نترسید و نلرزید و بروید دره آل !

به گزارش نیلی ابزار، مردم می گویند که دلیل نام گذاری دره آل به خاطر وجود موجودات آل در آن است.

نترسید و نلرزید و بروید دره آل !

نیلی ابزار: نام دره آل را شنیده اید؟ حتما با شنیدن نام آل دلتان از جا کنده شد! اگر جهانگرد شجاعی هستید با ما باشید تا شما را به دره آل ببریم.

دره آل یکی از جاهای تماشای طبیعی مشهد است که در 45 کیلومتری شمال شرق مشهد، در کنار روستای آل و در مسیری از راه کلات نادری که یک شهر مرزی بوده و خود در قسمت شمال شرقی خراسان رضوی است واقع شده است.

مردم می گویند که دلیل نام گذاری این مکان به خاطر وجود موجودات آل در آن است. آل به معنای یک سری موجودات ترسناک و البته نامرئی است که مردم در هر جای جهان داستان های عجیب و غریبی از آن ها تعریف می نمایند.

در این دره نسبتا وسیع، مکان های زیبای زیادی مثل آبشارهای کوچک و بزرگ متنوع و زیاد، درختانی سر به هم آورده، چشم های روان و دلنشین و غار دره آل مشهد وجود دارد که تماشا این چشم انداز ها یک روز زیبا و خاطره انگیز را برای شما به ارمغان می آورد. در ادامه باید گفت در این منطقه بسیار زیبا یک چشمه دائمی بسیار زیبا وجود دارد که از ارتفاعات هزار مسجد سرچشمه گرفته است.

البته به تعداد 55 آبشار دیگر نیز وجود دارد که در تمام فصول پر آب نیستند و فقط زمان وجود بارندگی پر آب و روان هستند.

پوشش گیاهی موجود در دره آل مشهد به همان دره انجیر موجود در آن برمی شود. همان طور که از نام این طبیعت تعیین است، در آن تعداد زیادی درختان انجیر وحشی وجود دارد که یک طبیعت بسیار زیبا و سرسبز ساخته است.

البته به جز آن ها در کنار رودخانه روان، یک سری گیاهان مثل تمشک، زرشک، پونه و گزنه روییده است. در کنار تمامی آن ها درختانی مثل آلپ، زردآلو، گوجه سبز و غیره نیز در این ناحیه وجود دارد؛ چرا که کشاورزانی که در اطراف این قسمت زندگی می نمایند و به دامداری و کشاورزی می پردازند، این درختان را کاشته و از آن ها استفاده می نمایند.

از دیگر جاذبه های این منطقه به وجود یک غار در داخل آن می توان اشاره نمود، که البته در کنار آن یک چشمه آب بسیار زیبا واقع است. این دره مانند غار مغان دارای دهانه وسیع و البته دیوارهایی بلند است. که باید گفت عمقی حدود 100 متر دارد و دارای عرضی بین یک تا سه متر است و دهانه ورودی آن وسط یک شکاف است که روی یک سنگ قرار گرفته است.

در غار دره آل مشهد یک سری چیزها از زمان های بسیار قدیم، مثل بازمانده های اسکلت انسان های نخستین و وسایلی که استفاده می کردند، پیدا شده است که این مساله از قدمت زیاد این غار خبر می دهد. این دره با این جاذبه های موجود جزو زیباترین مکان های جهانگردی است. از دیگر غارهای تماشای این منطقه می توان به غار کبوتر خانه اشاره نمود که در 8 کیلومتری این روستا یعنی روستای کارده واقع شده است.

در این غار دو تالار بزرگ و البته مجذوب کننده و تماشای وجود دارد که در آن ها خفاش هایی وجود دارند که محل زندگیشان است. در کنار همه این ها غار دره انجیر نیز وجود دارد، که آن نیز در 3 کیلومتری روستای کارده، و با قدمت تاریخی زیاد وجود دارد.

از نظر مکانی این جاذبه تماشای در نزدیکی دره آل مشهد در کلات واقع شده است. این کتیبه یک سنگ نوشته به طول یک متر است . از لحاظ زمانی قدمت آن به زمان اواخر حکومت تیموریان و اوایل دوره صفوی برمی شود و جزو یکی از مهمترین اسناد تاریخی استان خراسان بوده و در تاریخ 27 اسفند 1386 با شماره 22305 ثبت شده است . این کتیبه در 35 کیلومتری جاده مشهد و 5 کیلومتری بین دو روستای آل و سیج واقع شده است. در آن درباره پیروزی های شیبک خان ازبک و عزیمت آن به مرو و به حدود توس، به صورت کامل و به خط ثلث شرح داده شده است.

درباره نام خان تاشی یعنی سنگ خان باید گفت که یک نام ترکی بوده و همانطور که گفته شده به خط ثلث است . قلعه ماد و عماد یا همان آل و مات. برای رسیدن به این قلعه باید یک مسیر کوهنوردی را با فاصله بیش از 2300 متر طی کرد. در قدیم در این قلعه سربازان زیادی وجود داشتند. در زمان قدیم ساختن چنین قلعه ای در این ارتفاعات بسیار سخت و طاقت فرسا بوده است. در این قسمت از دره آل مشهد یک سری چیزهای دیگر مثل تاسیسات آب، حوضچه ها و بعلاوه برج های نگهبانی به چشم می خورد. در این ارتفاعات دو دژ وجود دارد که به دوران تیموریان برمی شود و برای نگهداری و بعلاوه ذخیره آب قابل استفاده است.

برترین زمان برای بازدید دره آل کلات مشهد

اولا که باید به زمانی که تصمیم به سفر به این مکان دارید، دقت کنید. برترین زمان برای بازدید از این درّه فصل بهار است؛ زیرا در این فصل چشمه ها پر از آب، هوا لطیف و طبیعت، بسیار سرسبز و تماشای است و لذت گشت و گذار شما را دو چندان می نماید.

برای اقامت یک روزه یا بیشتر هم دره آل مشهد جاده کلات مناسب است و هم شما می توانید صبح زود رفته گشت و گذار کنید و عصر برگردید و هم می توانید شب را در ابتدای مسیر رودخانه یا روستا چادر بزنید و حتی در صورت تمایل می توانید خانه روستایی اجاره کنید.

منبع: توریسم آنلاین

به "نترسید و نلرزید و بروید دره آل !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نترسید و نلرزید و بروید دره آل !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید