آشنایی با سوغات بروجرد

به گزارش نیلی ابزار، بروجرد یکی از شهرهای متفاوت و تاریخی لرستان است که صنایع دستی و هنرهای تزیینی در این شهر از جایگاه ویژه ای برخوردار است. فصل تابستان و بهار برترین فرصت برای سفر به این شهر کوهستانی است. اگر قصد خرید سوغات بروجرد را دارید با ما همراه باشید.

آشنایی با سوغات بروجرد بروجرد یکی شهرهای شمالی استان لرستان و شکل گرفته بر دامنه رشته کوه های زاگرس است که همین امر هوای تقریبا سردی را برای این منطقه پدید آورده است، مساحت این شهر حدود 35 کیلومتر مربع است و جمعیتی حدود 350 هزار نفری را در خود جای داده است. بروجرد دارای قدمتی حدود 2000 ساله است و در دوران مختلف تاریخی، نقش آفرینی حساسی داشته است. مهم ترین دوران شهر بروجرد به سال 1242 باز می گردد زمانی که مرکزیت استان های لرستان و خوزستان را بر عهده داشته است. بروجرد دارای مردم محلی خود بوده اما در 10 سال اخیر با ترکیب شدن قوم لر در این شهر بافت جمعیتی آن نیز تغییرات فراوانی نموده است. اگر شما نیز از مسافرانی هستید که به این شهر سفر می کنید باید حتماً سوغاتی را به یادگار برای خود و خانواده تان خرید کنید.

راستا دسترسی به بروجردتهران -> قم-> اراک -> بروجرد (390 کیلومتر - 4ساعت)

اصفهان-> نجف آباد-> داران-> الیگودرز -> ازنا -> درود -> بروجرد (365 کیلومتر - 4 ساعت)

اهواز-> اندیمشک -> خرم آباد -> بروجرد (447 کیلومتر - 6 ساعت)

سوغات بروجرد چیست؟ورشو سازی: مهم ترین سوغات بروجرد که می توان به طور ویژه به آن اشاره نمود ورشو سازی است که از طریق هنرمندان و با استفاده از دست درست می گردد. شما می توانید انواع وسایل سماور، سینی، بشقاب، گلاب پاش و ... را تهیه کنید. مواد اولیه این وسایل بیشتر از آلمان و لهستان وارد کشور می شدند، که هنرمندان با استفاده از هنر قلم زنی آن را به زیبایی تزیین می کردند.

خیار شور: روستایی ونای بروجرد علاوه بر داشتن طبیعت بی نظیر، به مهد فراوری خیارشور غرب کشور تبدیل شده است، هنگامی که به این محل بروید، از همان ابتدای جاده با کارگاه های متعدد خیارشورگیری روبه رو می شوید که با کیفیت ترین خیار شور ممکن را فراوری می نمایند. یکی از دلیل های کیفیت این خیار شور کاشت خیار باکیفیت در همین شهرستان است.

حلوا ارده و شیره بروجرد: ارده شیره بروجرد ترکیبی از ارده و شیره خرما است که از نظر انرژی بسیار مقوی بوده و می تواند محصولی مناسب برای وعده صبحانه باشد. ماندگاری آسان و طولانی مدت این محصول باعث شده است که شما بتوانید آن را به عنوان سوغات بروجرد تهیه و به شهر خود ببرید.

گیوه دوزی: اگر به بازار بروجرد سری بزنید همچنان چند پیره مرد را خواهید دید که مشغول گیوه دوزی هستند. شما می توانید سایز پای خود را به آنها سفارش دهید و یکی دو روز بعد گیوه مخصوص خود را تحویل بگیرید. کیفیت این گیوه ها بسیار عالی است و محصول مناسب برای تابستان های شماست.

عسل بروجرد: بروجرد در کوه پایه های زاگرس واقع شده است و دارای مراتع وسیع و مناسبی است. از همین رو پرورش زنبور و به دست آوردن عسل طبیعی در این شهر بسیار رونق دارد. کیفیت عسل بروجرد بسیار بالا است و در بیشتر فروشگاه های داخل شهر می تواند آن را به عنوان سوغات بروجرد تهیه کنید.

سمنو: فراوری سمنو در این شهر بخصوص در فصل های سرد سال بسیار رونق دارد و در خیابان های اصلی آن حتماً شما سمنو فروشان را خواهید دید که محصول با کیفیتی را عرضه می نمایند. اگر در زمستان و ایام نزدیک به عید در بروجرد باشید، می توانید این محصول خوشمزه را به عنوان یک سوغات تهیه کنید.

روسری گلونی لری: این روسری زیبا مخصوص زنان قدیمی و سنتی لرستان است که همچنان در بین زنان روستایی مورد استفاده قرار می گیرد. این روسری که عمداً مشکی رنگ و دارای گل های بزرگی است به طرز خاصی نیز روی سر بسته می گردد. روسری گلونی را فقط میتوانید در روستاهای شهر بروجرد ببینید و برای خرید آن باید به بازار قدیمی شهر مراجعه کنید.

سوغات بروجرد را از کجا تهیه کنیم؟اگر به بروجرد سفر کردید و می خواهید سوغات این شهر را تهیه کنید برترین جا برای شما رفتن به بازار قدیمی و سنتی بروجرد است. در واقع این بازار که در بافت تاریخی شهر قرار گرفته است هم جنبه گردشگری دارد و هم جنبه خرید. این بازار که قدمت آن به اوایل دوران قاجار می رسد می تواند محلی باشد تا شما از نزدیک با فرهنگ خاص مردم محلی این شهر نیز آشنا شوید.

آدرس: بروجرد- خیابان جعفری- راسا بازار

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "آشنایی با سوغات بروجرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با سوغات بروجرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید