خبرنگاران ناامیدی اتیوپی از میانجی گری آمریکا

به گزارش نیلی ابزار، تهران-خبرنگاران- اتیوپی نسبت به میانجی گری آمریکا برای حل اختلاف های طولانی مدت درباره پروژه سد النهضه بر روی رود نیل ابراز نا امیدی نموده و دستیابی به توافق را بعید دانست.

خبرنگاران ناامیدی اتیوپی از میانجی گری آمریکا

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری فرانسه، دولت اتیوپی که در پروژه سد النهضه بر روی نیل که بعنوان بزرگترین منبع انرژی برق آبی در آفریقا محسوب خواهد شد با دولت مصر و سودان اختلاف دارد ، خاطرنشان کرد که میانجیگری واشنگتن نیز برای حل اختلاف ها کار ساز نخواهد بود.

پس از ادامه دار شدن اختلاف ها میان مصر و اتیوپی بر سر این سد وزارت خزانه داری آمریکا سال گذشته برای تسهیل مذاکرات میان اتیوپی و مصر و سودان وارد عمل شد. اما اقدامات آن تا به امروز نتیجه ای در برنداشته و اتیوپی پنجشنبه گذشته به نشستی که در اینباره در واشنگتن برگزار گردید هیچ نماینده ای نفرستاد.

استفان منوچین وزیر خزانه داری آمریکا دیدارهایی دوجانبه را با وزاریی از مصر و سودان برگزار کرد.

خزانه داری آمریکا روز آدینه گذشته بیانیه ای صادر و خاطرنشان کرد که به توافق متوازن و منصفانه ای دست یافته که به نفع هر سه کشور خواهد بود اما اتیوپی روز شنبه در بیانیه ای این ادعا را نپذیرفت و بر وجود بعضی مسایل تاکید نمود.

پیش تر مصر، اتیوپی و سودان در بیانیه مشترکی اعلام نموده بودند که در مورد برنامه سد النهضه که شامل جدول زمانی مراحل آبگیری سد و سازو کار مربوط به نحوه آبگیری آن در دوره های کم آبی و خشکسالی است به توافق رسیدند.

سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در 40 کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است. ساخت سد به طور رسمی از سال 2011 شروع شده و پیش بینی می گردد سال 2020 ساخت آن به سرانجام رسیده و تا سال 2022 آبگیری گردد.

این سد در منطقه بنی شانغولو واقع در نزدیکی مرزهای سودان و در 900 کیلومتری شمال غربی پایتخت اتیوپی، سازه ای است که قرار است بر روی رود نیل احداث گردد و مصر آن را یک تهدید موجودیتی و اتیوپی یک فرصت برای جهش مالی خود می داند.

از سوی دیگر این سد که در 40 کیلومتری سودان احداث می گردد نه تنها موجب بروز آسیب به سودان نیست بلکه خارطوم حتی برای جبران کمبود برق خود نیز به ساخت این سد امید بسته است.

البته دولت مصر و سودان نیز طرح هایی برای احداث سدهای دیگر از جمله سد آسوان در مصر دارند که در این مرحله بیش از هرچیز احداث سد النهضه برای دو کشور دیگر مشکل آفرین شده است. چون سهم آبی مصر از رود نیل سالانه 55.5 میلیارد متر مکعب است و در مقابل 18 میلیارد متر مکعب نیز سهم آبی سودان از مجموع 84 میلیارد متر مکعب مجموع آب های رود نیل است و اکنون مصر خواستار آن است که در صورت پر شدن سد النهضه، آسیبی به سهم آبی این کشور وارد نگردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ناامیدی اتیوپی از میانجی گری آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ناامیدی اتیوپی از میانجی گری آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید