هشدار؛ به برنج مانده لب نزنید

به گزارش نیلی ابزار، متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این که برنج پخته بیرون یخچال به علت رطوبت فراوان شرایط بسیار مناسبی برای رشد باکتری دارد، گفت: در صورت نگهداری در دمای بالای پنج درجه، برنج خیلی زود خراب می گردد.

هشدار؛ به برنج مانده لب نزنید

دکتر گلبن سهراب در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار کرد: برنج خام می تواند حاوی اسپور های باکتری به نام Bacillus Cereus باشد، وقتی برنج را می پزیم این اسپور ها زنده مانده و در دمای اتاق تبدیل با باکتری می شوند.

وی با اشاره به این که این باکتری ها در دمای 30 درجه سانتی گراد در عرض 20 دقیقه دو برابر می شوند ادامه داد: در نهایت سمی فراوری می گردد که پس از مصرف برنج مانده فرد دچار اسهال و استفراغ شدید می گردد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این که معمولا علامت های مسمومیت بین 30 دقیقه تا شش ساعت بعد از خوردن برنج آلوده دیده می گردد گفت: این مسمومیت غذایی را fried rice syndrome هم می گویند که معمولا پس از 24 ساعت رفع می گردد.

وی ادامه داد: برای پیشگیری ازمسمومیت با برنج، باید پرنج پخته شده در کمتر از دو ساعت به یخچال با دمای کمتراز پنج درجه سانتی گراد منتقل گردد.

دکتر گلبن سهراب به نقل از پژوهش هایی که در فدراسیون برنج آمریکا (rice federation usa) صورت گرفته تاکید نمود: برنج پخته شده را می توان برای سه تا چهار روز در یخچال نگهداری کرد.

منبع: فرارو

به "هشدار؛ به برنج مانده لب نزنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار؛ به برنج مانده لب نزنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید