طرح تحول تعطیلات چگونه شکل گرفت و چرا به انتها نرسید؟

به گزارش نیلی ابزار، عیسی محمدی:الان به تقویم های رسمی که نگاه کنید، می بینید اول، دوم، سوم و چهارم فروردین ماه را.

طرح تحول تعطیلات چگونه شکل گرفت و چرا به انتها نرسید؟

در کنار دوازدهم و سیزدهم قرمز نموده اند؛ یعنی که تعطیلات رسمی است. اما کیست که نداند تعطیلات نوروز در ایران، 2 هفته و حتی گاه نیز 3هفته است. خاصه اگر اواخر اسفندماه نیز در شرایط خاصی قرار بگیرد و این تعطیلات را زیاد کند. بخش خصوصی، آموزش وپرورش و بخش بزرگی از بدنه دولتی و حکومتی و عمومی، در این روزها تعطیل هستند. تا به حال نیز بحث های زیادی درباره کاهش این عدد اجرا شده. اما همه چیز فرمایشی نیست و این فرهنگ نزد بیشتر مردم جا افتاده. وگرنه اگر به بحث های دولتی باشد که تعطیلات رسمی معین است. کمی درباره کاهش این تعطیلات و حواشی آن بیشتر بدانیم.

  • 1359
  • تجربه ای که باخت

اولین بار پس از انقلاب، در سال59 بود که طرح کاهش تعطیلات نوروزی برای آموزش و پرورش پیگیری شد. این طرح در زمان وزارت شهیدرجایی عملیاتی شد و ظاهراً موفقیت خاصی از آن به دست نیامد. علی اصغر فانی، وزیر سابق آموزش وپرورش، روزگاری در مصاحبه با نیلی ابزار و در این باره چنین گفته بود: سال1359 من دانشجو بودم و هنوز در آموزش وپرورش استخدام نشده بودم و به صورت حق التدریس در مدارس تدریس می کردم.

شهید رجایی به عنوان وزیر آموزش وپرورش وقت اعلام نمود که پس از تعطیلات رسمی باید مدارس دایر باشد. من نه مدیر بودم و نه معلم رسمی، اما از آن بچه حزب اللهی های متعصب بودم، بنابراین به مدرسه رفتم. مدیر، معاون، خیلی از معلم ها و دوسوم دانش آموزان هم نیامده بودند. دانش آموزان را به صف کردم و گفتم که بروید سر کلاس. به دانش آموزان زرنگ گفتم که به بقیه دانش آموزان درس بدهند تا ظهر. خودم هم سر کلاسم رفتم و خلاصه آن روز مدرسه را هر جور بود اداره کردم تا اینکه ساعت 2رادیو اعلام نمود مدارس تعطیل هستند. من همواره مدافع حذف این تعطیلی ها بوده ام.

  • 1381
  • تذکر رهبری

ماجرای تعطیلات نوروزی به قدری دغدغه بود که حتی رهبر انقلاب نیز در سال1381، و طی خطبه های نمازجمعه و در فروردین ماه همان سال، اشاره نمودند که یک تذکر هم در باب مسائل مربوط به فروردین عرض کنیم: اولاً این تعطیلات طولانی و بی دلیل، هیچ منطق عقلایی ندارد. وضع خوبی نیست که اول سال، روزهای متوالی- گاهی 2هفته و گاهی بیشتر- همه چرخ های فعالیت در کشور از حرکت بیفتد. خلاف مقررات هم هست، طبق مقررات تعطیلی ها محدود است...

بالاخره در اول سال، اول یک دوره جدید اقتصادی و کاری است. توصیه مؤکد بنده این است که هم مسئولین و هم آحاد مردم عزیزمان تصمیم بگیرند این تعطیلات را کم نمایند. این همه تعطیلات پی درپی، زیان هایی به بار می آورد که هرچند در اوّل کار محسوس نیست، لکن نتایج آن برای همه زیانبار است.

  • 1392
  • حرکتی عقیم در سال 92

واقعاً چرا این همه تعطیلات؟ این همان سؤالاتی بود که 16نماینده مجلس را در چنین سالی، به صرافت انداخت تا طرحی برای ساماندهی و حتی کاهش تعطیلات ارائه بدهند. اما این طرح در نطفه خفه شد و راه به جایی نبرد؛ چرا که اداره کل تدوین قوانین بر آن ایرادات فنی گرفت تا نتواند به مسیرش ادامه بدهد. یکی از ایرادات این اداره، عدم حذف ناپذیری تعطیلی 15خرداد به واسطه نسبت این روز با انقلاب اسلامی بود. اشکال دیگر نیز، عدم حذف تعطیلات روزهای 12فروردین و 29 اسفند به دلایل معین بود؛ چرا که روزهای مهم ملی و انقلابی برشمرده می شدند. به این ترتیب، این طرح نیز در سال92 جا ماند.

  • 1394
  • این طرح موفقیت آمیز نیست

اما وزیر آموزش وپرورش در سال94، یک موضع دیگر هم داشت؛ اینکه حذف تعطیلات نوروزی موفقیت آمیز نیست، چرا که قبلا تجربه اش را داشته ایم و باخته است. وزیر وقت آموزش وپرورش این بحث را از حیث بغرنج بودن این ماجرا مطرح می کرد. او آن روزها گفته بود: اینکه بخواهیم تعطیلات نوروز کاهش پیدا کند؛ ما یک تجربه در اوایل انقلاب، دوره شهید رجایی داشتیم که دولت اعلام نمود تعطیلات نوروز مدارس مانند ادارات یک هفته است. من آن زمان معلم بودم. دوسوم دانش آموزان به مدرسه نیامدند و ساعت 2همان روز اخبار اعلام نمود که مدارس تعطیل هستند. البته در همین سال نیز رئیس شورای عالی آموزش وپرورش، از ضرورت ساماندهی تعطیلات نوروزی سخن گفته بود.

  • 1396
  • همه چیز به تعطیلات مدارس گره خورده است

طرح ساماندهی تعطیلات در کشور، که تعطیلات نوروز را هم درگیر می کرد، البته تنها به این سال محدود نماند. این طرح از مجلس ششم تا به امروز تداوم داشته ولی به نتیجه ای نرسیده است. نمایندگان مجلس معتقدند که باید به یک اجماع عمومی در این زمینه برسیم تا نظر علما و نخبگان نیز تأمین گردد. سلمان خدادادی در کسوت ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت که موضوع ساماندهی تعطیلات رسمی کشور دغدغه مجالس ششم تا دهم بوده اما به دلیل آنکه در میان علما، صاحب نظران و نخبگان موضوعی چالش زا و بحث برانگیز بوده بنابراین تاکنون معین تکلیف نشده است.

او اشاره نمود که طرح ساماندهی برای آنالیز بیشتر به مرکز پژوهش های مجلس فرستاده شد. عبدالرضا مصری نیز، در کسوت عضور کمیسیون برنامه وبودجه مجلس در آن روزها، گفته بود که تعطیلات کشور به تعطیلات مدارس گره خورده. اگر تعطیلات مدارس اصلاح نگردد ساماندهی تعطیلات اثربخش نخواهد بود، کما اینکه با توجه به تعطیلات 15روزه نوروز تمامی ادارات با وجود تعطیلی 6 روزه تا 15فروردین تعطیل هستند و هیچ نتیجه ای از فعالیت اداره ها در این زمان عاید کشور نمی گردد یعنی طی این 6روز هزینه دستگاه های اجرایی پرداخت می گردد بدون اینکه خروجی داشته باشند.

  • 1397
  • کاهش تعطیلات برای کاهش تصادفات

یکی از آخرین اظهارنظرها را در این زمینه، یک نماینده مجلس انجام داده است. حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این زمینه، انتقادی را وارد نموده و گفته است که عدم تقسیم بندی مناسب ایام تعطیل در کشور حجم مسافرت ها را به شکل قابل توجهی افزایش داده. اگر تعطیلات نوروز به 5روز کاهش پیدا کند بی تردید از شلوغی معابر و ترافیک و رانندگی کاسته می گردد. پس ایده این نماینده مجلس که فروردین سال جاری آن را مطرح نموده، کاهش تعطیلات برای مقابله با شلوغی جاده ها بوده است.

او معتقد است که تعطیلات باید در طول فصل ها تقسیم بگردد تا در کنار تدارک مسافرت مردم در این ایام، از این دست مسائل و تصادف ها کاسته گردد. همچنین در مهرماه همین سال نیز، خبری از طرح ساماندهی تعطیلات که در آن تعطیلات 29 اسفند و 13فروردین حذف می شد، مطرح شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "طرح تحول تعطیلات چگونه شکل گرفت و چرا به انتها نرسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح تحول تعطیلات چگونه شکل گرفت و چرا به انتها نرسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید