دود سیگار مقاومت باکتری ها را افزایش می دهد!

به گزارش نیلی ابزار، مشاهده آمار اثرات مضر سیگار بر سلامتی بدن، انسان را به وحشت می اندازد. کشیدن سیگار هر ساله، بیشتر از مجموع تلفات ایدز، الکل، مواد مخدّر، تصادفات رانندگی، قتل، خودکشی و آتش سوزی موجب مرگ و میر افراد می گردد. کشیدن سیگار سبب افزایش خطر بیمارهای قلبی عروقی، بیماری های ریوی و منجر به افزایش خطر ایجاد سرطان ریه، گلو، معده، مثانه و بسیاری از سرطان های دیگر می گردد. با توجه به مضرات فراوان سیگار، برای ضرورت ترک سیگار دلایل زیادی وجود دارد.

دود سیگار مقاومت باکتری ها را افزایش می دهد!

آزمایش های جدید در خصوص سویه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین نشان می دهد که دود سیگار این باکتری را ماندگارتر، تهاجمی تر و نسبت به بعضی از آنتی بیوتیک ها مقاوم تر می نماید.

استعمال دخانیات عامل اصلی مرگ و میر قابل پیشگیری در سراسر دنیا است و مصرف این محصولات از جمله سیگار، عامل مرگ بیش از هفت میلیون نفر در هر سال است.

متخصصان از تاثیر منفی دود سیگار بر سیستم ایمنی در فرآیند دفاع از بدن در برابر عفونت ها آگاه هستند اما به تازگی متخصصان دانشگاه باث انگلیس یک مطالعه جدید به طور خاص با هدف آنالیز اثر دود سیگار بر باکتری استافیلوکوکوس اورئوس صورت داده اند.

انگیزه انجام این مطالعه شیوع باکتری استافیلوکوکوس اورئوس در انسان ها و طیف وسیعی از بیماری هایی اعلام شده که در بدن انسان ایجاد می نماید. این باکتری در مجاری بینی بین 30 تا 60 درصد افراد وجود دارد. این پاتوژن می تواند باعث عفونت های مختلفی از عفونت های سطحی پوستی تا عفونت های شدید و حتی مرگباری مانند ذات الریه یا اندوکاردیت گردد.

سویه هایی از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس که مقاوم به آنتی بیوتیک هستند، سهم قابل توجهی در بروز بحران بهداشت عمومی مقاومت میکروبی دارند. در این مطالعه شش مورد از این سویه های رایج کلونی های مقاوم به آنتی بیوتیک استافیلوکوکوس اورئوس انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفته اند. این سویه ها براساس ارتباط بالینی و تنوع ژنتیکی خود انتخاب شده اند.

اگرچه همه این سویه ها به یک روش به دود سیگار واکنش نشان ندادند، اما بعضی از آن ها در برابر آنتی بیوتیک ریفامپین مقاوم تر و همچنین تهاجمی تر و پایدارتر شده و تشکیل زیست لایه هایی (بیوفیلم) دادند.

این میزان از واکنش به حدی بوده که متخصصان را شوکه نموده است. این یافته ها نشان می دهند که باکتری ها در برابر دود سیگار برای سازگاری با شرایط سخت به شکل کلونی های کوچک دگرگونه ای (SCVs) در می آیند که درمان را برای پزشکان دشوارتر می سازند. این امر موجب بروز عفونت های مزمن در فرد می گردد.

تشکیل کلونی های کوچک دگرگونه ای به وسیله تغییر بسیار سریع DNA توسط باکتری ها به هنگام قرار دریافت در معرض دود سیگار انجام می گردد. این کلونی ها بسیار چسبنده، تهاجمی و ماندگار هستند.

بنابر گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، متخصصان امیدوارند این یافته ها به کاهش استعمال سیگار، ماده ای که بیش از 4800 ترکیب سمی در خود دارد و همچنین افزایش ترک آن توسط افرادی که آن را استعمال می نمایند، گردد.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی

به "دود سیگار مقاومت باکتری ها را افزایش می دهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دود سیگار مقاومت باکتری ها را افزایش می دهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید