تقویت رشته های علوم انسانی دانشگاه اصفهان، مبتنی بر اصل نخبه پروری

به گزارش نیلی ابزار، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه اصفهان رشته های علوم انسانی و علوم پایه را معادن طلا دانست و بر تقویت رشته های علوم انسانی و نخبه پروری در این رشته ها تاکید نمود.

تقویت رشته های علوم انسانی دانشگاه اصفهان، مبتنی بر اصل نخبه پروری

به گزارش گروه استان های نیلی ابزار، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تکریم و معارفه رئیس و سرپرست دانشگاه اصفهان رشته های علوم انسانی و علوم پایه را معادن طلا دانست و بر تقویت رشته های علوم انسانی و نخبه پروری در این رشته ها تاکید نمود.

زلفی گل در ادامه ضمن تقدیر از زحمات طالبی گفت: دکتر هوشنگ طالبی بخش زیادی از عمر خود را صرف پیشرفت علم در ایران و اصفهان نموده و ما قدردان زحمات ایشان هستیم.

وی اضافه کرد: دکتر طالبی سرمایه نمادین کشور است و بخش قابل توجهی از عمر و جوانی خود را صرف توسعه دانشگاه اصفهان نموده است.

وی بعلاوه با اشاره به تجربیات ملی و فرا ملی حسین هرسیج گفت: بدون تردید با حضور دکتر هرسیج و تجارب ارزنده ایشان تحولات زیادی در دانشگاه اصفهان انجام خواهد شد.

زلفی گل در ادامه اضافه کرد: دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه جامع و خوشنام کشور، رسالت سنگینی را بر عهده دارد و امید است دکتر هرسیج و تیم ایشان بتوانند به نحو مطلوب در راستای اهداف متعالی دانشگاه گام بردارند.

وزیر علوم، رشته های علوم انسانی و علوم پایه را مانند معدن طلا دانست و گفت: درکشور های پیشرفته جهان، نخبه ترین افراد را در رشته های علوم انسانی جذب می کنند و برای رشته های علوم پایه و مهندسی از کشور های دیگر دانشجو جذب می کنند.

زلفی گل علم را برای آرامش، آسایش و رفاه بشر دانست و توضیح داد: فقط سلامت جسم مهم نیست بلکه سلامت روح نیز بسیار حائز اهمیت است. رشته های علوم انسانی آرامش و رشته های علوم طبیعی آسایش ما را تامین می نماید.

وزیر علوم، تحقیقات و آموزش عالی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی باید دانش پایه و علم بنیان باشد و در این صورت ما می توانیم با نوآوری احتیاج های خود را تامین نماییم و محصولاتی فراوری کنیم که رقابت ناپذیر باشند.

وی کارکرد های دانشگاه را مبتنی بر خدمت به جامعه و بعلاوه رسیدن به مرجعیت علمی دانست و گفت: در راستای مرجعیت علمی و اثرگذاری اجتماعی باید سرمایه گذاری کنیم.

زلفی گل بعلاوه اظهار داشت: در لایحه بودجه سال آینده سیستم نوی تحت عنوان نظام ایده ها و احتیاج ها تعریف شده است. در این سیستم احتیاج های جامعه تعریف و در معرض دید پژوهشکران قرار می گیرد و خاتمه نامه ها و کار های تحقیقاتی مبتنی بر احتیاج های تعریف شده در این سیستم انجام می گردد. البته تسهیلاتی نیز برای پژوهشگرانی که ایز این سامانه برای انجام کار های تحقیقاتی استفاده می کنند قائل می شویم.

وزیر علوم در ادامه ضمن اشاره به موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان، گفت: دستاورد های بسیار مفید و قابل توجهی در این موزه نگهداری می گردد. دکتر زلفی گل پیشنهاد نمود، همه اساتید، یاوران علمی و دانشجویان با اهدا آثاری به این موزه در راستای ارتقای این بخش از دانشگاه، افتخار ملی کسب کنند و اسامی آن ها در تالار افتخارات دانشگاه ضبط و ثبت گردد.

شایان ذکر است، محمدعلی زلفی گل در مرکز فناوری و نوآوری دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: از آقایان دکتر طالبی و دکتر هرسیج برای محیا کردن بستر حضور فناوران و نوآوران در مراکز علمی استان اصفهان و راهنمایی جو دانشگاه از سیستم کاملاً نظری به بخش عملی و فراوری تشکر می کنم.

وی خطاب به نوآوان حاضر در جلسه اضافه کرد: حضور شما نوآوران و فناوران در کنار کلاس های دانشگاه درس اساتید یک نعمت و فرصت است. به امید خدا روز به روز تعداد نوآوران، فناوران بیشتر شده و تعداد شرکت هایی که در دانشگاه اصفهان حضور خواهند یافت افزایش یافته و شاهد خواهیم بود که هیچ جوان تحصیل نموده ای بیکار نباشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: یکی از دلایل خروج نخبگان از کشور، نداشتن شغل است؛ متاسفانه نخبگان احساس اینکه می توانند برای پیشرفت کشور خود اثربخش باشند را ندارد. اگر چنین جوانی شغل داشته باشد و احساس کند که از علم، دانش و استعداد خود می تواند برای پیشرفت کشورش استفاده کند هیچ گاه خانه، خانواده و میهن خود را رها ننموده و راهی کشو های دیگر نخواهد شد. تاسیس پهنه و مرکز نوآوری به وسیله رئیس پیشین دانشگاه اصفهان، کاری بسیار بزرگ است و به امید خدا با گذر کردن یک دهه از عمر این پهنه شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان می تواند منشا خیرات و برکات زیادی باشد.

وی توضیح داد: شکی وجود ندارد که سرپرست نو دانشگاه اصفهان نیز همین دیدگاه را داشته و با تیم مدیریتی خود همین راه را ادامه خواهد داد. آقای رکنی زاده نیز که خود مدیریت این بخش را بر عهده داشته به امید خدا با قدرت و قوت به کار خود ادامه خواهد داد.

زلفی گل اظهار داشت: سعی می گردد که قسمت های نرم افزاری و آئین نامه و مقررات به گونه ای تنظیم گردد که حضور فناوران و نوآوران در دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری تسریع و تسهیل یابد تا به امید خدا بتوانیم توسعه ای همه جانبه در زمینه نوآوری و فناوری داشته باشیم.

لازم به ذکر است در حاشیه بازدید زلفی گل از ناحیه فناوری و نوآوری دانشگاه اصفهان، ساختمان نو دانشکده حقوق دانشگاه اصفهان با زیربنای هفت هزار مترمربع و هزینه ای بالغ بر 60 میلیارد که به وسیله آقای مهدی مظاهری خیر نیک اندیش دانشگاه ساز اهدا شده بود با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عصر سه شنبه 14 دی ماه کلنگ زنی شد. بعلاوه دفتر یادبود دانشگاه اصفهان به وسیله وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امضا گشت و از ده نفر از حامیان دانشگاه تقدیر به عمل آمد. در ادامه دفتر نو مانیتورینگ کتابخانه مرکزی دانشگاه نیز به وسیله وزیر علوم افتتاح و مورد بهره برداری نهاده شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تقویت رشته های علوم انسانی دانشگاه اصفهان، مبتنی بر اصل نخبه پروری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت رشته های علوم انسانی دانشگاه اصفهان، مبتنی بر اصل نخبه پروری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید