناهلو تمام دروس کنکور را به طور کامل مطالعه می کرد و این موضوع باعث قبولی کنکور او شد. اگر شما نیز در پی کسب تراز هستید علاوه بر دروس تخصصی باید وقت زیادی را به مطالعه کتاب های عمومی اختصاص دهید.

محمدرضا پناهلو علاوه بر قدرت یادگیری همیشه در کارگاه های آموزشی شرکت می کرد تا بتواند دانش و مهارت خود را افزایش دهد و همچنین با نحوه تحلیل سوال ها در کنکور آشنا گردد. شما نیز برای پیروزیت لازم است با این تکنیک ها آشنا شوید. معمولا در این مسیر استفاده از خدمات مشاوره کنکور کمک زیادی می کند.

پویا آزادبخش رتبه81 کنکور تجربی 1402

کسب رتبه 81 تجربی برای دانش آموزی که در شهری کوچک و با امکاناتی قطعا کم تر از مرکز زندگی می کند دیگر یک رویا نیست چراکه پویا آزادبخش با تلاش و پشتکار خود توانست در کنکور 1402 به آن برسد.

پویا آزادبخش رتبه 81 کنکور تجربی 1402 در کنار مشاور کنکورش محمدحسین جدیدی نژاد

پویا آزادبخش با اینکه در کلان شهرها تحصیل نمی کرد اما با کمک مشاوره تخصصی و شرکت در کارگاه های آموزشی توانست مهارت های تحلیل خود را افزایش دهد. تا حدی که توانست درس زیست شناسی را در کنکور 91.2% بزند. و این موارد زمینه را برای کسب رتبه برتر از طریق او فراهم کردند. آقای آزادبخش اکنون در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل در رشته پزشکی است.

علیرضا مهندسی رتبه 5 کنکور ریاضی

علیرضا مهندسی دیگر دانش آموزی است که از شهر ساوه و با امکانات محدود توانست رتبه 5 منطقه را در رشته ریاضی به دست بیاورد. علیرضا مهندس از دوران دبیرستان همیشه درصدد کسب پیروزیت و قبولی کنکور بود تا اینکه در آزمون سال 1402 به هدف خود دست پیدا کرد.

علیرضا مهندس نیز یکی از نمونه های شاخص دانش آموزان پرتلاش است که بدون زندگی در شهر پیشرفته ای مانند تهران توانست رتبه برتر آزمون سراسری را به دست بیاورد. درصد فیزیک 94.29% او بیانگر میزان تاثیر تلاش، پشتکار و نحوه درس خواندن این دانش آموز است.

کارنامه کنکور علیرضا مهندسی رتبه 5 کنکور ریاضی از شهرستان ساوه

عماد جمالزهی رتبه تجربی

عماد جمالزهی 2 سال متوالی پشت کنکور ماند و در سال دوم رتبه لازم برای تحصیل در رشته پزشکی را به دست آورد. عماد دوران تحصیل خود را در شهرستان ایرانشهر واقع در سیستان و بلوچستان گذرانده بود. از دانش آموزان پرتلاشی بود که همیشه رویای کسب رتبه برتر و قبولی کنکور را در سر داشت. این دانش آموز با تغییر در روش مطالعه و همچنین تلاش برای افزایش مهارت در یادگیری توانست به این رویا دست پیدا کند.

چگونه افراد بدون امکانات در کنکور پیروز می شوند؟

مهم ترین دلیلی که می تواند باعث پیروزیت افراد و کسب رتبه قبولی کنکور گردد تلاش و پشتکار آن ها است. اگر شما نیز بتوانید به جای تمرکز روی عدم امکانات، انرژی خود را برای یادگیری بهتر صرف کنید می توانید به کسب پیروزیت امیدوار باشید.

یادگیری در برخی افراد ذاتی است اما شما نیز با روش های درست می توانید این مهارت را کسب کنید. علاوه بر یادگیری درست مطالب باید با نحوه تحلیل سوال ها و پیدا کردن پاسخ آن ها در کوتاه ترین زمان آشنا شوید. افرادی که از این مهارت برخوردار باشند شانس بیشتری در کسب رتبه برتر کنکور دارند حتی اگر ساعت های کم تری را به مطالعه اختصاص داده باشند.

هوش عامل دیگری است که تا حدودی روی کسب نمره قبولی کنکور تاثیر دارد. البته باید بدانید افراد کمی هستند که تنها به دلیل هوش بسیار زیاد خود در موارد مختلف مانند کسب رتبه برتر در کنکور پیروز می شوند. پس نباید با تصور اینکه هوش شما خیلی زیاد نیست خود را از مسیر پیروزیت دور کنید.

در کنار تلاش و هوش نحوه درس خواندن نیز بسیار مهم است. در واقع افرادی که ساعت های طولانی مطالعه می کنند اما از روش صحیح درس خواندن به گونه ای که بتوانند تست ها را در کوتاه ترین زمان جواب دهند آگاه نیستند نمی توانند رتبه خوبی نیز کسب کنند.

مطالعه اصولی، آگاهی از چگونگی تحلیل سوال ها، شناخت نقاط ضعف و تقویت آن ها ازجمله مواردی هستند که در مسیر پیروزیت در کنکور به افراد کمک می کنند. اما چگونه می توان اطلاعات خود را در این زمنیه افزایش داد؟

چگونه روش صحیح درس خواندن برای کنکور را بیاموزیم؟

چه فردی باشید که به امکانات زیاد دسترسی دارید چه از دسته دانش آموزانی باشید که در منطقه ها محروم تحصیل می کنید باید روش درست مطالعه را بشناسید تا با رعایت نکات مهم قبولی کنکور را به دست بیاورید.

درخصوص روش مطالعه دروس کنکور نمی توان یک راه کار کلی برای همه متقاضیان گفت چراکه افراد هرکدام روش به خصوصی برای یادگیری بهتر مسائل دارند و این موضوع حتی در ساعتی که برای مطالعه انتخاب می کنند معین است.

لازم است بگوییم با توجه به امکان دریافت مشاوره آنلاین و همچنین شرکت در کلاس های کنکور به صورت غیرحضوری از طریق بهترین استادهای کشور مانند ماز، کلاسینو، تاملند، مرکز مشاوره کنکور جدیدی نژاد و… دیگر لازم نیست نگران عدم بهره مندی شهر خود از امکانات آموزشی باشید. در واقع کلاس و مشاوره های آنلاین توانستد مانعی به نام عدم دسترسی به اساتید و امکانات را از سر راه دانش آموزان سراسر کشور بردارند.

با تمام این تفاسیر باید گفت در هر شهر و منطقه ای که زندگی می کنید می توانید به قبولی کنکور، قبولی فرهنگیان و… امیدوار باشید.

جمع بندی

اگر دغدغه قبولی کنکور و کسب رتبه برتر دارید اما به دلیل زندگی در شهری کوچک یا منطقه ای محروم به این موضوع فکر می کنید که توانایی رقابت با متقاضیان شهرهای بزرگ را ندارید باید به شما بگوییم در طی سال های اخیر افراد زیادی توانستند از شهرهای کوچک و حتی محروم به پیروزیت در این آزمون دست پیدا کنند.

یکی از مهم ترین متقاضیانی که تعجب سازمان سنجش را برانگیخت رستگار رحمانی بود که رتبه یک تجربی و زبان را کسب کرد. از دیگر افرادی که با کم ترین امکانات به پیروزیت رسیدند باید به پویا آزادبخش، علیرضا مهندسی، عماد جمالزهی و محمدرضا پناهلو اشاره کرد.

منبع: یک پزشک

به "رتبه برترهای کنکور از شهرستان های کم امکانات: تعجب سازمان سنجش از درصدهاشون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه برترهای کنکور از شهرستان های کم امکانات: تعجب سازمان سنجش از درصدهاشون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید