خدابنده ای ها قلم زنی روی مس را فرا می گیرند

به گزارش نیلی ابزار، خبرنگاران/زنجان معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، از برگزاری دوره آموزشی قلم زنی روی مس در شهرستان خدابنده اطلاع داد.

خدابنده ای ها قلم زنی روی مس را فرا می گیرند

به گزارش نیلی ابزار و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، الناز خدایی فرد گفت: دوره مقدماتی قلم زنی روی مس دو ماه برگزار می گردد که به صورت سه گروه 5 نفر و با رعایت پروتکل بهداشتی است. در این دوره هنرجویان اصول اولیه قلم زنی را با به کارگیری تکنیک ریزه قلم ضمن ساخت نمونه بر روی سطوح مسطح و حجمی فرا می گیرند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان اضافه کرد: قلم زنی در زنجان بین علاقه مندان به هنرهای دستی از صندلی ویژه ای برخوردار است.

خدایی فرد ادامه اظهار کرد: هنرآموزان در سرانجام این دوره آموزشی گواهی نامه دریافت کردند و در صورت ایجاد کارگاه خانگی می توانند از تسهیلات کم بهره برای توسعه کارگاه استفاده نمایند.

این مسئول ادامه داد: اجرای این دوره ها با رعایت محدودیت های کنترل شده محیطی به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و انجام همه پروتکل های بهداشتی و حفاظتی ارسال شده از وزارت بهداشت و هم حفظ فاصله گذاری اجتماعی انجام شد.

وی گفت: قلم زنی، هنری والا و ارزشمند در فرهنگ سنتی و معنوی ایرانیان و زنجان است و صندلی ویژه ای دارد که با یاری ذوق و اندیشه هنرمندان فعال در این زمینه و با تأثیر از آداب، فرهنگ، عقاید و تحولات گوناگون پشت سر گذاشته و ماندگاری آن را به نسل های بعد منتقل نموده است.

لازم به ذکر است هنر قلم زنی عبارت است از تزیین و کندن نقش های مختلف بر روی اشیای فلزی مانند مس، نقره، طلا و حتی برنج. این خطوط و نقش ها حاصل ضربه های چکش بر روی قلم هایی با مقدار های مختلف است که بر روی اجسام فلزی زده می گردد. قلم زنی روی فلز از آن رو بیشتر مورد توجه هنرمندان است که از دوام و بقای بیشتری نسبت به سایر اشیا برخوردار است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "خدابنده ای ها قلم زنی روی مس را فرا می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خدابنده ای ها قلم زنی روی مس را فرا می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید