تجهیزات استفاده از بقایای نیشکر برای خوراک دام بومی می گردد

به گزارش نیلی ابزار، محمد جلیلی، مدیرعامل شرکت کارگزاری ارزیابی و نظارت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری در مورد برنامه جامع جایگزین و اصلاح مصرف خوراک دام، طیور و آبزیان ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری به خبرنگاران گفت: یکی از مشکلاتی که در فراوری صنعت دامپروری طی سالهای اخیر در کشور مطرح شده تامین خوراک دام است.

تجهیزات استفاده از بقایای نیشکر برای خوراک دام بومی می گردد

وی با بیان اینکه تامین خوراک دام متاثر از تحریم ها و خشکسالی بوده و این موضوع امنیت غذایی را به خطر می اندازد، گفت: تامین خوراک دام یکی از مهم ترین ارکان ذخیره ارزش کشاورزی محسوب می گردد از این رو ستاد توسعه زیست فناوری با هدف ارتقا تاب آوری کشور در صدد استفاده از ظرفیت های داخلی است.

جلیلی ادامه داد: بنا داریم تا به واسطه استفاده از تمامی ظرفیت های داخلی برنامه جامع جایگزین و اصلاح مصرف خوراک دام، طیور و آبزیان را به وسیله بقایای کشاورزی بکار بگیریم.

وی ادامه داد: یکی از بقایای کشاورزی که می تواند به عنوان جایگزین نهاده دامی مورد استفاده قرار بگیرد بقایای برداشت نیشکر است؛ در حال حاضر نزدیک به هشتاد هزار هکتار مزرعه نیشکر وجود دارد که به صورت میانگین در هر هکتار نزدیک به ده تن برداشت سرنی نیشکر داریم.

به گفته جلیلی، از این مقدار برداشت نیشکر نزدیک به هشتصد میلیون تن سرنی نیشکر داریم که امکان جایگزینی برای نهاده های دامی را دارد بر همین اساس استفاده از بقایای نیشکر از دیدگاه اقتصادی هم گردش اقتصادی بالایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه اخیرا تفاهم نامه ای منعقد شده که نتیجه آن، برطرف احتیاجهای فناورانه برای استفاده از بقایای نیشکر است، گفت: بر همین منوال، 3 فراخوان تهیه و احتیاجهای فناورانه این حوزه را معین کردیم.

وی با اشاره به این 3 فراخوان که شرکتهای فراوریی، دانش بنیان و فناوران کشور می توانند ایده های خود را در این زمینه ارائه نمایند، گفت: طراحی و فراوری دستگاه سرنی نیشکر، برداشت پیوسته نیشکر (ارتقا و بهینه سازی دستگاه هاروستر)، طراحی و فراوری دستگاه جمع آوری پوشال نیشکر که عمدتا وارداتی هستند از مواردی هستند که دانش بنیانها می توانند در این زمینه ورود نمایند.

جلیلی با بیان اینکه ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری تا 15اسفندماه به دانش بنیانها و فناوران مهلت داده که ایده های خود را به صورت مکتوب به ستاد ارسال نمایند، گفت: کارگزار بیرونی ستاد توسعه زیست فناوری با آنالیز و ارزیابی طرح ها و ایده های فناوران، پروژه های منتخب را معرفی می نماید.

وی ادامه داد: طرح های منتخب با حمایت نامحدود ستاد توسعه زیست فناوری در زمینه فراوری محصولات در 3 محور معین شده فعالیت خود را شروع می نمایند؛ حمایت ستاد یا به صورت سرمایه گذاری است یا در قالب تسهیلات.

جلیلی در مورد لیزینگ این محصولات گفت: در صورت اخذ مجوز دانش بنیانی 3 دستگاه موجود در فراخوان به وسیله شرکت ها امکان بهره مندی از لیزینگ محصولات دانش بنیان برای خریداران این دستگاه ها وجود دارد.

وی تاکید نمود: ستاد توسعه زیست فناوری محدودیتی برای سرمایه گذاری ندارد زیرا به شدت استفاده از این بقایا مورد احتیاج کشور است و معاون علمی و فناوری هم به شدت به این موضوع تاکید دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تجهیزات استفاده از بقایای نیشکر برای خوراک دام بومی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجهیزات استفاده از بقایای نیشکر برای خوراک دام بومی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید