خبرنگاران 8 اثر موزه های خوی در فهرست آثار ملی منقول کشور ثبت شد

به گزارش نیلی ابزار، ارومیه- خبرنگاران- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و کردشگری خوی گفت: درآخرین جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی منقول کشور، هشت اثر تاریخی 2 موزه این شهرستان در فهرست میراث منقول ثبت ملی شد.

خبرنگاران 8 اثر موزه های خوی در فهرست آثار ملی منقول کشور ثبت شد

عزیز میرزایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار نیلی ابزار افزود: کتیبه سنگی بازار تاریخی خوی، سه کاسه سفالی منقش، یک طاس مسی مربوط به دوره صفوی و گل مهر اسب سوار ساسانی موزه شهرستان و 4 ظرف سفالی خاکستری رنگ مربوط به هزاره اول قبل از میلاد، متعلق به موزه خصوصی این شهرستان، جزو این آثار به ثبت رسیده هستند.

وی گفت: این آثار ارزسمند در آخرین جلسه شورای بررسی و ثبت آثار میراث فرهنگی منقول کشور، جهت صیانت و نگهداری از آن در این فهرست به ثبت رسیده است.

وی ثبت ملی و جهانی آثار موزه را گام مهمی در صیانت از تمدن و تاریخ یک شهرستان و کشور دانست و افزود: اشیا و آثار موزه خوی به علت قدمت و ویژگی های منحصر به فرد در مطالعات باستان شناسی و تاریخی از جایگاه والایی برخوردار است.

به گزارش نیلی ابزار موزه شهرستان خوی جزو یکی از موزه های مطرح کشور به شمار می رود که در سال 1348 تاسیس شده است، در این موزه، بیش از 2 هزار 500 شی ارزشمند باستانی و تاریخی نگهداری می شود.

در محوطه بیرونی موزه هم تعداد قابل توجه آثار سنگی مانند پاستون ها، سرستون ها، قوچ های سنگی و سنگ قبر نیز وجود دارد.

در این موزه همچنین 165 گل مهر اسب سوار ساسانی نگهداری می شود که بر اساس پژوهش های اجرا شده توسط هیاتی از دانشگاه رم ایتالیا به سرپرستی دکتر کریتی، گل مهره های موجود در موزه خوی از گل مهره های منحصر به فرد هستند که نظیر آنها را می توان در موزه های کرمان و ایران باستان یافت.

کتیبه سنگی بازار تاریخی خوی نیز که در موزه این شهرستان نگهداری می شود، یکی از اشیای سنگی ارزشمند این موزه است که این کتییبه فرمان شاه طهماسب صفوی در معافیت بازاریان خوی از پرداخت مالیات است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 8 اثر موزه های خوی در فهرست آثار ملی منقول کشور ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 8 اثر موزه های خوی در فهرست آثار ملی منقول کشور ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید