دعوای آمریکا و چین بالا گرفت،استقرار پلیس ضد شورش در سراسر هنگ کنگ

به گزارش نیلی ابزار، ایالات متحده آمریکا و چین در سازمان ملل متحد بر سر هنگ کنگ درگیری لفظی پیدا کردند چرا که پکن با درخواست واشنگتن برای تشکیل جلسه شورای امنیت بر سر طرح چین برای تحمیل قانون امنیت ملی جدید به این دولت شهر مخالفت نموده بود.

دعوای آمریکا و چین بالا گرفت،استقرار پلیس ضد شورش در سراسر هنگ کنگ

به نقل از خبرگزاری رویترز، پلیس ضد شورش هنگ کنگ امروز (پنج شنبه) در سراسر این دولت شهر مستقر شده است و قانونگذاران آن در حال آنالیز لایحه ای هستند که بی احترامی به سرود ملی چین را جرم انگاری می نماید. در همین حال ایالات متحده، چین را برای حفظ آزادی های این دولت شهر تحت فشار قرار داده است.

هیات آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه ای گفت این مساله موضوع فوری و دغدغه دنیای است که صلح و امنیت بین المللی را پیچیده می نماید و بنابراین توجه فوری 15 عضو شورای امنیت را به آن جلب نموده است.

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل متحد در پیامی توییتری نوشت، چین قاطعانه این درخواست بی اساس را رد می نماید زیرا قانون امنیت ملی برای هنگ کنگ یک امر داخلی است و هیچ ارتباطی به حکم شورای امنیت ندارد.

درخواست آمریکا با افزایش تنش ها میان واشنگتن و پکن بر سر پاندمی کروناویروس مصادف شد. واشنگتن شفافیت چین در مورد شیوع کرونا را زیر سوال برده است. این ویروس ابتدا سال گذشته میلادی در ووهان چین دیده شد. چین تاکید دارد عملکرد شفافی درباره این ویروس داشته است.

آمریکا تاکید دارد، مخالفت چین با تشکیل جلسه شورای امنیت در مورد هنگ کنگ در کنار لاپوشانی ریشه ای و سوءمدیریت آن در بحران کووید-19، نقض های ثابت آن در تعهدات حقوق بشری بین المللی و رفتار غیرقانونی آن در دریای چین جنوبی، باید برای همگان روشن کند که پکن همانند یک کشور مسوول عضو سازمان ملل رفتار نمی نماید.

سفیر چین در سازمان ملل متحد پاسخ داد: حقایق دوباره و دوباره ثابت می نمایند که آمریکا دردسرساز دنیا است. این آمریکاست که تعهداتش را طبق قوانین بین المللی نقض نموده است. چین از آمریکا می خواهد تا فورا به سیاست قدرت و رفتارهای قلدرمآبانه خود انتها دهد.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه به کنگره گفت، هنگ کنگ دیگر برای داشتن شرایط ویژه طبق قوانین آمریکا صلاحیت ندارد زیرا چین خودمختاری آن را تضعیف می نماید و و به طور بالقوه به شرایط این دولت شهر به عنوان یک قطب اقتصادی مهم ضربه وارد می آورد.

جنگ و جدل ها بر سر این لایحه پیشنهادی که دور تازه ای از اعتراضات ضد دولتی را در این شهر نیمه خودمختار به جریان انداخته است، همچنین موجب شد تا دو قانونگذار حامی دموکراسی امروز از شورای قانونگذاری برکنار شوند.

در جریان اعتراضات خشونت بار روز چهارشنبه که با حضور هزاران تن برگزار گردید، پلیس هنگ کنگ 360 معترض را بازداشت کرد. لایحه پیشنهادی چین که خشم هنگ کنگی ها را برانگیخته است و می تواند در میزان آزادی های آن ها تاثیر بگذارد، واکنش های بین المللی هم داشته است. تا شامگاه چهارشنبه معترضان هنگ کنگی همچنان در خیابان ها حضور داشتند و برای دموکراسی کامل و برای استقلال هنگ کنگ از چین شعار می دادند و تاکید داشتند اکنون این تنها راه برون رفت است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "دعوای آمریکا و چین بالا گرفت،استقرار پلیس ضد شورش در سراسر هنگ کنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دعوای آمریکا و چین بالا گرفت،استقرار پلیس ضد شورش در سراسر هنگ کنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید