این موجود غول پیکر 72 میلیون سال پیش بر روی زمین می زیسته!، عکس

به گزارش نیلی ابزار، زومیت نوشت: بقایای تقریبا کامل یک موساسور بی سابقه در ژاپن حفاری شد. این موجود با ابعاد نزدیک به کوسه بزرگ سفید، به هیچ موجود زنده و منقرض شده ای شبیه نیست.

این موجود غول پیکر 72 میلیون سال پیش بر روی زمین می زیسته!، عکس

دانشمندان ژاپنی بقایای تقریبا کامل یک هیولای دریایی باستانی را کشف نموده اند که هم میزان با کوسه سفید بزرگ است. این شکارچی ماقبل تاریخ که بر اقیانوس های باستانی حکمرانی می کرد، اژدهای آبی نامیده شده است. طرح غیرمتعارف بدن این هیولا شبیه هیچ موجود زنده ای نیست و آن را از هر خویشاوند منقرض شده اش متمایز می نماید.

رازهای شگفت انگیزی که پس پرده طومار دو هزار ساله است!/ عکس

به گزارش لایوساینس، فسیل های استثنایی هیولای آبی که بر اساس تخمین ها 72 میلیون سال قدمت دارند، در رودخانه آرداگاوا در استان واکایاما در جزیره هونشو ژاپن کشف شدند. این فسیل ها متعلق به گونه ای قبلا دیده نشده از موساسورها هستند. موساسورها گروهی از خزندگان آبزی هستند که در دوره کرتاسه (145 میلیون تا 66 میلیون سال پیش) از شکارچیان رأس هرم غذایی بودند. بقایای حیرت انگیز این گونه، کامل ترین مجموعه فسیلی است که تا به امروز در ژاپن و شمال غربی اقیانوس آرام کشف شده است.

دانشمندان در مقاله ای که 11 دسامبر در مجله Systematic Plaeontology منتشر شد، موساسور تازه را Megapterygius wakayamaensis نامیدند. واژه Megapterygius به معنای باله بزرگ است که با الهام از باله های عقبی بزرگ و غیررایج این گونه نام گذاری شده و نام wakayamaensis برگرفته از منطقه اکتشاف است. پژوهشگرها نام مستعار واکایاما سوریو را برای گونه تازه انتخاب کردند. بر اساس اسطوره های ژاپنی، سوریو اژدهایی آبی رنگ است.

گونه واکایاما سوریو دارای یک باله فوقانی و باله های عقبی بزرگ بود که هر دو در میان موساسورها منحصربه فرد هستند.

موساسورها از نظر طرح بدنی به یکدیگر شبیه هستند و تنوع اندکی بین گونه های مختلف این خانواده دیده می گردد، اما واکایاما سوریو با تمام گونه های کشف شده به کلی تفاوت دارد و به همین علت باعث شگفتی دانشمندان شده است. تاکویا کونیشی، نویسنده اصلی پژوهش گفت: تصور می کردیم موساسورها را به خوبی می شناسیم، اما ناگهان با این کشف بی سابقه روبه رو شدیم.

واکایاما سوریو هم مانند دیگر موساسورها دارای نیم تنه ای دلفین مانند با چهار باله مشابه پارو، پوزه شبیه به تمساح و دمی بلند بود، اما بعلاوه یک باله فوقانی مانند کوسه یا دلفین داشت که در هیچ گونه موساسور دیگری دیده نشده است.

اژدهای آبی به هیچ کدام از گونه های زنده و منقرض شده در طول تاریخ تکامل شبیه نیست

با این حال گیج نماینده ترین ویژگی برای دانشمندان، میزان باله های عقبی موساسور تازه بود که حتی از باله های جلویی آن هم بلندتر بود. گونه تازه نه تنها اولین موساسور با چنین بدن عجیبی است، بلکه در میان تمام گونه های آبزی منقرض شده و زنده نیز بسیار غیرمعمول است.

تقریبا تمام جانوران شناگر دارای باله های بزرگی در سمت جلوی بدنشان هستند که به حرکت آن ها در آب یاری می نماید. داشتن باله های بزرگ تر در انتهای بدن مانند راندن خودرو با راهنمایی چرخ های عقب به جای چرخ های جلویی است. چنین خصوصیتی چرخیدن سریع را سخت می نماید. کونیشی می گوید: از پنگوئن ها تا لاک پشت های دریایی، امروزه هیچ مورد مشابهی با این نوع بدن عجیب نداریم. هیچ کدام همزمان دارای چهار باله بزرگ همراه با باله دمی نیستند.

پژوهشگرها گمان می نمایند واکایاما سوریو به جای استفاده از باله های عقب برای دور زدن، زاویه آن ها را به سمت بالا یا پائین تنظیم می کرد تا به سرعت در ستون های آب بالا و پایین برود و به خوبی شکار خود را پیدا کند. باله فوقانی نیز با خنثی سازی کشش اضافه باله های عقب، دور زدن جانور را آسان تر می کرد.

واکایاما سوری تقریبا هم میزان با کوسه های سفید بزرگ (Carcharodon carcharias) بود که طولشان تقریبا به 4.9 متر می رسد. بااین حال گونه های دیگر موساسور می توانستند تا 17 متر رشد نمایند که کشیده تر از یک اتوبوس مدرسه بود.

موساسورها نزدیک به 100 میلیون سال پیش ظهور کردند و حدود 66 میلیون سال پیش همراه با دایناسورهای غیرپرنده بر اثر برخورد سیارک به زمین از بین رفتند. این مارمولک های دریایی ترسناک، در طول 20 میلیون سال آخر ظهورشان روی سیاره، معادل آبی تیرانوسوروس رکس در زنجیره غذایی بودند. این جایگاه احتمالا تا حدی به لطف ناپدیدشدن دیگر شکارچیان دریایی مثل ایکتیوسورها و پیلوسورها به دست آمده بود.

کشف دندان هیولای ماقبل تاریخ/ عکس

آخرین تصاویر به جا مانده از ببر باشکوه مازندران

227227

منبع: خبرآنلاین

به "این موجود غول پیکر 72 میلیون سال پیش بر روی زمین می زیسته!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این موجود غول پیکر 72 میلیون سال پیش بر روی زمین می زیسته!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید