مگس میوه خسارت مالی نداشت

به گزارش نیلی ابزار، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: مگس میوه خسارت مالی در این استان نداشته است.

مگس میوه خسارت مالی نداشت

به گزارش نیلی ابزار،به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، این استان با شرایط فراوری محصولات کشاورزی فراوان از جمله مرکبات هرساله درآمد و گردش مالی بالایی را در فراوری این محصول به خود اختصاص می دهد و بر این اساس می توان گفت با افزایش فراوری و فراوری صادرات محور، بازار خوبی برای این محصول در کشورهای همسایه فراهم است.

کیفیت محصولات باغی مازندران به حدی است که بازار تجارت داخل و خارج خواستار صادرات این محصول است و بر این اساس باغداران عزم خود را جدی تر از قبل جزم کردند تا در بهبود کیفیت و ارتقاء اقتصاد مرکبات استان گام ها بلندی بردارند اما در این میان آفتی سمج و قلدر به نام مگس میوه مدیترانه ای چند سالی است در باغات استان رسوخ پیدا نموده و در میوه های در حال رسیدن تخم ریزی می نماید و لارو آن با تغذیه از گوشت میوه سبب پوسیدگی و ریزش محصول می گردد.

مازندران دارای 160 هزار هکتار انواع باغ میوه است که 120 هزار هکتار آن را انواع مرکبات به ویژه پرتقال شامل می گردد که سالانه حدود 2.5 میلیون تن محصول مرکبات از این باغ ها برداشت می گردد.

مگس میوه آفتی است که میوه های بر روی درخت را درگیر می نماید و با کمی مشارکت فعال و جدی باغداران این آفت مهار می گردد، به گونه ای که سال جاری با اطلاع رسانی های انجام شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی مازندران و مشارکت باغداران در مبارزه با این آفت اقداماتی در مهار مگس میوه در انواع میوه ها انجام شد.

در حالی که برداشت مرکبات از نیمه آبان ماه شروع می گردد، باغداران با آگاهی کامل قبل از رسیدگی مرکبات راهکارهای جدی را برای مهار این آفت در پیش گرفتند و با بازدیدهای انجام شده از سوی حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از باغ های مرکبات استان، جمعیت مگس میوه کنترل شد و مسائل جدی مشاهده نشده است.

عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این زمینه گفت: در حال حاضر 300 ایستگاه پیش آگاهی در استان داریم که جمعیت مگس میوه را رصد می نمایند و اقدامات خوبی در زمینه اطلاع رسانی مگس میوه به باغداران داده شده است.

وی ادامه داد: برای مدیریت مگس میوه اقدامات خوبی شامل برگزاری کلاس و کارگاه های آموزشی، برگزاری رزمایش پدافند غیرعامل، اطلاع رسانی به وسیله سایت سازمان و شبکه های اجتماعی و مصاحبه های خبری انجام شد که به باغداران در کنترل و مبارزه این آفت یاری کرد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: اقلام و تجهیزات مورد احتیاج برای مهار این آفت نیز شامل پروتئین هیدرولیزات در اختیار باغداران نهاده شد.

زاغی اضافه نمود: از ابتدای سال جاری تاکنون 10 هزار و 250 هکتار طعمه پاشی و 2 هزار و 550 هکتار مبارزه به روش شکار انبوه و استفاده از کارت زرد چسبنده در باغات انجام شد.

وی از باغداران که محصول پیش رس و محلی دارند خواست راهکارهای مگس میوه را که شامل تسریع در برداشت هرگونه میوه رسیده برای دور کردن میزبان از دسترس آفت، طعمه پاشی با طعمه مسموم تهیه شده از پروتئین هیدرولیزات به میزان 3 تا 5 لیتر و 200 سی سی حشره کش مالاتیون در 100 لیتر آب با استفاده از سمپاش پشتی تلمبه ای به صورت یک ردیف در میان 25 روز قبل از رسیدن میوه و در صورت لزوم تکرار طعمه پاشی 7 تا 10 روز بعد انجام گردد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: با اقداماتی که از سوی سازمان جهاد کشاورزی مازندران و مشارکت بهره برداران انجام شد تاکنون مگس میوه در حد کنترل قرار گرفته است و در باغات سراسر استان از خسارت مالی جلوگیری شده است.

زاغی از باغداران که محصول پیش رس و محلی دارند خواست راهکارهای مگس میوه را که شامل تسریع در برداشت هرگونه میوه رسیده برای دور کردن میزبان از دسترس آفت، طعمه پاشی با طعمه مسموم تهیه شده از پروتئین هیدرولیزات به میزان 3 تا 5 لیتر و 200 سی سی حشره کش مالاتیون در 100 لیتر آب با استفاده از سمپاش پشتی تلمبه ای به صورت یک ردیف درمیان 25 روز قبل از رسیدن میوه و در صورت لزوم تکرار طعمه پاشی 7 تا 10 روز بعد انجام گردد.

وی توضیح داد: باغداران تله های جلب نماینده حاوی مایع سراتراپ، فرمون، سراتینکس و پروتئین هیدرولیزات را در باغات آلوده به تعداد 30 تا 50 عدد در هکتار به منظور شکار انبوه مگس میوه استفاده نمایند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد: باغداران بهداشت عمومی در باغ مانند جمع آوری و دفن هرگونه میوه ریخته شده پای درختان را در عمق 50 سانتی متری خاک رعایت نمایند.

زاغی یادآور شد: در حال حاضر با توجه به بارندگی هایی که در استان شاهد هستیم و محصول زیادی که بر روی درختان وجود دارد ریزش های غیرطبیعی ناشی از استرس های محیطی مشاهده می گردد که میوه ها بر اثر ترکیدگی باعث ریزش می گردد و ربطی به خسارت مگس میوه ندارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر طعمه پاشی چند روز قبل از برداشت محصول از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مگس میوه خسارت مالی نداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مگس میوه خسارت مالی نداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید