استان بایبورت در یک نگاه

به گزارش نیلی ابزار، بایبورد یا بایبورت یکی از استان های ترکیه است که مرکز آن هم شهری به نام بایبورد است.

استان بایبورت در یک نگاه

بایبورد یا بایبورت استانی در شمال شرقی ترکیه با مرکزیت شهر بایبورد است که جمعیتی برابر با 74 هزار نفر و مساحتی برابر با 3,652 کیلومتر مربع دارد. شهر بایبورد سه شهرستان با نام های (ایلچه) آیدنتیپه (Aydıntepe)، دمیروزو (Demirözü) و بایبورت دارد. رود چوروخ و کلکیت از آن می گذرد. رشته کوه چرمن قوب (Cirmen-Kob)، در جنوب استان قرار گرفته است و دشت های بایبورد در غرب و دشت هرت در شمال این استان زیبا قرار گرفته است. از شهرهای کوچک استان بایبورت می توانیم به آرپالی، قونسورو (Konursu) و گوقچدره (Gökçedere) اشاره کنیم.

بایبورد طبیعت زیبایی دارد و بسیاری از گردشگران تور ترکیه برای لذت از طبیعت این منطقه به این استان و شهرهای آن سفر می نمایند.

قدمت شهر بایبورد به 3000 سال قبل از میلاد بازمی شود. این شهر برای اولین به دست قبیله آزی (Azzi) کشف شد. اقوام زیادی از جمله ایرانی ها و رومیان در این منطقه حکومت کردند و یکی از آثار تاریخی که به دست رومی ها در این منطقه ساخته شد، قلعه بایبورد است. در طول قرن های هشت و نه، اقوام مختلفی از جمله سلجوقیان و عثمانی ها بر سر مالکیت منطقه باهم نزاع داشتند و خاتمه عثمانی ها پیروز شدند.

چندین مسجد قدیمی، قلعه های باستانی، شهرهای زیرزمینی و حمام های ترکی تنها بخشی از جاذبه های تاریخی استان بایبورت است. از جمله بناهای تاریخی استان و شهر بایبورت می توانیم به حمام پلور، مسجد بزرگ بایبورت، پل کرگان، برج سوروهان، شهر زیرزمینی آیدینتپه، آرامگاه دده قورقود، مسجد اولو و کلیسای ارمنی وارزاهان اشاره کنیم.

یکی از موزه های مهم بایبورت، موزه باکسی(Baksi) است که 160 اثر از هنرمندان معاصر را در خود جای داده است.

میانگین دمای سالانه بایبورت 6.7 درجه سیلیسیوس است و گرم ترین ماه سال، ژوئیه و سردترین ماه هم ژانویه است.

از سوغاتی های محبوب بایبورت می توانیم به عسل، حبوبات، پارچه پشمی، گلیم و فرش اشاره کنیم. مردم بایبورت به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می نمایند.

منبع: کجارو / allaboutturkey.com / en.wikipedia.org / tripadvisor.com / کجارو

به "استان بایبورت در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استان بایبورت در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید