چه زمانی نگران دوستان خیالی کودک شویم؟

به گزارش نیلی ابزار، دوستان خیالی، دوستان فرضی هستند که بچه ها در تخیلات خود می سازند و معمولاً جای نگرانی ندارد. دوستان خیالی می توانند در هر شکل و میزان ای باشند. آن ها می توانند بر اساس فردی که فرزندتان می شناسد، شخصیت کتاب داستان یا حتی یک اسباب بازی نرم در فکر او شکل گرفته باشند. و البته گاهی اوقات دوستان خیالی صرفاً از تخیل کودک سرچشمه می گیرد. دوستان خیالی بیشتر انسان هستند اما می توانند حیوان نیز باشند.

چه زمانی نگران دوستان خیالی کودک شویم؟

دوستان خیالی ممکن است همواره پیش فرزند شما باشند یا گاهی بیایند و بروند. آن ها ممکن است فقط در نقاط خاصی مثل خانه ای که کودک تان برای آن ها درست نموده یا زیر میز آشپرخانه وجود داشته باشند و ممکن است هرجا که کودک خواست ظاهر شوند. مرکز مشاورهیاسان (مرکز تخصصی روانشناسی کودک و ارائه دهنده خدمات مشاوره آنلاین، حضوری و تلفنی) در ادامه به بعضی سوالات والدین در زمینه دوستان خیالی بچه ها پاسخ می دهد و نحوه برخورد با دوست خیالی کودک را بیان می نماید.

دوستان خیالی بچه ها از چه زمانی شکل می گیرند؟

بچه ها از 2.5 سالگی می توانند در فکر خود دوست خیالی را تصور نمایند. بچه ها ممکن است گاهی بیش از یک دوست خیالی داشته باشند.

کودک تا چه زمانی دوستان خیلی را کنارش نگه می دارد؟

بچه ها معمولاً وقتی آماده انجام کاری نو می شوند، بازی با دوستان خیالی را کنار می گذارند. دوستان خیالی به احتمال زیاد چندین ماه کنار فرزندتان هستند اما گاهی ممکن است چندین سال جزئی از زندگی فرزند شما شوند.

مشاوره آنلاین مرکز مشاوره یاسان برترین و راحترین شیوه دسترسی به خدمات روانشناسی کودک

چرا بچه ها دوستان خیالی دارند؟

دلایل مختلفی منجر به تصور دوست خیالی در فکر فرزند شما می گردد، مهمترین این دلایل عبارتند از:

دوست خیالی به فرزندتان گوش می دهد و از او حمایت می نماید

با فرزندتان بازی می نماید

می تواند کارهایی را انجام دهد که فرزند شما نمی تواند انجام دهد

خاص است و فقط به فرزند شما تعلق دارد

فرزند شما را قضاوت نمی نماید یا از او ایرادی نمی گیرد

فرزند شما به جای دوست خیالی حرف می زند، می گوید او چه کاری انجام می دهد و با چه کسی می تواند بازی کند. این نیز بخشی از جذابیت دوست خیالی است.

دوستان خیالی به بچه ها یاری می نمایند که دنیای ساختگی را که خودشان می سازند کشف نمایند. در واقع، بچه های که دوستان خود را باور نموده اند قدرت تخیل بیشتری دارند و بیشتر از بازی های فانتزی و داستان های جادویی لذت می برند.

نحوه بازی یا صحبت کودک با دوستان خیالی اش، شما را از احساسات او آگاه می نماید. در واقع دوستان ساختگی کودک به شما یاری می نمایند تا شناخت بهتری از دنیای درونی فرزندتان، سلایق و علایق او و آنچه دوست ندارد به دست آورید.

مرکز مشاوره یاسان، مرکز تخصصی روانشناسی کودک و ارائه دهنده خدمات مشاوره آنلاین، حضوری و تلفنی

چه زمانی دوستان خیالی مشکل ساز می شوند؟

در ادامه مرکز مشاوره یاسان (مرکز تخصصی روانشناسی کودک و ارائه دهنده خدمات مشاوره آنلاین، حضوری و تلفنی) راهکارهایی در اختیار شما می گذارد تا وقتی کنترل دوست خیالی فرزندتان سخت می گردد بتوانید آن ها را به کار بگیرید:

1. کار انجام دادن برای دوستان خیالی: اگر کودک از شما خواست، درها را باز نگه دارید، تنقلات درست کنید یا تخت خواب دوست خیالیش را مرتب کنید. به جای اینکه خودتان این کار را انجام دهید، فرزندتان را تشویق کنید که در را باز نگه دارد، برای دوستش میز بچیند یا تختش را مرتب کند. با این روش شما هم دوست خیالی را می پذیرید و هم از این فرصت برای رشد مهارت های فرزندتان استفاده می کنید.

2. صحبت کردن از زبان دوست خیالی: بعضی از بچه ها اصرار دارند که همواره با دوستان خیالی خود مشورت نمایند. برای مثال آن ها ممکن است به شما بگویند: صبر کن! اول باید از سامی بپرسم. آنها بعلاوه ممکن است از شما بخواهند که به جای خودشان مستقیماً با دوستشان صحبت کنید. اگر این موضوع برای شما ناراحت نماینده است، سعی کنید به فرزندتان بگویید: من می خواهم نظر تو رو بدونم نه نظر دوستتو عزیزم .

3. تقصیر را گردن دوستان خیالی انداختن: گاهی اوقات بچه ها کاری را که نباید، انجام می دهند یا حرفی که نباید، می زنند و گردن دوست خیالی شان می اندازند. در این هنگام باید خیلی واضح به فرزندتان بگویید که دوست خیالی اش نمی توانسته این کار را انجام بدهد و سپس برای اینکه پیغامد کارش را به او نشان دهید، از او بخواهید اشتباهش را درست کند.

مشاوره آنلاین مرکز مشاوره یاسان برترین و راحترین شیوه دسترسی به خدمات روانشناسی کودک

چه زمانی نگران دوستان خیالی کودک باشیم؟

بسیار نادر است که دوستان خیالی کودک نشان دهنده مسئله ای در او باشد. اما اگر نگران دوست خیالی فرزندتان هستید به عنوان مثال، اگر کودک شما یک رویداد آسیب زا را پشت سر گذاشته است یا دوست خیالی او بدخواه یا ناشایست است، حتماً باید با روانشناس کودک مشورت کنید. (برای دریافت وقت مشاوره از روانشناس کودک کلیک کنید)

مرکز مشاوره یاسان یکی از مراکز تخصصی روانشناسی کودک و نوجوان در کشور است که علاوه بر ارائه مشاوره، به طور متناوب اقدام به برگزاری کارگاه ها و دوره های فرزندپروری به صورت حضوری و آنلاین می نماید. برای دریافت وقت مشاوره، حضور در کارگاه های فرزندپروری یا تهیه کتاب های روانشناسی تربیت فرزند به وب سایت یاسان به آدرس www.yasanclinic.ir مراجعه کنید یا به شماره 09935968010 به وسیله واتس اپ پیغام دهید.

هم چنین یاسان ارائه دهنده خدمات مشاوره آنلاین، حضوری و تلفنی به مراجعان است. مشاوره آنلاین نه تنها هیچ گونه تفاوتی با مشاوره حضوری ندارد بلکه موجب صرفه جویی در زمان و هزینه های رفت وآمد شما هم می گردد. از همه مهمتر مشاوره آنلاین برای آن دسته از افرادی که محل سکونت شان فاقد روانشناس است، بسیار گزینه مناسبی است. برای مشاوره آنلاین تنها کافیست، گوشی هوشمند و اینترنت پایدار داشته باشید.

منبع: چمدان

به "چه زمانی نگران دوستان خیالی کودک شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه زمانی نگران دوستان خیالی کودک شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید