بچه هایی که واژه های خیلی ساده را اشتباه می نویسند

به گزارش نیلی ابزار، هر از گاهی در فضای مجازی عکسی از برگه امتحانی دانش آموز یا ویدئویی از روخوانی درس فارسی توسط کودکی منتشر می گردد که پر است از غلط های فاحش و سطحی.

بچه هایی که واژه های خیلی ساده را اشتباه می نویسند

بچه هایی که واژه های خیلی ساده را اشتباه می نویسند و عبارت های ابتدایی را غلط می خوانند یا حتی نمی توانند ضرب و تقسیم ساده را که جزو درس ریاضی سوم ابتدایی است، در پایه ششم انجام دهند. خیلی از کاربران عادی فضای مجازی در مواجهه با این تصاویر می گویند که چقدر با مزه اند و حتی به این بچه ها می خندند و برایشان لایک می فرستند، اما این تصاویر برای کارشناسان آموزشی معنای دیگری دارد. آنها معتقدند که میزان سواد بچه ها و نوجوانان حتی در مباحث ساده درسی مانند نوشتن، خواندن، سواد ابتدایی ریاضی و تاریخ کاهش پیدا نموده و این فاجعه آمیز است.

هفته گذشته بود که اسماعیل آذری نژاد، روحانی فعال آموزش بچه ها که سال هاست در کهگیلویه و بویراحمد به روستاهای محروم می رود و برای بچه ها کتاب می برد و قصه می خواند، در یکی از برنامه های تلویزیونی از ناتوانی دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی روستاها در خواندن و نوشتن گلایه کرد. او در این برنامه که رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش هم حضور داشت، خطاب به وی گفته بود:

من امروز به روستایی رفتم که بچه های کلاس چهارم و پنجم سواد خواندن و نوشتن نداشتند، مهارت عبارت خوانی هم بلد نبودند. می گویند که کتاب های درسی ما تغییر پیدا نموده و تفکر محور شده. اما من معتقدم که معلمان مان تغییر پیدا ننموده اند. من مانده ام این آقایی که سرباز معلم است چقدر توانایی دارد که درس ریاضی پایه ششم که بسیار سخت هم هست را تدریس کند؟

متأسفانه هر کسی می تواند معلم گردد بدون اینکه توانایی هایی در این زمینه داشته باشد. باور دارم که برای حاکمیت ما آموزش و پرورش حرف اول را نمی زند و به صراحت می توانم بگویم عدالت آموزشی به معنای واقعی کلمه وجود ندارد. این نخستین باری نیست که کارشناسان آموزشی، استفاده از نیروهای غیرمتخصص در کسوت معلمی و عدم نظارت بر تدریس آنها را هشدار می دهند؛ عاملی که باعث فقر سواد در بین دانش آموزان به ویژه در مناطق روستایی شده و چون نمود بیرونی آن کم است، کسی جوابگوی آن نیست.

  • کمبود 40هزار معلم و استخدام نیروی شرکتی در مدارس

این چالش را بگذارید کنار معضل کمبود 40هزار معلم در سال تحصیلی جدید که مدارس را در مرحله بحرانی قرار داده است. معضلی که قرار است وزارت آموزش و پرورش با به کارگیری نیروهای شرکتی که داوطلب تدریس در مدارس هستند، به طور موقت حل نماید؛ راه حلی که کم سوادی دانش آموزان را تشدید می نماید. سیدجواد حسینی که در تابستان سال جاری سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود، درباره چگونگی تامین نیرو برای مهرماه سال جاری گفته است: دراستان ها براساس تفاهمنامه به عمل آمده از روش های 12 گانه، تأمین نیروی انسانی ازجمله خرید خدمت، حق التدریس، سرباز معلم، معلم تمام وقت و سایر روش ها را برای تأمین نیروی انسانی استفاده خواهند کرد؛ بنابراین اول مهر هیچ کلاس بدون معلمی نخواهیم داشت.

راه حلی که اتفاقا اصلا جدید نیست و آموزش و پرورش در تمام 40سال گذشته هرجا عرصه را بر خود تنگ دیده، سریع به سراغ آن رفته است. هنوز فرهنگیان، بازنشستگی بیش از موعد 100هزار معلم در سال 87را فراموش ننموده اند که چطور باعث کمبود معلم در سال تحصیلی بعد شد و حمید رضا حاجی بابایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش با عجله کلاس ها را با نیروهای خدماتی و شرکتی پرکرد تا دانش آموزان بدون معلم نمانند؛ افرادی که بدون هیچ گونه سابقه تدریسی اول مهرماه به مدارس رفتند و بعد از 2سال هم مدعی شدند که باید در آموزش و پرورش استخدام شوند.

  • معلمان غیرمتخصص بلای جان دانش آموزان

حالا چرا آموزش و پرورش راهی را که چندین بار رفته و تبعاتش را در بین فارغ التحصیلان مدارس دیده، دوباره انتخاب نموده است؟ آیا مسئولان وزارتخانه نقشه آمایش سرزمینی و ورودی و خروجی منابع انسانی شان را ندارند و از روال افزایش جمعیت بی خبرند که باز هم راه خطای رفته گذشته را امتحان می نمایند؟ چرا باید راهی که 50سال پیش که کشور دچار کمبود نیروی انسانی تحصیلنموده بود و سرباز معلمان را به روستاها و مناطق محروم می فرستاد، در انتهای دهه 90تکرار گردد؟

راهنمایی امین زاده، کارشناس آموزشی دراین باره گفت: شکی نیست که بین کیفیت سواد و توانایی معلمان مدارس و سطح علمی دانش آموزان، ارتباط مستقیمی وجود دارد. به این معنا که هر چقدر معلم متخصص تر و مجرب تر باشد، دانش آموز با سوادی را تربیت می نماید و هر چقدر که او ناتوان در ارائه آموزش باشد، سطح سواد دانش آموز پایین می آید.

او ادامه داد: متأسفانه عدم برنامه ریزی در تامین به موقع و درست منابع انسانی در آموزش و پرورش طی همه سال های گذشته باعث شده که معلمان غیرمستعد و کم توان در شرایط بحرانی وارد مدارس شوند. این عین بی کفایتی وزیران آموزش و پرورش است که در همه این سال ها باعث شدند که نیروی کارآمد برای مدارس تربیت نگردد و کیفیت آموزش پایین بیاید.

این کارشناس آموزشی معتقد است که این بحران مخصوص مدارس عشایری و روستایی نیست و در مدارس شهرهای بزرگی همچون تهران هم وجود دارد. اگرچه وضعیت آموزش در مدارس آن مناطق بیشتر است؛ چون هیچ رصد دقیقی بر شیوه تدریس آنها نمی گردد اما وضعیت در مراکز آموزشی شهرهای بزرگ هم چندان خوب نیست و شاهد معلمانی هستیم که یک حقوق بگیر هستند و نمی توانند پایه علمی بچه ها و نوجوانان را قوی نمایند.

انتقاد کارشناسان آموزشی بر نحوه استخدام معلمان بسیار زیاد است، آنها معتقدند که در 40سال اخیر هیچ نقشه خاصی برای گزینش نیرو در آموزش و پرورش تهیه نشده و وزیران براساس سلیقه خود و تحت جبر بحران کمبود نیرو، دست به استخدام کم توان ترین افراد برای شغل معلمی زده اند؛ اتفاقی که برای سال تحصیلی جدید نیز تکرار شده است.

  • دسترسی به مدرسه هست اما عدالت آموزشی نه

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این باره برای نیلی ابزار شرح می دهد: بله درست است، همکاران ما در وزارت آموزش و پرورش قول داده اند که در ابتدای مهرماه هیچ کلاسی بدون معلم باقی نماند اما بحث بر سر کیفیت تدریس آنهاست. اگر این معلمان به اندازه کافی آموزش های لازم را برای تدریس ندیده باشند ما به رغم اینکه دسترسی آموزشی را فراهم کردیم از مفهوم واقعیت عدالت آموزشی فاصله می گیریم.

او به سیاست های کلان نظام که افزایش جمعیت ایران است، اشاره نمود و گفت: اگر برنامه ریزی جمعیتی کشور این است که تعداد فرزندان این مرز و بوم افزایش یابد، پس باید سازمان های بیرونی متناسب با این سیاست کلان، آموزش و پرورش را برای تربیت این نسل حمایت نمایند و مجوز استخدام نیروی کار آمد را بدهند. حتی اگر امکان استخدام نیرو وجود ندارد هم باید شرایط را به گونه ای برای این وزارتخانه فراهم آورند که امکان انتخاب با کیفیت نیرو باشد. هم اکنون بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های مختلف دانشگاهی مرتبط به آموزش و پرورش درکشور بیکارند، پس چرا وزارت آموزش و پرورش باید به سمت نیروهای کم توان تر و ارزان تر برود که تبعات حضورشان در مدارس بیشتر از کمبود نیرو است؟

موضوع بعدی که حکیم زاده به آن اشاره نمود، معضل حضور نیروهای بی کیفیت همچون سرباز معلم ها در مناطق روستایی و عشایری بود. او در این باره گفت: اتفاقا در آن مناطق مسئله جدی تر است چون بچه ها و نوجوانان به علت فقر سواد در خانواده و عدم دسترسی به سایر کالاها و مراکز فرهنگی احتیاج به توجه بیشتری دارند و حتی ضروری است سیاستگذاری به گونه ای باشد که برای جبران این فقر فرهنگی، معلم آماده تر و زبده تری در آنجا تدریس کند؛ سیاستی که کشورهای پیشرو که عدالت آموزشی برایشان مهم است، پیگیری نموده و فقط به دایر کردن مدرسه و فرستادن معلم اکتفا نمی نمایند. آنها توجه دارند که کودک در مناطق دورافتاده چه احتیاجهایی دارد که بتواند حتی جای خانواده را پر کند.

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه ما هم بارها و بارها اعلام کردیم که چون مناطق روستایی و عشایری ما از نظر آموزشی در فقر هستند، معلمان متخصص و شایسته برای آنها بفرستیم، اضافه کرد: وگرنه محرومیت آنها مضاعف می گردد و عملا پیروزیتی در یادگیری نخواهند داشت و آمار ترک تحصیل آنها در متوسطه اول افزایش پیدا می نماید؛ همانطور که تاکنون چنین اتفاقی اتفاق افتاده است.

او می گوید که شورای عالی آموزش و پرورش قانونی هم در این باره مصوب نموده که نیروهای غیرمجرب همچون سرباز معلم به مناطق روستایی نروند. حتی در اساسنامه شورای عالی که به امضای رئیس جمهور هم رسیده، تأکید شده که حتما برای این مناطق نیروی ویژه از بین خود عشایر تربیت کنیم و سهمیه خاص در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی به آنها داده گردد ولی متأسفانه اجرا نمی گردد.

نقدها حکیم زاده از نحوه استخدام نیرو در مدارس در حالی است که او خود معاون وزیر آموزش و پرورش است و دستی بر آتش تصمیم سازی در تامین معلم دارد.

حدود 2هفته دیگر مدارس کشور باز و سال تحصیلی آغاز می گردد و همانطور که بطحایی، وزیر سابق آموزش و پرورش و حسینی، سرپرست سابق این وزارتخانه در تابستان قول دادند کلاسی بدون معلم نمی ماند. فقط معین نیست آن کسی که پشت میز معلمی می نشیند نیروی کدام شرکت خصوصی، سرباز کدام نهاد و از نزدیکان کدام مدیر مدرسه خواهد بود و با چه مبنای علمی تدریس اش را در کلاس آغاز می نماید.

رضوان حکیم زاده : همکاران ما قول داده اند که در ابتدای مهرماه هیچ کلاسی بدون معلم باقی نماند اما بحث بر سر کیفیت تدریس آنهاست. اگر این معلمان به اندازه کافی آموزش های لازم را برای تدریس ندیده باشند ما به رغم اینکه دسترسی آموزشی را فراهم کردیم از مفهوم واقعیت عدالت آموزشی فاصله می گیریم

  • مکث
  • آزمون استخدامی آبان و جذب معلم

علی الهیارترکمن، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش از سهمیه وزارت آموزش و پرورش در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی کشور که قرار است طبق اعلام سازمان امور اداری و استخدامی در نیمه دوم آبان ماه1398 به طور همزمان در سراسر کشور برگزار گردد، اطلاع داد و گفت: در این آزمون 18هزار و 39نفر سهمیه داریم. به گزارش ایسنا، او گفت:

از این تعداد 12هزار نفر طبق اساسنامه ماده28 دانشگاه فرهنگیان جذب می شوند که فارغ التحصیل دانشگاه های دیگر هستند و پس از پذیرفته شدن در آزمون، در دوره های یکساله صلاحیت حرفه ای معلمی شرکت می نمایند سپس وارد نظام آموزشی می شوند. معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 2هزار سهمیه خاص سیستان و بلوچستان داریم که در جهت ارتقای عدالت آموزشی و تامین نیروی مورد احتیاج این استان اخذ شده است، گفت: 4039مجوز استفاده نشده سال های قبل نیز باقی مانده است که به سرجمع سهمیه های ما اضافه نموده می گردد.

دفترچه آزمون در اواخر شهریورماه منتشر می گردد و تمام کسانی که به حرفه معلمی علاقه مند و حائز شرایط هستند می توانند ثبت نام و در آزمون شرکت نمایند. الهیار ترکمن درباره علت اعمال نشدن افزایش حقوق برای دانشجومعلمان که وعده آن در مردادماه داده شده بود نیز اظهارکرد: طبق برنامه، نگارش حقوق ارسال و فرایند صدور احکام انجام شد؛ قرار بود این افزایش با حقوق مردادماه اعمال گردد اما از آنجا که ماهانه 20میلیارد تومان بارمالی دارد به دلیل کمبود نقدینگی در خزانه پیروز نشدیم این کار را انجام دهیم ولی این مبالغ با حقوق شهریور ماه حتما واریز می گردد و ظرف دو سه ماه معوقات را تسویه می کنیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "بچه هایی که واژه های خیلی ساده را اشتباه می نویسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه هایی که واژه های خیلی ساده را اشتباه می نویسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید