برگزاری اولین کنگره خوشنویسی مکتب شیراز در سال آینده

به گزارش نیلی ابزار، محمد کرم الهی، شامگاه چهارشنبه در آیین رونمایی از آثار تاریخی خوشنویسی خاندان ارسنجانی با قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم با بیان اینکه فارس سرزمین یادها و خاطره هاست و قله های بلند اندیشه و تفکر و هنر است، اضافه نمود: کران به کران این سرزمین بلندمردی متفکر و هنرآفرین تکیه زده است و ما را به اندیشیدن می خواند؛ گاه لارستان است دلبری هایش، گاه سروستان، جهرم، آباده، سعادت شهر، استهبان و نی ریز و گاه دردانه این پیکره حقیقی این سرزمین ارسنجان.

برگزاری اولین کنگره خوشنویسی مکتب شیراز در سال آینده

وی با بیان اینکه ارسنجان را به هزاران چیز می شناسند، گفت: کسی ارسنجان را به قنات و قنوتش می شناسند، کسی دیگر به بنه و سایه سار آن و کشتزارهای شورآفرینش و دیگری به انارش می شناسند.

کرم الهی ادامه داد: انار ارسنجان همه بر درخت چیده اند و خورده اند و لذت برده اند، چرا همه به انار، شهر ارسنجان را می شناسند؟ زیرا مردمانش بلند تبع اند و به آسمان دست می یازند و میوه درخت بهشت را می چینند و بهشتی می اندیشند و میوه بهشت را به سفره ها ارزانی می دارند؛ این متعلق به روزگار کنونی نیست و آنان پازل تاریخ و تمدن این استان را تکمیل نموده اند.

رییس حوزه هنری فارس با طرح این پرسش که انار اندیشه ارسنجان را کدام یاقوت ها سروری می کنند؟ گفت: یاقوت های اندیشه و تفکر درخت معرفت انار بار ارسنجان را چه کسانی دلبری می کنند؟

وی در ادامه مطرح نمود: اشرف الکتاب وقتی می نویسد گویی قوس و قزح خوش رنگ رنگین کمان آفرینش را در کرشمه و ناز خطوط نستعلیق و نسخ بر پهنه سفید خوشنویسی می نشاند.

کرم الهی با بیان اینکه ارسنجان، خیر کثیر و رونده است و اشرف الکتاب تمام نشده است، اضافه نمود: اگر سعدی شیرین سخن از نکویی به ماندگاری نقب می زند ما جاودانگی را در خلق هنر می بینیم، زیبایی جز نکویی نیست؛ نیکان دنیا به هم اندیشی و هم فکری می خوانید. اگر تمام شده بود اشرف الکتاب و افتخار الکتاب امروز نامش به افتخار نمی آمد و هنوز ساری و جاری نبودند.

کرم الهی توضیح داد: معتقدم گسست جامعه پژوهشی از جامعه هنری فارس حرکتها را کند نموده و جریان سازی را مختل نموده است، زیرا پژوهشگران حکم چلچراغ ها را دارند و افق ها را به ما می کنند و راه ها را به ما نشان می دهند.

این درحالیست که رییس حوزه هنری فارس اضافه نمود: به ضرورت راه را پژوهشگران باز شناسند؛ ما اگر از حوزه اندیشه ورزی و پژوهشگری خود را بی احتیاج بدانیم فقط می توانیم جلو پای خودمان را روشن سازیم و از نور افشانی در فضای بیرونی و باز ناتوان می شویم، زیرا این دو عرصه احتیاجمند یکدیگر هستند.

وی ادامه داد: شکوه و عظمت و برازندگی هنر فارس را می توان با همراهی این دو حوزه دید؛ میوه درخت معرفت انارپرور یاقوت جان شهر ارسنجان اگر یاقوت می آفریند و بر خوان پر عظمت هنردوستان می نشاند، بهره این استان را به ما نشان می دهد.

کرم الهی گفت: ما کارگزاران فرهنگی و متولیان فرهنگ و هنر، بخش جوشنده و زاینده را باید احترام کنیم، برای فارس زیبا نیست که در ارسنجان کتابخانه ای مدرسه ای و مرکزی بنام ملامحمدحسین وجود ندارد، از این منظر است که ثلمه است چراکه جهد و جد یک جامعه فکری منتج به این می گردد که بر صدر آن ملا علی عسکر و اشرف الکتاب می نشیند.

وی در ادامه اضافه نمود: ما بر این شناسنامه ها و داشته ها کوشش کنیم و رها نکنیم، نمی گردد یک معلم عاشق از خاندان ارسنجانی بنشیند از حقوق 7 هزار تومانی نسخه 200 هزار تومانی جمع آوری کند بعد متولی فرهنگ بنشیند و مترصد این باشد که آنرا جایی به نمایش بگذارد، ارسنجان از این یاقوت ها در خودش بسیار دارد که احتیاجمند موزه است.

رئیس حوزه هنری فارس با تاکید بر اینکه از مزیت شهر ارسنجان به عنوان تهدید نام برده می گردد زیرا گفته می گردد بن بست است، توضیح داد: این بکری و بالندگی در ارسنجان است بنابر این دیگران را به دیدن پنجره فرهنگ و هنر ارسنجان دعوت کنیم؛ مگر در این شهر چقدر شخصیت هایی مانند دکتر اسکندری داشتیم و داریم؟

وی با بیان اینکه اگر حمیدی شیرازی به شیراز شهره است مادرزاد ارسنجانی است،اضافه نمود: باور کنید شهرستان های فارس هر یک خود شناسنامه ای از این داشته هاست، اما حکایت ارسنجان هنر آفرینی است و خاستگاه تاریخی دارد.

وی با این وجود پرسید که چرا منظرهای خوشنویسی در این شهر دیده نمی گردد؟ این ها مطالبات عمومی ماست؛ اما این باید از سوی ارسنجانی ها مطالبه گردد.

کرم الهی همچنین نوید داد که در آینده ای نه چندان دور 2 اقدام ویژه صورت می گیرد که اولین آن، برگزاری کنگره خوشنویسی مکتب شیراز برای سال 1398 با پشتیبانی و هم افزایی همه دستکاه های متولی فرهنگ از جمله هم نوایی انجمن خوشنویسی شیراز است که این اقدام بزرگ را در دستور کار داریم.

وی همچنین در ادامه با این انتقاد که این گونه نباشد از عنوان ملا احمد نی ریزی استفاده کنیم، اما کنگره و بزرگداشت وی ادامه نیابد، اضافه نمود: ما اگر به اینها نپردازیم در استان چه کاره ایم؟ باید با این نمایه ارسنجان را بشناسانیم تا جریان سازی کنیم؛ به خانه خلاقان سرزمین فارس ارج بگذاریم و از بودنشان و همراهی شان استفاده کنیم.

کرم الهی در عین حال از احیا مدرسه سعیدیه ارسنجان با همراهی پژوهشگران و دانش پژوهان و علاقه مندان به این شهر و هرآنچه در این باره ارایه شده است اطلاع داد و اضافه نمود: رونمایی از کتاب مدرسه علمیه سعیدیه ارسنجان از جمله این برنامه هاست، در عین حال در آنجا برنامه بزرگی خواهد بود که جهت به جوشش در آوردن چشمه نیمه خواب آن کاریس سترگ است.

به گفته کرم الهی، مدرسه سعیدیه دُر نابی بر جان و دنیا جنوب ایران و فارس به واسطه تاثیر گذاری بر حیات فکری، هنری و فرهنگی این سامان است و شناساندن آن راه تازه ای می نمایاند.

این در حالیست که در ادامه برنامه یادشده از اکبر اسکندری از نوادگان ملامحمدحسین ارسنجانی مجموعه دار آثار و نسخ خطی و خوشنویسی ارسنجان و نویسنده و پژوهشگر تقدیر، سپس نمایشگاهی از آثار خاندان ارسنجانی در نگارخانه ماه حوزه هنری انقلاب اسلامی افتتاح شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "برگزاری اولین کنگره خوشنویسی مکتب شیراز در سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری اولین کنگره خوشنویسی مکتب شیراز در سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید