زیباترین ایستگاه های مترو دنیا

به گزارش نیلی ابزار، ایستگاه های مترو معمولا فضایی نیستند که از لحاظ بصری زیبا و تماشایی باشند. با این حال، در سراسر دنیا ایستگاه هایی وجود دارند که به زیبایی هر چه تمام تر طراحی و ساخته شده اند و تبدیل به یک جاذبه گردشگری شده اند. در ادامه همراه با ما باشید تا زیباترین ایستگاه های مترو در سراسر دنیا را به شما معرفی کنیم.

زیباترین ایستگاه های مترو دنیا

1. ایستگاه تی سنترال

T-Centralen Station, Stockholm, Sweden

شهر استکهلم سوئد پر از ایستگاه های مترو است اما ایستگاه تی سنترال (T-Centralen Station) یکی از برجسته ترین ایستگاه های شهر به شمار می رود که بیشتر به عنوان ایستگاه آبی شناخته می گردد. فضای غار مانند و آبی رنگ این ایستگاه با نقاشی هایی روی سنگ گرانیت خام به وسیله هنرمندی به نام پر اولوف اولوت (Per-Olof Ultvedt) ساخته شده است. این ایستگاه در سال 1957 میلادی به اولین ایستگاه استکهلم تبدیل شد که در آن آثار هنری در معرض نمایش گذاشته شده اند.

2. ایستگاه علیشیر ناوی

Alisher Navoiy Station, Tashkent, Uzbekistan

ایستگاه علیشیر ناوی (Alisher Navoiy Station) در شهر تاشکند ازبکستان قرار گرفته است و تا سال 2018 میلادی نیز عکاسی از داخل آن ممنوع بوده است. به همین علت نیز شگفتی و زیبایی داخل این ایستگاه تا سال های اخیر از دید گردشگران پنهان به جای مانده است. این ایستگاه در سال 1997 میلادی و به عنوان بخشی از خط راه آهن اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد و امروزه نیز یکی از زیباترین ایستگاه های مترو به شمار می رود که نام آن برگرفته شده از نام شاعری مسلمان است. در دیوارهای این ایستگاه می توان اشعار این شاعر و نقاشی های ساخته شده بر اساس آن را مشاهده کرد.

3. ایستگاه مترو مرکزی واشینگتن دی سی

Metro Center Station, Washington, D.C.

ایستگاه مترو مرکزی واشینگتن دی سی به وسیله معمار برجسته شیکاگویی به نام هری ویز در اواخر دهه 60 میلادی طراحی شده است و یکی از زیباترین ایستگاه ها در آمریکا به شمار می رود. این معمار بر این باور بود که مرکز آمریکا لایق ایستگاه مترویی است که بازتاب نماینده معماری برجسته و بزرگ آن باشد. نتیجه نهایی نیز مجموعه ای از سقف های طاق دار با بلوک های سفالی مانند است که با نورپردازی دقیق محیطی نرم و آرام را ایجاد نموده اند.

4. ایستگاه تولدو

Toledo Station, Naples, Italy

بر خلاف معماری باروک، گوتیک و رنسانسی شهر ناپل ایتالیا، ایستگاه تولدو (Toledo Station) ظاهری آینده محور و فرازمینی دارد. این ایستگاه به لطف زیبایی های منحصربه فرد خود به سوژه بسیار خوبی برای عکاسان تبدیل شده است. سقف و دیوارهای پوشیده شده از کاشی های سفید، آبی، طلایی و سیاه رنگ در کنار نورهای ال ای دی جلوه بسیار زیبایی به این ایستگاه داده اند که مطمئنا هر بیننده ای را به حیرت وا می دارند. این ایستگاه در سال 2012 میلادی افتتاح شده و درون آن نیز چندین نمایشگاه و موزه وجود دارند.

5. ایستگاه وینیارد

Wynyard Station, Sydney, Australia

اخیرا ایستگاه ونیارد (Wynyard Station) در شهر سیدنی استرالیا مورد بازسازی قرار گرفته است و نه تنها ایستگاهی مدرن و شیک در نزدیکی اسکله بارانگارو است بلکه به لطف اثر هنری مشهوری به نام اینترلوپ ساخته کریس فاکس (Chris Fox) معروفیت بسیاری کسب نموده و عکاسان بسیار زیادی برای عکاسی به آنجا می آیند. این اثر هنری، مجسمه ای 50 متری است که در سال 2017 میلادی ساخته شده و در آن نیز از آخرین پله های چوبی قدیمی سطح شهر استفاده شده است. فرآیند طراحی و ساخت این سازه حدود 6 ماه به طول انجامید، سازه ای که زندگی تازه ای به عتیقه ای از گذشته بخشیده است.

6. ایستگاه اولایاس

Olaias Station, Lisbon, Portugal

ایستگاه اولایاس (Olaias Station) در شهر لیسبون پرتغال یادآور یک زیبابین رنگارنگ است و در سال 1998 میلادی برای بزرگداشت نمایشگاه دنیای آن سال ساخته شده است. توماس تاویرا (Tomás Taveira) طراحی این ایستگاه را برعهده داشته و در آن نیز آثاری هنری از چهار هنرمند پرتغالی استفاده نموده است. همچون بسیاری از ساختمان ها در پرتغال، دیوارهای این ایستگاه نیز با کاشی های تزئینی پوشیده شده اند و این در حالی است که پنجره های شیشه ای و رنگی نور را به داخل سرازیر می نمایند و نمایی بسیار زیبا به این مکان می دهند.

7. ایستگاه کومسومولسکایا

Komsomolskaya Station, Moscow, Russia

ایستگاه کومسومولسکایا (Komsomolskaya Station) در شهر مسکو روسیه با لوسترهای کریستالی، ستون های مرمرین و موزاییک های طلایی بسیار زیبا و تماشایی به نظر می رسد. این ایستگاه در سال 1952 میلادی ساخته شده و فضای آن نیز از صحبت های استالین در دوره جنگ الهام گرفته شده و طراحان آن نیز جایزه استالین را برای این طراحی خود بدست آوردند. این ایستگاه برای تبلیغ پروپاگاندای شوروی ساخته شده و از همین رو در نقاط مختلف می توان مجسمه هایی از رهبرهای گذشته این کشور و بعلاوه لحظات تاریخی آن را مشاهده کرد.

8. ایستگاه قدیمی شهرداری نیویورک

Old City Hall Station, New York City, New York

ایستگاه قدیمی شهرداری (Old City Hall Station) در شهر نیویورک از سال 1945 میلادی به بعد مورد استفاده قرار نگرفته اما همچنان یکی از برجسته ترین و زیباترین متروها در شهر نیویورک به شمار می رود که توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می نماید. طاق های کاشی کاری شده و بعلاوه سقف طاق دار، پنجره های شیشه ای و لوسترهای زیبا از جمله ویژگی های بسیار زیبا و تماشایی این ایستگاه مترو به شمار می روند.

9. ایستگاه بلوار فورموسا

Formosa Boulevard Station, Kaohsiung, Taiwan

ایستگاه بلوار فورموسا (Formosa Boulevard Station) در شهر کاوسیانگ تایوان به لطف گنبد نور خود بسیار زیبا و تماشایی به نظر می رسد. این گنبد به عنوان بزرگترین شیشه کاری در دنیا شناخته می گردد که شامل 4500 پنل است که بیشتر آن ها با دست نقاشی شده اند. طراح این گنبد نور نیز از گشت و گذار خود در این شهر الهام گرفته و طرح های مختلفی را روی این پنل ها اجرا نموده و همین نیز باعث شده تا این گنبد نور اکنون به عنوان مجموعه ای از نمادهای مختلف به نظر برسد. ساخت این گنبد شیشه ای حدود چهار سال طول کشیده و پس از افتتاح آن در سال 2008 میلادی توانست توجه همگان را به خود جلب کند.

10. ایستگاه هنر و صنعت

Arts et Métiers Station, Paris, France

ایستگاه هنر و صنعت (Arts et Métiers Station) در شهر پاریس همچون یک زیردریایی بخار در زیر شهر قرار گرفته است و بسیار جالب توجه به نظر می رسد. زمانی که قدم درون این ایستگاه می گذارید، دیوارهای مسی، چرخ دنده های بزرگ آویزان از سقف و سوراخ هایی پر از تصاویر مربوط به قرن نوزدهم میلادی توجه شما را به خود جلب می نمایند. صندلی های چوبی و بعلاوه سطل های زباله مسی نیز متناسب با سبک این ایستگاه ساخته شدند. الهام برای ساخت این ایستگاه بر اساس آثار علمی-تخیلی نوشته ژول ورن و بعلاوه موزه هنر و صنعت در همان نزدیکی بوده است.

منبع: فوت و فن / tripsavvy

به "زیباترین ایستگاه های مترو دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین ایستگاه های مترو دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید