یونیتی از تصمیم جنجالی خود تا حدودی عقب نشینی کرد

به گزارش نیلی ابزار، چندی پیش طی یک تصمیم بسیار جنجالی، یونیتی اظهار داشت که از این پس به ازای تعداد نصب بازی هایی که با این موتور بازی سازی ساخته شده اند، از توسعه دهندگان هزینه دریافت می نماید. پس از اعلام این خبر واکنش های شدیدی از سوی توسعه دهندگان مختلف منتشر شد که در میان آن ها برخی از حتی به وضوح بیان نموده بودند که قصد دارند به سراغ موتورهای بازی سازی دیگری بروند.

یونیتی از تصمیم جنجالی خود تا حدودی عقب نشینی کرد

پس از این واکنش های بسیار منفی که به تصمیم یونیتی وارد شد، این شرکت اخیراً تغییراتی را در آن برنامه قبلی اعمال نموده و تا حدی از تصمیم جنجالی قبلی خود عقب نشینی نموده است؛ البته، نه کاملاً.

در نوشته ای که در بلاگ یونیتی منتشر شده است، مارک ویتن (Mark Whitten)، مدیر Unity Create، درباره جزئیات این تغییرات به صورت مفصل شرح داده است و در ابتدا این نکته مهم را اعلام کرد که این هزینه از بازی هایی که با مجوز Unity Personal ساخته می شوند، گرفته نخواهد شد.

علاوه بر این، این شرکت بعضی از شرایط Unity Personal را تغییر می دهد. پیش از این تنها توسعه دهندگانی می توانستند از حساب های Unity Personal استفاده نمایند که در یک سال گذشته کمتر از 100 هزار دلار عایدی یا سرمایه داشته باشند اما اکنون این رقم به 200 هزار دلار افزایش پیدا نموده است. پس از این، توسعه دهندگان باید سطح کاربری خود را ارتقا دهند.

بعلاوه، توسعه دهندگان Unity Personal دیگر نیازی به نمایش جمله ساخته شده با یونیتی (Made With Unity) در صفحه کار خود نخواهند داشت.

به توسعه دهندگانی که دارای مجوز Unity Pro و Unity Enterprise هستند، این امکان داده می گردد تا بر اساس عایدی خود توسعه دهنده، از این هزینه به نفع سهم عایدیی 2.5 درصدی برای این شرکت استفاده نمایند.

یونیتی می گوید اگر توسعه دهنده ای این گزینه را انتخاب کند و سهم عایدی به بیش از آنچه Runtime Fee بوده، دست پیدا کند (بر اساس کاربران نو خود توسعه دهنده)، مبلغ کمتری را پرداخت خواهد نمود.

در دیگر تغییر این طرح، این هزینه خاص دیگر برای بازی هایی که در گذشته عرضه شده اند، اعمال نخواهد شد، بلکه تنها برای توسعه دهندگانی اعمال خواهد شد که بازی های خود را با استفاده از نسخه های یونیتی که در سال 2024 یا بعد از آن عرضه می شوند، منتشر می نمایند؛ بنابراین عناوین و بازی هایی که قبلاً با نسخه فعلی موتور یا نسخه های قبلی عرضه شده باشند، از این هزینه معاف خواهند بود.

ویتن گفت: ما مطمئن خواهیم شد که شما می توانید تا زمانی که به استفاده از این نسخه ادامه می دهید، بر روی شرایط قابل اجرا برای نسخه ویرایشگر یونیتی که از آن استفاده می کنید، باقی بمانید.

ویتن بعلاوه گفت که متأسف است و یونیتی باید پیش از اعلام اولیه Runtime Fee با توسعه دهندگان بیشتری صحبت می کرد و بازخوردهای بیشتری را در نظر می گرفت. او گفت: هدف ما از این سیاست این است که اطمینان حاصل کنیم که می توانیم امروز و فردا به حمایت از شما ادامه دهیم و عمیقاً روی موتور بازی سازی خود سرمایه گذاری کنیم. شما همان چیزی هستید که یونیتی را به چیزی عالی تبدیل می نماید و ما می دانیم که باید گوش کنیم و سخت کوشش کنیم تا اعتماد شما را جلب کنیم. ما نگرانی های شما را شنیده ایم و در حال ایجاد تغییراتی در سیاستی هستیم که مدتی پیش اعلام نموده ایم.

ویتن چند ساعت پس از انتشار این نوشته که در بلاگ یونیتی منتشر شده بود، در یک مصاحبه زنده با یوتیوبری به نام جیسون ویمن، تأکید کرد که Runtime Fee در ابتدا برای ایجاد یک کسب وکار پایدار برای یونیتی معرفی گردید. او گفت: ما در حال کوشش برای ساخت مدلی هستیم که فکر می کنیم زمانی که آن ها به سطحی از موفقیت برسند، نوعی تبادل ارزش منصفانه و خوب است.

او در نهایت اشاره نمود که گوش ندادن به بازخوردهای کافی مشتریان یکی از اشتباهات این شرکت در اجرای اولیه طرح بوده است.

اگرچه این طرح به طور کلی کنار گذاشته نشده است و همچنان سطحی از آن برقرار است اما اکنون توسعه دهندگان بسیار کمتری در معرض این طرح هستند. با توجه به این صحبت ها و تغییراتی که در تصمیم اولیه صورت گرفته است، واضح است که یونیتی متوجه اشتباه مهلک خود شده است اما شاید کمی دیر این کار را انجام داده است. اعتمادی که نباید به خطر می افتاد، به خطر افتاده است و اکنون دیگر توسعه دهندگان نمی توانند مثل گذشته به شرکتی اعتماد داشته باشند که به راحتی و بدون اطلاع قبلی چنین تصمیم هایی را اعلام می نماید. به همین دلیل، احتمالاً با توجه به عقب نشینی یونیتی، بعضی از توسعه دهندگان از تصمیم خود برای ترک یونیتی برنخواهند گشت.

منبع: GameIndustry.biz

منبع: دیجیکالا مگ

به "یونیتی از تصمیم جنجالی خود تا حدودی عقب نشینی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یونیتی از تصمیم جنجالی خود تا حدودی عقب نشینی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید