با بی مصرف ترین فرودگاه جهان آشنا شوید!

به گزارش نیلی ابزار، فرودگاه سنت هلن، بی مصرف ترین فرودگاه جهان

در جزیره دورافتاده سنت هلن در اقیانوس اطلس فرودگاهی با هزینه 380 میلیون دلار ساخته شده که به علت عدم بازده مالی به بی مصرف ترین فرودگاه جهان معروفیت پیدا نموده است. البته اگر هیچ وقت پروازی به جزیره سنت هلن هم انجام نمی گرفت چیزی را از دست نمی دادید. حتی به احتمال زیاد خیلی از شماها نام این جزیره را هم تا به حال نشنیده اید. این جزیره با مساحت 121 کیلومتر مربع تنها به این علت معروفیت دارد که ناپلئون بناپارت، امپراطور فرانسه در سال های آخر عمرش در این جزیره در تبعید به سر می برد. با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص این فرودگاه بیشتر بدانیم.

با بی مصرف ترین فرودگاه جهان آشنا شوید!

جزیره سنت هلن کجاست؟

جزیره سنت هلن متعلق به بریتانیاست و در اقیانوس اطلس بین آنگولا و برزیل واقع شده است. قبل از آن که فرودگاه سنت هلن ساخته گردد، تنها راه رسیدن به جزیره 5 روز کشتی سواری از کیپ تاون بود. در آن زمان، این جزیره در سال تنها 3500 بازدیدنماینده داشت که به نسبت دور بودن و دشواری دسترسی آمار بدی به نظر نمی رسد. از دهه 1930 دولت بریتانیا در خصوص ساخت یک فرودگاه در جزیره صحبت می کرد. اما پیدا کردن زمینی مسطح و هموار برای باند فرودگاه در این جزیره سنگلاخی کار آسانی نبود. یکی از زمین های مسطح در این جزیره برای پرورش پرنده در حال انقراض جزیره سنت هلن به نام سلیم مورد استفاده قرار می گرفت، به همین علت ساخت فرودگاه در این منطقه ممکن بود نسل این گونه پرنده را به خطر بیندازد. در نهایت، در بالای یک دره، نقطه تازهی برای ساخت فرودگاه پیدا کردند.

بی مصرف ترین فرودگاه دنیا

کار ساخت فرودگاه در سال 2016 تمام شد، اما موانعی مثل جریان های باد قوی و خطرناک مانع از فرود هواپیماهای مسافربری بزرگ به این جزیره می شد. بعلاوه خطرات امنیتی پرواز هواپیماها را به تاخیر انداخت. از همان موقع بود که لقب بی مصرف ترین فرودگاه دنیا بر سر زبان ها افتاد. البته این مسائل تا حد زیادی حل شدند و بالاخره در سال 2017 اولین پرواز تجاری با 68 سرنشین با موفقیت در باند فرودگاه به زمین نشست.

تا ماه اکتبر 2017 که بالاخره اولین هواپیمای تجاری در فرودگاه سنت هلن فرود آمد دولت بریتانیا 380 میلیون دلار برای این فرودگاه هزینه نموده بود! مسئولین امیدوار بودند با ساخت فرودگاه و راه اندازی جهت پروازی به سنت هلن، گردشگران را به این جزیره دورافتاده بکشانند. اما با توجه به اولین پرواز تجاری که به این جزیره انجام شد چندان امیدی به آینده گردشگری این جزیره وجود ندارد. هواپیما ظرفیت 100 مسافر را داشت، اما به علت محدودیت وزنی تنها 68 مسافر توانستند سوار هواپیما شوند. این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی ایرلینک ژوهانسبورگ بود و پس از 7 ساعت پرواز و با یک توقف سوخت گیری در نامبیا بالاخره به جزیره رسید. هواپیماهای تجاری تنها یک بار در هفته می توانند به این جزیره پرواز نمایند. با توجه به هزینه های بالایی که صرف ساخت و نگهداری این فرودگاه شده و با در نظر گرفتن آمار ضعیف گردشگران عنوان بی مصرف ترین فرودگاه دنیا به این فرودگاه داده شده است!

دیدنی های جزیره سنت هلن

با این حال گردشگرانی که به فرودگاه سنت هلن می آیند می توانند مطمئنا از زیبایی های این جزیره دورافتاده غافلگیر خواهند شد. خانه تاریخی ناپلئون یکی از اصلی ترین جاذبه های این جزیره است و محل زندگی و مرگ امپراطور بزرگ فرانسوی پس از شکست در نبرد واترلو است. علاوه بر این، جزیره سنت هلن چشم اندازهای طبیعی منحصربفردی دارد؛ از بیابان های سنگلاخی و تپه های پوشیده از کاکتوس گرفته تا جنگل های سرسبز که جاده ها را در دل خود پنهان می نمایند. علاوه بر این، غواصی و قایق رانی نیز فرصت تماشای نزدیک کوسه ها، نهنگ و سایر موجودات دریایی را به بازدیدنمایندگان می دهد. این جزیره در بیشتر ماه های سال آب و هوایی ملایم دارد و میانگین دما معمولا بین 20 تا 27 درجه سانتیگراد است. از آنجا که زبان رسمی این جزیره هم انگلیسی است، گردشگران در سفر به این جزیره مشکل برقراری ارتباط نخواهند داشت.

مفیدترین فرودگاه دنیا!

علیرغم عنوانی که به این جزیره داده شد، اما اولین پرواز اجرا شده به این جزیره فصلی تازه در تاریخ قلمروهای دریایی بریتانیا ایجاد نموده است. پرواز به سنت هلن قرار است هر شنبه انجام گردد و برای این جزیره که حدودا 2000 کیلومتر با نزدیک ترین خشکی مهم فاصله دارد اتفاق مهمی به شمار می رود.

البته تنها گردشگران نیستند که از فرودگاه استفاده می نمایند. پس از آنکه کشتی کیپ تاون به کار خود پایان داد، مردم محلی این جزیره نیز برای ترک جزیره به یک فرودگاه احتیاج داشتند. فرماندار این جزیره می گوید که مدت ها قبل از آنکه پروازهای تجاری به این جزیره صورت بگیرد از این باند فرودگاه برای موارد اورژانسی پزشکی، مثلا نجات جان یک نوزاد، استفاده می شده است. وی در این رابطه می گوید: ظاهرا همه جا به این فرودگاه عنوان بی مصرف ترین فرودگاه دنیا را داده اند، اما برای ما که مفیدترین فرودگاه دنیا بوده است!

مسئولین امیدوارند که این فرودگاه که پس از دهه ها تاخیر و با صرف هزینه ای میلیونی ساخته شده بالاخره بتواند جایگاه خود را پیدا کند و با جذب گردشگران و افزایش فروش بلیط هواپیما به مقصد این جزیره و جبران هزینه ها پاسخ انتقادهای مخرب را بدهد. شاید آن زمان دیگر لازم نباشد از عنوان بی مصرف ترین فرودگاه دنیا برای این فرودگاه استفاده کرد. باید منتظر ماند و دید که آیا صنعت گردشگری در این جزیره دوردست در وسط اقیانوس اطلس رونق خواهد گرفته یا نه.

منبع: fortune.com

منبع: الی گشت

به "با بی مصرف ترین فرودگاه جهان آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با بی مصرف ترین فرودگاه جهان آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید