خبرنگاران کرونا، اهدای عضو در کردستان را متوقف کرد

به گزارش نیلی ابزار، سنندج - خبرنگاران - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: شرایط ناشی از بحران بیماری همه گیر کرونا، موجب توقف اعمال جراحی پیوند عضو در کشور شده و همین مساله، اهدای عضو در کردستان را هم متوقف نموده است.

خبرنگاران کرونا، اهدای عضو در کردستان را متوقف کرد

دکتر صدیق جدیدالاسلامی روز چهارشنبه در گفت و گوی خبری گفت: در طول مدت شیوع کرونا، مرگ مغزی تعدادی از بیماران مورد تایید نهاده شد اما بدلیل اینکه آنها قبلا در بخش های مراقبت های ویژه بستری بودند با آزمایش های صورت گرفته نتوانستیم بطور قطعی از آلوده نبودن شان به کرونا اطمینان حاصل کنیم.

وی با بیان اینکه این عوامل مانع از کوشش برای اهدای اعضای افراد مرگ مغزی در استان شد، از اهدای اعضای بدن 40 بیمار مرگ مغزی از سال 90 تا سرانجام سال گذشته در این استان اطلاع داد و اضافه نمود: این امر منجر به نجات جان 180 نفر شد.

جدید الاسلامی تاکید نمود: هر نفر با اهدای 2 کلیه جان بسیاری از بیماران را نجات می دهد چون تعداد بیماران دیالیزی نیازمند به پیوند کلیه زیاد است اگر نصف این افراد عضو دریافت نمایند، تعداد زیادی از مرگ حتمی رهایی می یابند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: با استفاده از اعضای هر فرد مرگ مغزی می توان به هشت بیمار نیازمند زندگی دوباره بخشید و با اهدای بافت ها هم از یک تا 53 نفر را از معلولیت نجات داد.

جدیدالاسلامی گفت: با اعتماد به تیم تاییدنماینده مرگ مغزی، اخذ تصمیم سریع و صحیح می توان جان بیماران نیازمند بیشتری را نجات داد و از خاکسپاری اعضای قابل پیوند فوت شدگان جلوگیری کرد.

وی در مورد مرگ مغزی و پیوند اعضا به بیماران نیازمند گفت: مرگ مغزی، قطع غیرقابل برگشت تمام فعالیت های مغزی کورتیکال، ساب کورتیکال و ساقه مغزی به طور همزمان منطبق با شرایط و مشخصه های بالینی و پاراکلینیک عنوان شده در بندهای مرتبط با رعایت تبصره های لحاظ شده است.

جدیدالاسلامی اضافه نمود: بیمارستان های مجهز برای پیوند اعضا پس از کسب اجازه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می توانند از اعضای سالم بیماران فوت شده و یا بیماران مرگ مغزی مورد تایید پزشکان حاذق به شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی میت، برای پیوند به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو یا اعضای فوق بستگی دارد، استفاده نمایند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه نمود: در فاصله طلایی بین آغاز مرگ مغزی تا بروز ایست قلبی می توان در صورت رضایت خانواده از اعضای فرد فوت شده استفاده کرد و موجبات نجات جان چندین بیمار نیازمند به پیوند را از مرگ حتمی فراهم کرد.

جدیدالاسلامی با بیان اینکه پیوند اعضا یکی از جدیدترین و در عین حال پیروز ترین روش های درمانی در بیماران صعب العلاج است، ادامه داد: بنابراین اهمیت تشخیص مرگ مغزی در پیوند اعضا امری خداپسندانه و اهدای زندگی دوباره به بیماران محتاج عضو است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان به صدور مجوز اهدای عضو بعد از تایید مرگ مغزی اشاره نمود و گفت: این مجوز بعد از تایید مرگ مغزی توسط چهار پزشک بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و متخصص پزشکی قانونی، با رضایت ولی دم در جلسه پزشکی قانونی صادر می گردد و با رضایت خانواده به اهدای اعضای عزیزشان، فرد مرگ مغزی می تواند ناجی جان یک تا هشت نفر باشد و در صورت تمایل فرد و خانواده به اهدای نسوج، پس از مرگ مغزی و یا قلبی می توان یک تا 53 نفر را از معلولیت نجات داد و به زندگی فعال بازگرداند.

جدیدالاسلامی با اشاره به اینکه خانواده اهدانماینده بابت اهدای عضو هیچ مبلغی دریافت نمی نمایند و گیرندگان عضو پیوندی نیز بابت عضو دریافت شده هیچ هزینه ای پرداخت نخواهند کرد، اضافه نمود: هزینه انتقال فرد مرگ مغزی به مراکز فراهم آوری اعضای پیوندی و مراقبت از ارگان های وی در بیمارستان و همچنین هزینه پیوند اعضا به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و بدن فرد اهدانماینده بعد از عمل برداشت عضو به دقت ترمیم می گردد و در هر نقطه ای از کشور که مدنظر خانواده باشد برای خاکسپاری تحویل داده خواهد شد.

وی یادآور شد: در جریان پیوند اعضا، حفظ مقام و شان متوفی، کاهش زمان پریشانی اطرافیان متوفی و جلوگیری از تحمل هزینه های بی مورد به جامعه و وابستگان از جمله مهمترین رسالت های کادر پزشکی پیوند اعضا است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در افراد دچار مرگ مغزی قلب، ریه، کلیه، کبد، نسوج و قرنیه قابلیت اهدا را دارد، پیوند اعضا تنها راه نجات بیماران نیازمند پیوند است و با تصمیم قاطع و به موقع برای اهدای اعضای افراد مرگ مغزی، به افرادی که قادر به فعالیت نیستند و با یاری دارو به سختی زندگی می نمایند، فرصت زندگی دوباره به آنها بخشیده می گردد.

وی با اشاره به اینکه در بیمارستان های استان امکانات برداشت عضو افراد دچار مرگ مغزی وجود ندارد، تاکید نمود: اصلا بخش پیوند اعضا در بیمارستان های ما وجود ندارد، بنابراین افراد اهدانماینده را باید درکوتاه ترین زمان ممکن به تهران اعزام کرد و این امر مرگ قطعی در راستا و تا حدودی شانس اهدای عضو را محدود می نماید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه نمود: با توجه به اینکه اهدای عضو هیچ هزینه ای برای خانواده اهدانماینده ندارد و دولت تمام هزینه های این امر را متقبل می گردد، به همین خاطر بیمارستان هایی که در سطح کشور برای اهدای عضو تعریف و در نظر گرفته شده است بسیار کم و در نتیجه با ازدحام جمعیت زیادی روبه رو است لذا باید برای این مهم در مراکز درمانی استان تمهیداتی اندیشیده گردد.

وی با بیان اینکه کارت اهدای عضو جنبه قانونی ندارد بلکه این کارت جنبه فرهنگی دارد، گفت: با توجه به اینکه آمار مراجعه نمایندگان برای اخذ کارت اهدای عضو در چندین سال اخیر افزایش یافته اما عمده ترین مشکل، عدم اطلاع خانواده از نیت فرد است و این فرایند کار را به تاخیر می اندازد.

دکتر جدیدالاسلامی اضافه نمود: افراد متقاضی اهدای عضو با مراجعه به سایت انجمن اهدای عضو ایرانیان بعد از طی مراحل و ثبت نام کارتی برای آنها صادر می گردد که در صورت مرگ مغزی به محض وارد کردن کد ملی به سیستم کامپیوتری رضایت وی به این کار تایید و اعلام می گردد.

وی با اعلام اینکه در اهدای عضو رضایت خانواده حرف اول را می زند و ربطی به داشتن کارت اهدا ندارد، یادآور شد: عدم شناخت جامعه از مرگ مغزی به عنوان نوعی مرگ و نهادینه نشدن فرهنگ اهدا در سطح جامعه از عوامل اصلی عدم رضایت خانواده ها به اهدای اعضای بدن عزیزانشان است لذا نیروهای داوطلب نقش مهمی در زمینه فرهنگ سازی دارند چون این افراد تصمیم می گیرند که دلسوزانه و مسئولانه در راستای نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو مشارکت نمایند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: دارنده کارت اهدای عضو در ایران فقط جنبه فرهنگی دارد و بارها پیش آمده که به دنبال مرگ مغزی دارنده کارت، خانواده وی رضایت نداده و بیمار فوت نموده است لذا دریافت کارت اهدای عضو نشان دهنده این است که فرد تمایل دارد اعضا و بافت های بدنش در زمان مرگ اهدا گردد تا ادامه زندگی اجزای وجودش، نجات بخش زندگی دیگری باشد اما در بیشتر موارد وجود کارت اهدای عضو، تصمیم گیری خانواده ها برای اهدای اعضای بدن عزیزانشان را راحت تر می نماید.

31 اردیبهشت روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران کرونا، اهدای عضو در کردستان را متوقف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا، اهدای عضو در کردستان را متوقف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید