تصاویر ، آسیب به بناهای تاریخی اصفهان در بارندگی اخیر ، کلیسای وانک ریزش کرد ، آسیب سقف بازار نقش دنیا

به گزارش نیلی ابزار، مدیر امور فرهنگی و روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان درباره آسیب به بازار نقش دنیا، کلیسای وانک و مسجد شیخ لطف الله در بارندگی اخیر شرح داد.

تصاویر ، آسیب به بناهای تاریخی اصفهان در بارندگی اخیر ، کلیسای وانک ریزش کرد ، آسیب سقف بازار نقش دنیا

به گزارش نیلی ابزار، شهرام امیری با بیان این مطلب اضافه نمود: با توجه به بارش های مستمر چند روز اخیر پایش های مختلفی از بناهای تاریخی اصفهان صورت گرفت و تا این لحظه گزارشی از وارد شدن آسیب جدی گزارش نشده است .

وی گفت: با توجه به سیلابی شدن جریان آب در رودخانه زاینده رود نیز از پل های تاریخی شهر اصفهان پایش بعمل آمد و تا کنون مسئله ای در این زمینه وجود نداشته است.

امیری درباره ریزش بخشی از نمای بیرونی دیوار جنوبی کلیسای وانک اصفهان نیز گفت: نمای این دیوار از جنس کاهگل است و بر اثر بارش های متوالی 2 روز اصفهان بخشی از آن ریزش کرد که خسارت عُمده ای نیست.

وی با بیان اینکه کلیسای وانک، ثبت ملی شده و مدیریت آن به عهده شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان است، تاکید نمود: هرگونه انجام عملیات بازسازی در این بنا باید با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی صورت بگیرد.

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی اصفهان آماده هرگونه همکاری با مدیریت کلیسای وانک جهت ترمیم این آسیب است و بودجه اضطراری برای این منظور و خسارات ناشی از مخاطرات جوی در نظر گرفته شده است.

امیری با اشاره به اینکه پایش های لازم از مجموعه هایی مانند چهلستون، عالی قاپو، منارجنبان، کاخ هشت بهشت و مسجد جامع عتیق و بعلاوه گنبدهای مسجدهای تاریخی در بارش های این هفته صورت گرفت، اظهار داشت: هیچگونه مشکل خاصی در آنها گزارش نشد و فقط در یک مورد، یک ناودان در پشت مسجد شیخ لطف الله دچار مشکل شده بود که سریع بازسازی شد.

مدیر امور فرهنگی و روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان درباره بازار تاریخی اصفهان گفت: آسیب جدی و عمده به این مجموعه وارد نشده و بیشتر در حد نم زدگی و چکه کردن آب از سقف بازار بوده است.

وی شرح داد: با توجه به بارش حدود 70 میلیمتر باران در 2 روز متوالی در شهر اصفهان، بعضی ناودان ها در پشت بام های بازار بویژه در ضلع شرقی میدان امام و بازار قدیمی ریسمان، نجارها و آهنگرها مسدود و به آب گرفتگی و ریزش آب از سقف بازار منجر شده بود که با حضور گروه های امانی و بازسازیگران، اقدامات لازم برای رفع کردن آن، ایجاد آب راهه های نو و عایق بندی موقت پشت بام ها انجام شد.

امیری با اشاره به ایجاد مسیر نو برای حدود 50 ناودان بازار به طول حدود 300 متر انجام شد، اظهار داشت: در یکی از سقف ها فقط در حد یک آجر ریزش کرد و در یکی از بازارها یکی از مغازه ها که چند روز گذشته دچار آتش سوزی شده بود، همان بخش آسیب دیده به علت عدم حفاظت خوب، مقداری ریزش کرد.

وی با اشاره به اینکه بازار بزرگ قیصریه و اطراف میدان امام حدود 11 کیلومتر طول دارد، تاکید نمود: پایش و محافظت کامل از این مجموعه نیازمند همکاری بازاریان است.

استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان امام(نقش دنیا)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های وزوان ،مزدآباد و مون به ثبت دنیای رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

منبع: همشهری آنلاین

به "تصاویر ، آسیب به بناهای تاریخی اصفهان در بارندگی اخیر ، کلیسای وانک ریزش کرد ، آسیب سقف بازار نقش دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر ، آسیب به بناهای تاریخی اصفهان در بارندگی اخیر ، کلیسای وانک ریزش کرد ، آسیب سقف بازار نقش دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید